współczynnik odrzuceń

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń na stronie? 5 najskuteczniejszych metod

Istnieje wiele parametrów, które informują nas o zachowaniu użytkowników na stronie internetowej. Jednym z nich jest współczynnik odrzuceń. Pokazuje on procentową ilość odbiorców, którzy weszli na stronę i opuścili ją, nie wykonując na niej żadnej dodatkowej akcji. Może to świadczyć o problemach z witryną. Jak więc obniżyć współczynnik odrzuceń na poszczególnych stronach i co może go powodować?

Jak działa współczynnik odrzuceń?

Google Analytics mierzy współczynnik odrzuceń na podstawie zachowania internauty. Jeśli odbiorca wszedł na stronę i nie przeszedł z niej do żadnej innej podstrony w serwisie, a zamiast tego zamknął kartę – to algorytm uznaje to za odrzucenie. Czy to dobrze czy źle, to zależy już od typu pod strony oraz branży, w której działasz. Dlaczego?

Odbiorca może poszukiwać informacji na określony temat. Wpisuje w Google interesującą go frazę i wyświetlają mu się wyniki z wpisami blogowymi. Klika pierwszy z nich i czyta artykuł. W treści umieszczone były wszystkie istotne informacje, więc po przeczytaniu odbiorca zamyka stronę. Czy tekst spełnił swoje zadanie? Oczywiście, że tak. Jednak Google Analytics i tak policzyło to wejście jako odrzucenie.

Zanim więc zaczniesz zastanawiać się nad tym, jak obniżyć współczynnik odrzuceń w swojej witrynie, dokładnie sprawdź jego pochodzenie. Wcześniej możesz również dokonać zmian w ustawieniach dotyczących tego współczynnika, określając minimalny czas po którym współczynnik odrzuceń nie będzie liczony.

Jak obniżyć współczynnik odrzuceń?

Załóżmy, że faktycznie klienci nie chcą przebywać zbyt długo na Twojej stronie i wchodzić z nią w interakcje. Przyczyn wysokiego współczynnika odrzuceń może być wiele, poniżej wskazujemy najpopularniejsze z nich.

Brak responsywności strony

Większość użytkowników przegląda strony internetowe na smartfonach i przy pomocy tabletów. Automatycznie oczekuje więc, że witryna będzie przystosowana do rozmiaru urządzenia, na którym jest wyświetlana. Zbyt mała czcionka, trudności w poruszaniu się między podstronami odstraszą użytkownika, który szybko ucieknie ze strony, powiększając współczynnik odrzuceń Twojej strony.

Dodajmy jeszcze, że brak responsywności wpływa nie tylko na wysoki współczynnik odrzuceń, ale również obniża ogólną pozycję witryny w organicznych wynikach wyszukiwania. Wpływa więc negatywnie na pozycjonowanie stron, warto więc zadbać o ten parametr jak najwcześniej.

Szybkość ładowania strony

Ile razy zdarzyło Ci się opuścić stronę, bo nie mogłeś doczekać się, aż cała się załaduje? Twoi klienci również tak robią. W sieci oczekujemy szybkich i wartościowych informacji, a Ty jako właściciel strony musisz się do tego dostosować.

Długi czas ładowania może wynikać z niezoptymalizowanego kodu czy obrazków o zbyt dużej wielkości. A samą szybkość ładowania możesz sprawdzić przy pomocy zewnętrznych narzędzi, żeby mieć pewność, że faktycznie jest taki, jaki być powinien.

Nieczytelna strona internetowa

UX strony to jeden z najważniejszych elementów w trakcie jej projektowania. Osoby, które wejdą na Twoją stronę muszą od razu wiedzieć, gdzie kliknąć i co dostaną w zamian, jeśli zdecydują się faktycznie kliknąć w jakiś link. Jeśli witryna będzie nieczytelna w obsłudze, współczynnik odrzuceń Twojej strony mocno wzrośnie. Po prostu nie każ swoim odbiorcom domyślać się, co miałeś na myśli. Zadbaj o intuicyjne menu oraz ścieżkę zakupową klienta.

Nieczytelna strona to również zbyt długie teksty, bez akapitów i nagłówków. Bloki tekstu przerażają i zniechęcają do czytania – warto o tym pamiętać.

Brak lub złe linkowanie wewnętrzne

Tę sytuację można idealnie zobrazować podając przykład wpisu na blogu firmowym. Jeśli nie będzie w nim żadnego linkowania tylko suchy wpis, to odbiorca po przeczytaniu szybko opuści stronę i zwiększy współczynnik odrzuceń. Jeśli jednak w treści oraz na końcu artykułu dodasz odnośniki do innych miejsc na blogu czy stron z ofertą, a do tego odpowiednio zachęcisz do kliknięcia, to zyskujesz szansę na zaciekawienie czytelnika innymi miejscami na Twojej stronie.

Współczynnik odrzuceń – podsumowanie

Nie ma jednej skutecznej metody na obniżenie współczynnika odrzuceń. Wdrożone metody powinny zależeć od rodzaju strony, na której ten wskaźnik występuje. Pomocne w analizie zachowań użytkowników mogą być zewnętrzne narzędzia, takie jak mapy cieplne strony, które pokazują miejsca największego zainteresowania. Dzięki temu łatwiej i szybciej będzie można zidentyfikować problem i znaleźć najbardziej skuteczny sposób na jego rozwiązanie.