co to jest seo

Pozycjonowanie organiczne – co to jest?

Obecnie Internet jest miejscem gdzie codziennie wyszukujemy wszelkiego rodzaju potrzebne nam informacje. Najczęściej odbywa się to za pomocą wyszukiwarki Google. Dlaczego więc pozycjonowanie organiczne lub pozycjonowanie organiczne jest tak ważne dla stron internetowych?

Źródło ruchu na stronie 

Odwiedziny na stronie, które pochodzą z wyszukiwarki Google, stanowią zwykle znaczny procent całego ruchu na witrynie. Tego typu wizyty nazywane są ruchem organicznym. Istnieją jednak inne źródła ruchu na stronie: 

  • Wizyty bezpośrednie (Direct) – wizyty te są zarejestrowane w momencie gdy użytkownik wpisze adres URL strony i przejdzie bezpośrednio na stronę. 
  • Wizyty z social media (Social) – wizyty te pochodzą z różnych sieci społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Linkedin. Niekoniecznie musi to być wizyta bezpośrednio z naszego profilu w jednym z kanałów social media. Może to być również link z naszego profilu udostępniony przez innego użytkownika. 
  • Odesłania (Referral) – wizyty te pochodzą z linków do naszej witryny, które znajdują się na innych stronach internetowych.
  • Wizyta z reklamy w sieci wyszukiwania (Paid Search) – są to płatne linki z kampanii Google Ads

Wizyty organiczne pochodzą z pozycjonowania (Organic) 

Pozycjonowanie, pozycjonowanie organiczne czy pozycjonowanie SEO to ruch, który witryna otrzymuje z wyszukiwarek. Jest to ważne źródło ruchu na każdej stronie internetowej. Dlatego ważne jest, aby wiedzieć co i jak wpływa na pozycję witryny w sieci wyszukiwania. Dlatego pozycjonowanie stron jest tak istotne, jeśli służyć ma ona przyciągnięciu klientów. Musisz pracować nad SEO od początku istnienia witryny i pamiętać, że efekt przyjdzie po paru miesiącach od startu prac optymalizacyjnych. 

Dlaczego pozycjonowanie organiczne jest tak ważne? 

Wyższa pozycja w organicznych wynikach wyszukiwania zwiększa prawdopodobieństwo tego, że użytkownik kliknie nasz link i przejdzie na stronę. Jak Ty wyszukujesz potrzebnych Ci produktów lub usług w wyszukiwarce? Przeglądasz tylko pierwszą stronę i z niej wybierasz odpowiednią firmę czy szukasz jej na drugiej lub trzeciej stronie? Prawdopodobniej jak większość zatrzymujesz się na pierwszej stronie. Teraz już wiesz, dlaczego tak ważnym jest znaleźć się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. Im wyżej, tym lepiej. Nie myśl jednak, że jeśli wpiszesz nazwę swojej firmy i jesteś na 1-3 pozycji na pierwszej stronie wyników wyszukiwania to masz dobrą pozycję. 

Chodzi o to, żeby Twoja strona pojawiała się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania w momencie, gdy użytkownicy szukają informacji związanych z produktami lub usługami, które oferuje Twoja firma. W tym miejscu pojawiają się słowa kluczowe – podobnie jak w przypadku reklam Google Adwords. 

Przy wyborze słów kluczowych pamiętać należy, że użytkownicy coraz częściej szukają złożonych fraz, stosując często również pytania, na które szukają odpowiedzi. 

Słowa kluczowe opisujące Twój biznes 

Celem SEO jest wyświetlenie się Twojej witryny na najwyższej możliwej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania dla wybranych przez Ciebie słów kluczowych. Bez tego nie uda Ci się znaleźć na pierwszej stronie. 

Słowa te pokrywać się muszą z celami biznesowymi Twojej firmy. Nie chodzi w końcu o przyciągnięcie ruchu – użytkowników na stronę, którzy nie będą zainteresowani zakupem produktów lub usług. Dlatego tak ważne jest dobranie takich słów kluczowych, które najlepiej odzwierciedlą Twoją firmę. 

Wstępny dobór słów kluczowych jest bardzo ważny. Podobnie jak w przypadku kampanii Google Ads, również do pozycjonowania powinniśmy dobierać frazy składające się z kilku słów. Jeśli np. prowadzisz firmę produkującą lampy, ciężko będzie Ci uzyskać wysoką pozycję na słowo “lampy”. Popracuj więc nad dłuższymi frazami i skorzystaj ze strategii pozycjonowania na “długi ogon” – tzw. Long Tail. 

Pozycjonowanie organiczne Long Tail 

Strategia ta pozwala na pozycjonowanie organiczne długich słów kluczowych. Przeważnie posiadają one niewielką liczbę wyszukiwań i znikomą konkurencję. Korzystając z przykładu firmy produkującej lampy. 

Samo słowo “lampy” jest bardzo ogólne i trudne do pozycjonowanie organiczne. 

“lampy stojące” to w dalszym ciągu ogólne słowo, chociaż określające już bardziej jaki typ produktu oferujesz. 

“lampy stojące do salonu” bardziej konkretne słowo, mające mniejszą liczbę wyszukań i konkurencję.

“lampy stojące do salonu i jadalni” to słowo tzw Long Tail.

Jak pisałem wyżej użytkownicy coraz częściej, dokonują wyszukań bardziej złożonych i naturalnych. Użycie więc długiego ogona jest niezbędne do rozpoczęcia prac nad pozycjonowaniem strony internetowej.

Jeśli chcesz zwiększyć szansę na znalezienie Twojej strony na pierwszej stronie wyników wyszukiwania, ale masz problem z wyborem odpowiednich słów kluczowych i ze zwiększeniem widoczności Twojej strony napisz do mnie. Zaproponuję Ci najlepszą opcję dla Twojej witryny w organicznych wynikach wyszukiwania.