Dużym wyzwaniem dla firm jest określenie czy działania marketingu internetowego, tak naprawdę przynoszą korzyści. Jeśli wprowadzamy nowy produkt, usługę, kampanię reklamową normalne jest, że chcielibyśmy jak najszybciej wiedzieć, czy to działa. Bez wątpienia więc wskaźniki KPI są bardzo istotne, wyzwaniem jednak jest to, jak dostosować je do swojej działalności oraz jak je analizować.
Zwróć zatem uwagę aby KPI wiązały się z celami biznesowymi i podobnie jak one były mierzalne, konkretne, osiągalne, określone w czasie. Pamiętaj, że w zależności od projektu cześć KPI będzie mało znacząca ale z kolei stanowić będzie istotny element innych projektów.
Zgodnie z definicją KPI (Key Performance Indicators) to kluczowe wskaźniki wydajności, miary, metryki, dzięki którym określamy korzyści działań z zakresu marketingu internetowego. Wskaźniki te odpowiadają konkretnym celom biznesowym jakie wspiera marketing, między innymi:
Niewątpliwie warto mierzyć działania jakie podejmujemy. Dzięki temu dowiemy się co przynosi pożądane efekty a z czego warto zrezygnować. Poprawnie wyznaczone wskaźniki będą miały istotny wpływ na podejmowanie decyzji biznesowych, co wiąże się z wynikami ogólnymi firmy.
Warto zwrócić uwagę na takie dane jak:
W kwestii zaangażowania i świadomości marki należy skupić się na takich danych jak:
Dane związane z konwersjami:
Wskaźniki utrzymania/ lojalności Klienta:
jak ten projekt/ strategia wpływa na przychody firmy?
jakie są cele Twojej firmy oparte również na tym jakie masz możliwości?
Większość wskaźników będzie odnosiła się do pieniędzy, wiadomo zyski firmy są bardzo istotne. Warto jednak zająć się również innymi aspektami takimi jak zwiększenie świadomości marki co prędzej czy później będzie miało wpływ na przychody.
To działanie możemy porównać do korzystania z GPS- ustalenie dokąd zmierzasz. Jeśli masz ustalony cel, możesz dobrać do tego wskaźniki. Przykładowo, wprowadzasz strategię opartą na pozyskaniu nowych Klientów, Twoim głównym wskaźnikiem będzie liczba leadów. Powinieneś dodatkowo zwrócić uwagę na powiązane z tym wskaźniki, takie jak:
Analiza KPI będzie skuteczna jeśli będą one dobrane poprawnie w zależności od kanału z jakiego korzystamy. Czy to media społecznościowe, marketing e-mailowy itd.
Ważne jest aby skupić się na koncepcji SMART (ang. Specific, Measurable, Achievable, Relevant, Time-bound). Wybrane KPI muszą być: konkretne, mierzalne, osiągalne, odpowiednie, dostosowane w czasie. W przeciwnym wypadku mogą okazać się stratą czasu i zasobów.
Gotowy do działania?
Poprawnie zdefiniowane KPI jest bardzo istotne w marketingu internetowym. Poniżej plan działania który warto zastosować.
Najnowsze komentarze