marketingu internetowego

Jak zdefiniować wskaźniki KPI marketingu internetowego, aby były zgodne z celami biznesowymi Twojej firmy?

Dużym wyzwaniem dla firm jest określenie czy działania marketingu internetowego, tak naprawdę przynoszą korzyści. Jeśli wprowadzamy nowy produkt, usługę, kampanię reklamową normalne jest, że chcielibyśmy jak najszybciej wiedzieć, czy to działa. Bez wątpienia więc wskaźniki KPI są bardzo istotne, wyzwaniem jednak jest to, jak dostosować je do swojej działalności oraz jak je analizować. 

Zwróć zatem uwagę aby KPI wiązały się z celami biznesowymi i podobnie jak one były mierzalne, konkretne, osiągalne, określone w czasie. Pamiętaj, że w zależności od projektu cześć KPI będzie mało znacząca ale z kolei stanowić będzie istotny element innych projektów.

Jak definiujemy wskaźniki KPI marketingu internetowego?

Zgodnie z definicją KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki wydajności, miary, metryki, dzięki którym określamy korzyści działań z zakresu marketingu internetowego. Wskaźniki te odpowiadają konkretnym celom biznesowym jakie wspiera marketing, między innymi:

  • zaangażowanie odwiedzających witrynę
  • świadomość marki, zasięg w witrynie
  • leady i sprzedaż
  • utrzymanie Klienta
  • zaangażowanie pracowników

Dlaczego warto mierzyć wskaźniki KPI?

Niewątpliwie warto mierzyć działania jakie podejmujemy. Dzięki temu dowiemy się co przynosi pożądane efekty a z czego warto zrezygnować. Poprawnie wyznaczone wskaźniki będą miały istotny wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych, co wiąże się z wynikami ogólnymi firmy. 

Jakie wskaźniki marketingu internetowego powinno się mierzyć?

Warto zwrócić uwagę na takie dane jak:

  • ruch w witrynie internetowej
  • ilość kliknięć wraz z kosztem za kliknięcie
  • ranking SEO
  • ilość odwiedzających według źródła ( media społecznościowe, wyszukiwarka, e-mail)
  • dane z mediów społecznościowych, polubienia, obserwujący, udostępnienia
  • dane z e-mailingu 

W kwestii zaangażowania i świadomości marki należy skupić się na takich danych jak:

  • współczynnik odrzuceń 
  • czas spędzony w witrynie
  • zapisy do newslettera
  • stawki za kliknięcia
  • odwiedzający witrynę po raz kolejny

Dane związane z konwersjami:

  • leady
  • koszt leada
  • wartość leadów
  • konwersje strony docelowej
  • czas konwersji
  • ROI
  • rejestracje na webinary

Wskaźniki utrzymania/ lojalności Klienta:

  • wskaźnik retencji
  • zadowolenie Klienta
  • postrzeganie marki
  • wartość Klienta

Jak mierzyć KPI marketingu internetowego?

1. Odpowiedz sobie na podstawowe pytania

jak ten projekt/ strategia wpływa na przychody firmy?

jakie są cele Twojej firmy oparte również na tym jakie masz możliwości?

Większość wskaźników będzie odnosiła się do pieniędzy, wiadomo zyski firmy są bardzo istotne. Warto jednak zająć się również innymi aspektami takimi jak zwiększenie świadomości marki co prędzej czy później będzie miało wpływ na przychody.

2. Połącz główne wskaźniki

To działanie możemy porównać do korzystania z GPS- ustalenie dokąd zmierzasz. Jeśli masz ustalony cel, możesz dobrać do tego wskaźniki. Przykładowo, wprowadzasz strategię opartą na pozyskaniu nowych Klientów, Twoim głównym wskaźnikiem będzie liczba leadów. Powinieneś dodatkowo zwrócić uwagę na powiązane z tym wskaźniki, takie jak:

  • czy cykl sprzedaży zwolnił czy przyspieszył?
  • ile z potencjalnych Klientów uległo konwersji?
  • czy liczba porzuconych koszyków zmniejszyła się?

3. Ustaw wskaźniki KPI indywidualnie dla kanału

Analiza KPI będzie skuteczna jeśli będą one dobrane poprawnie w zależności od kanału z jakiego korzystamy. Czy to media społecznościowe, marketing e-mailowy itd.

4. Formułuj wskaźniki w koncepcji SMART

Ważne jest aby skupić się na koncepcji SMART (ang. Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound). Wybrane KPI muszą być: konkretne, mierzalne, osiągalne, odpowiednie, dostosowane w czasie. W przeciwnym wypadku mogą okazać się stratą czasu i zasobów.

Gotowy do działania?

Poprawnie zdefiniowane KPI jest bardzo istotne w marketingu internetowym. Poniżej plan działania który warto zastosować.

  1. wyznacz obszar który chcesz mierzyć
  2. wypisz strategiczne pytania, na które chcesz uzyskać odpowiedź
  3. określ potrzeby i docelowe wyniki
  4. ustal punkt odniesienia, na podstawie którego zmierzysz wydajność
  5. zaznacz kamienie milowe, progi, cele
  6. porównaj obecną wydajność z benchmarkiem
  7. przeanalizuj wyniki i wybierz strategię