Prawidłowa budowa struktury kampanii Google Ads

Prawidłowa budowa struktury kampanii Google Ads

Prawidłowo zbudowana kampania Google Ads, może pomóc w osiągnięciu wielu celów biznesowych poprzez zwiększenie przychodów i świadomości marki. Zanim jednak rozpoczniemy budowę struktury kampanii, musimy upewnić się, że wiemy jakie mamy cele biznesowe i w jaki sposób reklamy Google pomogą nam je osiągnąć. Odpowiadając sobie na pytania:

  • Kiedy użytkownicy odwiedzają moją witrynę i co chcę, żeby na niej zrobili? Przesłali formularz czy kupili produkt?
  • Jakie produkty lub usługi chcę reklamować w pierwszej kolejności?
  • Czy potrzebuję więcej połączeń telefonicznych?

Odpowiadając na te pytania określimy nasze cele biznesowe, dzięki którym będziemy mogli zbudować wstępną strukturę naszej kampanii. Poniżej opisuję kilka technik optymalizacji kampanii, które poprawią wyniki z upływem czasu.

1. Wybór typu kampanii

Tworząc nową kampanię w Google Ads mamy do wyboru wiele typów kampanii, które pomogą nam zrealizować nasze cele reklamowe. Podstawowymi są:

  • Kampanie typu Search – czyli wyświetlane reklamy tekstowe na stronach wyników wyszukiwania (SERP), które są wyszukiwane dzięki wpisywanym hasłom przez użytkowników. Świetnie nadają się do przyciągnięcia użytkowników, którzy wykonają takie działania jak połączenie telefoniczne do firmy lub wypełnienie formularza, ponieważ szukają oferowanych przez Ciebie produktów lub usług.
  • Reklamy Display – czyli reklamy wizualne takie jak obrazy statyczne, animacje czy reklamy wideo w witrynach czy filmach, które pasują do wybranych parametrów wyszukiwania. Reklamy Display mogą utrwalić u Twojego potencjalnego klienta wizerunek Twojej marki zanim rozpocznie wyszukiwanie Twojej oferty.
  • Reklamy produktowe (PLA) – przeznaczone dla sklepow e-commerce. Reklamy te zawierają wszystkie informacje potrzebne kupującemu, w tym link do produktu w Twojej witrynie.

Tworząc kampanię Google Ads możemy wykorzystać każdy typ kampanii, jednak nigdy nie będziemy mieć gwarancji, że każdy z nich przyniesie nam korzyści. Warto więc, przed stworzeniem kampanii dobrze zastanowić się nad swoimi celami i dobrać optymalny typ kampanii do profilu naszej działalności.

2. Budowa struktury kampanii i dobór słów kluczowych

Prostym i skutecznym sposobem budowy struktury kampanii jest ułożenie menu Twojej strony. Załóżmy, że Twoja firma zajmuje się sprzedażą obuwia sportowego. Odwołując się do swojej strony możesz podzielić kampanię na obuwie męskie, obuwie damskie czy obuwie dziecięce. Będą to główne tematy Twojej kampanii. A nastepnie podzielić główne tematy na podgrupy i tak w przypadku Obuwia męskiego mogą to być grupy: buty do biegania, koszykówki, piłki nożnej, tenisa, siatkówki itd.

Po utworzeniu wstępnej struktury kampanii, będziemy musieli dobrać najlepsze słowa kluczowe, które odzwierciedlają najlepiej nasze grupy reklam. Żeby to zrobić, musimy wykonać następujące czynności:

Krok 1: Identyfikacja słów kluczowych

Korzystając z Narzędzia Planer słów kluczowych, możemy zidentyfikować odpowiednie słowa kluczowe dla naszej kampanii takie jak „buty do biegania męskie“ czy „buty do siatkówki damskie“. Korzystając z tego narzędzia zobaczymy takie dane jak koszt kliknięcia czy średnia liczba wyszukiwań w miesiącu, które pokażą nam czy dane słowo kluczowe jest często wyszukiwane i jaką posiada konkurencję w sieci reklamowej Google.

Krok 2: Wyszukiwanie słów kluczowych przez użytkowników

Po utworzeniu kampanii i wyświetlaniu reklam po kilku dniach zidentyfikować możemy słowa kluczowe jakie doprowadziły do wyświetlenia naszych reklam korzystając z raportu wyszukiwanych haseł Google Ads. Lista ta pomoże nam w identyfikacji popularnych słów kluczowych, które doprowadziły do kliknięć a tym samym pojawienia się użytkowników na naszej stronie.

3. Prawidłowa segmentacja słów kluczowych

Tworząc segmety dla poszczególnych słów kluczowych w grupach reklam, będzie Ci łatwiej kontrolować swoje konto. Umieszczenie wielu słów kluczowych w jednej grupie reklam, może spowodować brak możliwości identyfikacji nowych słów kluczowych dzięki którym użytkownicy trafiają do Twojej reklamy.

Reklamy i słowa kluczowe są ze sobą ściśle powiązane. Aby poprawić skuteczność reklam, musimy zoptymalizować niektóre wskaźniki takie jak np. wynik jakości. Jest on częściowo uzależniony od trafności Twojej reklamy pod względem przypisanych mu słów kluczowych. Zbyt duże rozbicie tematyczne słów kluczowych w jednej grupie reklam uniemożliwi nam określenie, które ze słów kluczowych powoduje spadek trafności reklamy. Sposobem, żeby temu zaradzić jest utworzenie wielu grup reklam z podziałem na tematycznie dopasowane słów kluczowe.

4. Dalsza optymalizacja kampanii

Z czasem zmieniają się zaintersowania klientów i trendy wyszukiwania, dzięki czemu budowa struktury kampanii nigdy się nie dobiegnie do końca. Wykluczając małe modyfikacje, ostateczna zmiana struktury kampanii będzie możliwa dopiero po kilku miesiącach zbierania danych. Po tym czasie dowiesz się, które słowa kluczowe osiągają lepsze wyniki, a które powodują stratę Twoich pieniędzy. Oprócz dostosowania parametrów takich jak typ dopasowania czy wyświetlanie reklam, możesz kierować reklamy na określonych odbiorców, dodawać nowe słowa kluczowe z tak zwanego „długiego ogona“ czy wykluczać słowa kluczowe, które marnują Twój budżet.

Kierowanie na odbiorców odwołuje się do danych takich jak popularne lokalizacje, pory dnia i dni tygodnia, w których najwięcej użytkowników wyszukuje Twoich reklam. Pozwoli nam to skutecznie dopasować słowa kluczowe i jeszcze lepiej ustawić kampanię.

Słowa kluczowe z „długiego ogona“ to frazy składające sie z wielu słów kluczowych np: „niebieskie damskie buty do biegania rozmiar 38“. Dodając bardziej szczegółowe słowa kluczowe do naszych kampanii, skracamy ścieżkę zakupu odbiorców. Do skutecznego dodania słów kluczowych z długiego ogona potrzebne są nam jednak testy. Bez nich wpisanie konfiguracji takich jak ta powyżej może nie przynieść nam korzyści. Tylko zgromadzone dane z krótszych słów kluczowych pozwolą nam na prawidłową optymalizację współczynnika klikalności i konwersji.

Wykluczające słowa kluczowe to po prostu słowa, które blokują wyświetlanie reklam. Te słowa kluczowe marnują nasz budżet na kliknięcia bez generowania konwersji. Np dodając do naszego sklepu słowa kluczowe takie jak „krykieta“ czy „squasha“ a nie posiadamy takich butów w naszym asortymencie.

Mam nadzieję, że dzięki temu artykułowi pokazałem Wam jak zorganizować swoją kampanię, jednak sama organizacja kampanii to tylko początek drogi jaką musicie odbyć. Tak jak pisałem w poprzednim artykule Czy konieczna jest optymalizacja kampanii Google Ads ciągła optymalizacja kampanii, pozwoli nam zyskać wielu klientów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *