Grupa docelowa do której będziemy chcieli dotrzeć z naszym przekazem reklamowym i jej określenie, jest bardzo ważnym zadaniem. Zależy od niego wiele, a sama reklama może często okazać się strzałem w dziesiątkę lub niewypałem — tylko w zależności od tego, w jakiej grupie odbiorców zostanie wyemitowana. W tym tekście postaramy się podpowiedzieć, jak łatwo określić grupę docelową, do której powinniśmy skierować naszą reklamę w internecie.
Spis treści:
Pierwszym naturalnym elementem, który powinniśmy określić podczas targetowania, są zainteresowania odbiorców. Możemy określić je na podstawie miejsca przebywania np. w grupach tematycznych lub aktywności wobec konkretnych stron internetowych czy profili. System reklamowy taki jak Facebook Ads daje możliwość określenia takiej aktywności. Powinniśmy poza tym wybierać te osoby, które interesują się naszą kategorią tematyczną i są idealnymi klientami. Jeśli zatem sprzedajemy opony, powinniśmy wybierać osoby interesujące się motoryzacją i posiadające samochody. Z kolei, jeśli sprzedajemy urządzenia kuchenne, warto wybierać osoby o kulinarnych zainteresowaniach. Jest to jedyny, główny i podstawowy element, od którego powinniśmy rozpocząć targetowanie.
Wybieranie odpowiedniej grupy docelowej możemy również powiązać z zawodem konkretnych osób, które wykonują. Jest to również ważny czynniki, który może decydować o chęci zakupienia konkretnej rzeczy. Osoby takie nie muszą interesować się konkretną kategorią tematyczną czy branżą, aby zakupić nasz produkt, gdyż mogą potrzebować go do pracy.
Kolejnymi podstawowymi elementami targetowanie reklamy internetowej są wiek, płeć czy lokalizacja. Decydują one w dużym stopniu o tym, czy osoby będą korzystały z naszej marki, czy nie. Powinniśmy zatem określić granicę wieku, w której mogą się znajdować nasi potencjalni kupujący. Często samo zainteresowanie naszą kategorią tematyczną nie wystarczy do tego, aby osoby w internecie kupiły nasz produkt. Podobnie jest z płcią. Mężczyźni interesujący się modą damską nie są idealnymi klientami i raczej nie kupują takich ubrań, choć mogą być odpowiednio oznaczenie w systemie reklamowym.
Kierując przekaz reklamowy, powinniśmy również zwrócić uwagę na lokalizację, a także kwestie narodowościowe. Jeśli zamierzamy sprzedawać nasz produkt w Polsce, warto wybrać jedynie Polaków mieszkających w naszym kraju. W innym przypadku nasze reklamy mogą trafić do Polaków mieszkających za granicą. Ważną kwestią jest również ustalenie języka i narodowości osób, do których trafi reklama. Powinniśmy wyświetlać ją jedynie osobom korzystającym z języka polskiego, gdyż w Polsce przebywa wielu obcokrajowców, w tym ci którzy, mogą nawet nie zrozumieć naszej reklamy i którzy z pewnością nie zakupią naszego produktu.
Jeśli mamy już wstępnie określone podstawowe cechy targetowania odbiorców, warto zastanowić się nad innymi dodatkowymi atrybutami, jakie muszą posiadać osoby, do których będziemy kierowali reklamę. Mogą być to parametry jeszcze bardziej precyzujące odbiorców albo takie, które będą wybierały z dużej grupy odbiorców tych, którzy z największym prawdopodobieństwem dokonają zakupu. Może być to np. określenie osób majętnych lub interesujących się prestiżowymi rzeczami np. golfem, tenisem sprzętem premium itd.
Elementem na, który warto zwrócić uwagę podczas targetowania przekazu reklamowego, jest zawężenie i rozszerzanie targetowania. Polega to na niezwykle mocnym uściśleniu grupy odbiorców lub podstawowym określaniu parametrów tak, aby grupa odbiorców była bardzo duża i zróżnicowana. Obie strategie mają swoje zalety i są stosowane w konkretnych przypadkach.
Zawężenie grupy odbiorców, warto stosować przy celach sprzedażowych. Powinniśmy zatem określać jak najdokładniej naszych odbiorców, nawet używając kilku parametrów, które muszą spełniać jednocześnie. Jeśli zatem mamy możliwość zawężenia i zmniejszania grupy docelowej, gdy chcemy sprzedawać, warto iść w tym kierunku i dokładnie wybierać target. Rozszerzanie targetowania z kolei jest podaniem jedynie podstawowych cech, które muszą spełniać nasi odbiorcy, by mogli skorzystać z naszej oferty. Często w bardzo szerokiej grupie odbiorców znajdują się zróżnicowane osoby pod wieloma względami.
W ten sposób możemy budować pozytywny wizerunek marki, a także rozpoznawalność i zasięg firmy. Rozszerzając zatem targetowanie, będziemy reklamowali się w dużej grupie osób, które teoretycznie, mogą zostać naszymi klientami. Targetowanie rozszerzone będziemy wykorzystywali oprócz uzyskiwania kwestii wizerunkowych do badania rynku. Często możemy być zaskoczeni jak różne grupy osób od naszych przewidywań, mogą być zainteresowane usługami naszej firmy. Na początku promowania się w internecie, warto zatem rozszerzyć opcję targetowania i sprawdzić, jakie osoby najczęściej klikają w naszą reklamę oraz z niej korzystają.
Bardzo ważnym elementem ustalania odpowiedniej grupy docelowej są badania rynku, a także doświadczenie, które posiadamy. Uwzględniając te czynniki i biorąc je pod uwagę przy ustalaniu targetu naszej reklamy, będziemy mogli ustalić znacznie skuteczniejszą i efektywniejszą grupę odbiorców, aniżeli bazując jedzenie na samych teoretycznych przypuszczeniach. Jeśli zatem posiadamy doświadczenie w sprzedaży produktów, które chcemy sprzedawać lub reklamowaniu się w danej branży, powinniśmy wykorzystać je do ustalania naszego targetu.
Jeśli nie posiadamy takiego doświadczenia, warto skorzystać z raportów branżowych, badań statystycznych czy innego rodzaju informacji, by dowiedzieć się, jakie osoby najchętniej kupują produkty, które zamierzamy sprzedawać. Dzięki temu będziemy od razu wiedzieli, na jakich parametrach targetowania się skupić najbardziej i jakie wartości tych parametrów ustawić. Dzięki temu zaoszczędzimy sobie i bardzo długie poszukiwania idealnego balansu, a także idealnych parametrów grupy docelowej.
Ustalając jednak odpowiednią grupę docelową dla naszej reklamy, warto wziąć pod uwagę indywidualny charakter marki. Jeśli istnieją elementy, które uniemożliwiają sprzedaż konkretnym osobom lub nie wiemy, czy przeciwnie – umożliwiają sprzedaż osobom spoza grupy docelowej, powinniśmy wziąć pod uwagę takie parametry. Możemy rozszerzać istniejącą główną grupę docelową lub stworzyć kolejne autonomiczne grupy docelowe np. niszowe.
Najnowsze komentarze