Jak optymalizować reklamy lokalne w Google?

Jak zoptymalizować reklamy lokalne w Google?

Prowadzenie i optymalizacja reklam w wyszukiwarce może często przerastać wielu właścicieli lokalnych firm, którzy mają wiele dodatkowych obowiązków, którymi muszą zająć się każdego dnia. Stale zmieniające się wymagania branżowe, wprowadzane nowości może spowodować zbyt wiele problemów, żeby w pełni samodzielnie poruszać się po panelu Google Ads.

W tym wpisie przedstawię kilka wskazówek, na co zwrócić szczególną uwagę, żeby zbudować skuteczne reklamy w Google Ads. Znajdziesz poniżej: 

  • moje porady dotyczące struktury konta Google Ads, rozszerzeń reklam i stron docelowych,
  •  narzędzie do śledzenia konwersji, wyszukiwania nowych słów kluczowych i kierowania,
  • metody zapewniające najwyższy zwrot z poniesionej inwestycji w reklamach w wyszukiwarce Google.

Niezależnie na jakim etapie jesteś, czy już próbowałeś uruchomić pierwszą kampanię w Google Ads, czy dopiero planujesz start, zdobędziesz poniżej wiedzę, narzędzia i sprawdzone metody, żeby osiągnąć sukces. 

Prawidłowe stworzenie reklamy lokalnej w Google może być bardzo skutecznym sposobem na przyciągnięcie klientów znajdujących się w pobliżu Twojej firmy, a tym samym realizację Twoich celów biznesowych. 

1. Wypróbuj strukturę konta opartą na SKAG

Każdy właściciel firmy powinien zrozumieć, dlaczego powinienem zainwestować oraz jakie korzyści przyniosą płatne reklamy w Google. Na pierwszy rzut oka wydaje się to logiczne, jednak wiele firm wyświetla reklamy dlatego, że “muszą” bo robi to konkurencja nie, planując swoich działań i nie określając oczekiwanych rezultatów. Bez względu czy chcemy stworzyć jedną kampanię, czy wiele powinniśmy opracować i stworzyć prawidłową strukturę konta i kampanii. Wiele lokalnych firm za cel obiera sobie zwiększenie ruchu lokalnego, czyli bezpośrednich odwiedzin klientów w siedzibie firmy lub zwiększenie ilości zamówień online. Inwestując środki w wybrane słowa kluczowe, określ jasne cele związane z tymi grupami reklam. Warto pamiętać, żeby tworzyć grupy reklam z jednym słowem kluczowym, bardzo blisko powiązanymi odmianami danego słowa kluczowego lub wybrać metodę “SKAG”. Dzięki temu będziesz mógł stworzyć określone grupy reklam oparte na słowach kluczowych, które można zawęzić według typu dopasowania. 

Pozwoli to bardzo dokładnie określić terminy, na które kierujesz reklamy oraz stworzyć teksty reklamowe, które będą wyświetlane w tych grupach. Jak w przypadku każdej kampanii reklam w sieci wyszukiwania kluczowa jest trafność. Na przykład, jeśli prowadzisz lokalną restaurację serwującą burgery, struktura Twojej kampanii może wyglądać następująco: 

Kampania: Burgery

Grupa reklam: Burgery w pobliżu

Słowa kluczowe: “burgery w pobliżu”

      [burgery w pobliżu]

      +burgery w +pobliżu

2. Wykorzystać menedżera tagów Google do śledzenia konwersji

Jednym z najważniejszych (ale też najtrudniejszym) elementem pozwalającym nam sprawdzić skuteczność naszych działań reklamy w sieci wyszukiwania jest możliwość śledzenia konwersji. Dla tych, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z reklamą online konwersja to pożądane przez nas działanie, którego oczekujemy od użytkownika w trakcie wizyty na stronie. Na przykład, jeśli reklama kieruje do strony z formularzem kontaktowym, konwersją będzie wypełnienie i przesłanie formularza. Dla takich firm jak restauracja czy salon fryzjerski konwersją będzie rezerwacja. 

Osoby nie zajmujące się na co dzień z tworzeniem stron internetowych proces konfiguracji śledzenia konwersji może przysporzyć sporo problemów. Najłatwiejszym sposobem stworzenia zdarzeń śledzenia konwersji jest dodanie Menedżera Tagów Google w witrynie. Dzięki niemu łatwo utworzyć wybrane wydarzenia w wybranych miejscach strony internetowej.

Korzystając z powyższego przykładu, jeśli chcesz zwiększyć liczbę zamówień jedzenia, utwórz działanie powodujące konwersję na stronie potwierdzającej zamówienie. Inną zaawansowaną opcją będzie tutaj przypisanie wartości konwersji zakupu. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić zwrot z inwestycji w reklamę. Pozwoli Ci to również w przyszłości sprawdzić, które kampanie są dla Ciebie najbardziej dochodowe. 

3. Skonfiguruj rozszerzenia połączeń

Wiele firm działających lokalnie powinno umieścić w swoich reklamach numer telefonu. Nie będziesz miał jednak możliwości umieszczenia go bezpośrednio w opisie i tekście reklamy. Z pomocą przychodzą nam rozszerzenia reklam, które w konfiguracji są dosyć proste. Żeby dodać rozszerzenia, wybierz kampanię, w której chcesz dodać rozszerzenie połączeń. 

Rozszerzenia reklam

Wybierz znak plusa, który rozwinie listę możliwych do wyboru rozszerzeń reklam. Wybierz “Rozszerzenie połączeń”

To tutaj będziesz mógł dodać numer telefonu do swoich reklam. Jest to dodatkowa opcja, dla osób, które chcą kliknąć nr telefonu i zadzwonić do Twojej firmy, bez konieczności odwiedzenia witryny. 

Jeśli Twoja firma pracuje w godzinach 8 – 16 możesz dodać rozszerzenie połączeń tylko w tych godzinach, żebyś miał możliwość odebrania połączenia od swoich klientów. W godzinach, w których Twoja firma jest zamknięta, możesz ukryć rozszerzenia połączeń.

Ważna informacja! Domyślnie rozszerzenia reklam ustawione są dla urządzeń desktop. Żeby wyświetlać rozszerzenia reklam na urządzeniach mobile, należy zaznaczyć opcję “Urządzenia mobilne” jak na powyższym screenie.

4. Zawęź kierowanie reklam

Kierowanie reklam to jedna z głównych kwestii, na którą musimy zwrócić uwagę podczas opracowywania strategii reklam w sieci Google. Szczególnie w przypadku małych lokalnych firm, kierowanie jest kluczem do dotarcia do odbiorców znajdujących się w sąsiedztwie Twojej firmy. 

W tym celu wybierz kampanię, którą chcesz edytować, a następnie po lewej stronie wybierz “Lokalizacje”

Sekcja kierowanie pozwoli Ci wybrać określone regiony, na które chcesz kierować reklamy lub promień od siedziby Twojej firmy:

Jeśli posiadasz kilka lokalizacji stacjonarnych, możesz kierować reklamy na ustalony promień wokół swoich lokalizacji. W trakcie konfigurowania lokalizacji nie będziesz miał do wyboru ważnych opcji kierowania reklam. Wybierz Ustawienia i lokalizację, żeby zobaczyć szczegóły kierowania reklam:

Lokalizacje ustawienia
Lokalizacje – opcje kierowania

W tym miejscu będziesz mógł zaznaczyć “Osoby znajdujące się we wskazanych przez Ciebie lokalizacjach lub często je odwiedzające”. Dzięki temu będziesz miał pewność, że kierujesz reklamy do osób, które fizycznie znajdują się w promieniu działania Twojej firmy. 

5. Dopasuj swoją ofertę do celów reklamowych

Wiele osób tworząc kampanię Google Ads, zastanawia się, które usługi chce reklamować w sieci wyszukiwania. W przypadku lokalnej firmy, frazy, które wybierzesz, mogą pomóc w podjęciu tej decyzji. Jeśli chcesz zwiększyć ilość zamówień w swojej lokalnej restauracji serwującej burgery, wybierzesz słowo kluczowe “burgery w pobliżu” i będziesz kierował użytkowników na stronę, na której będą mogli zamówić burgera. Tutaj sprawa wydaje się oczywista. Jednak jeśli prowadzisz lokalny sklep ogrodniczy, możesz kierować użytkowników na strony gdzie, uzyskają dodatkowe informacje na tematy ogrodnicze lub na strony gdzie będą mogli zobaczyć Twoją ofertę i dostępne produkty w sklepie stacjonarnym, gdzie będą mogli również dokonać zakupu online.

Jeśli chcesz podjąć prawidłową decyzję, który obszar Twojej firmy wymaga dodatkowego wsparcia w postaci reklamy płatnej w Google, warto zwrócić uwagę na główny cel wyświetlania reklam, czyli generowanie przychodów. 

Żeby określić sposoby maksymalizacji przychodów z reklam w wyszukiwarce, można zweryfikować:

  • które produktu lub usług generują największe przychody w sposób organiczny?
  • jak wygląda miesięczna liczba wyszukiwanych haseł związanych ze sprzedawanymi produktami lub usługami? Warto tutaj wziąć pod uwagę wpływ konkurencji i średni koszt jednego kliknięcia dla tych produktów lub usług.

6. Planer słów kluczowych 

Wiele narzędzie pozwalających nam wybrać słowa kluczowe do naszych kampanii jest płatne, ale ja polecam korzystać z bezpłatnego narzędzie, które dostępne jest w panelu Google Ads. Sprawdzimy w nim jak, wyglądają wybrane przez nas słowa kluczowe, jaka jest średnia liczba wyszukań tych haseł oraz kilka innych ważnych informacji. Żeby przejść do Planera słów kluczowych, wybierz w prawym górnym rogu Narzędzia i ustawienia, a następnie wybierz z rozwiniętego menu Planer słów kluczowych:

Tutaj będziesz mógł wpisać słowa kluczowe, które chcesz sprawdzić, wybrać obszar, w którym działa Twoja firma, żeby dokładnie sprawdzić poziom zainteresowania wybranymi frazami. Sprawdzisz tutaj również średnie stawki, jakie możesz płacić za kliknięcie. 

7. Trendy Google 

Istnieje również bezpłatne narzędzie Google Trends, które pozwala sprawdzić jak obecne warunki i wydarzenia na świecie, wpływają na wielkość i częstotliwość zapytań. Żeby to zrobić, przejdź na stronę https://trends.google.com/trends/?geo=PL

Mamy tutaj możliwość wpisać nasze frazy oraz lokalizację (ograniczone do województw)

8. Dostosuj swoją witrynę do potrzeb użytkowników

W obecnych czasach wiele osób szuka produktów lub usług za pomocą urządzeń mobilnych. Warto więc dostosować witrynę do możliwości wyświetlania na smartfonach. O ile w przeszłości niewiele osób brało to pod uwagę, obecnie staje się to standardem. Ważnym elementem wpływającym na odbiór witryny przez użytkowników jest przejrzysta nawigacja na urządzeniach mobilnych. Ma to również niebagatelny wpływ na ilość konwersji, ale także na Wynik Jakości. Jeśli Twoja strona będzie jasna i przejrzysta, Google da ci dodatkową przewagę nad konkurencję, umieszczając Twoją stronę wyżej w wynikach wyszukiwania. 

9. Pamiętaj o obsłudze klientów

Przyciągnięcie nowych klientów to jedno (droższe rozwiązanie), ale przyciągnięcie stałych klientów, którzy już dokonali zakupu Twojego produktu lub usługi to drugie rozwiązanie (tańsze rozwiązanie). Oba te cele możesz osiągnąć dzięki optymalizacji kampanii Google Ads. Dzięki stałej optymalizacji z czasem zwiększysz zyski pojedynczych konwersji, jeśli Twoja firma będzie spełniała oczekiwania klientów oraz zapewnisz im profesjonalną obsługę na każdym etapie realizacji usługi. 

10. Pomyśl o outsourcingu

Stworzenie i optymalizacja płatnych reklam w wyszukiwarce Google może wydawać się trudne i kosztowne, jeśli nie masz doświadczenia i nie tworzyłeś w przeszłości kampanii Google Ads. W zależności od sytuacji finansowej twojej firmy zawsze masz możliwość skorzystania z usług freelancera lub agencji marketingowej. Opcja ta może przynieść ci wiele korzyści, ponieważ unikniesz kosztownych błędów w momencie złej konfiguracji kampanii. 

Jeśli próbowałeś lub planujesz stworzyć swoją pierwszą kampanię w sieci wyszukiwania, ale nie masz pojęcia jak zacząć, żeby nie marnować budżetu swojej firmy, napisz do mnie lub zadzwoń, porozmawiamy o Twoich celach, jakie chcesz osiągnąć. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *