Żeby odnieść sukces dzięki kampanii Google Ads, użytkownicy muszą klikać Twoje reklamy. Pewien wyjątek stanowić może kampania skierowana na Twój brand, ale i ona musi generować kliknięcia, żeby się wyświetlała. Dlatego w optymalizacji kampanii Google Ads ważne jest uzyskanie wysokiego współczynnika CTR.
Google zarabia na każdym kliknięciu linku sponsorowanego w sieci wyszukiwania. Możesz ustawić za swoje słowa kluczowe stawkę 5-10 zł, ale jeśli nikt ich nie kliknie nic nie zapłacisz. Spowodować to może brak wyświetleń Twojej reklamy pomimo wysokiej stawki za kliknięcie.
Ostateczny cel, do którego dążysz, czyli konwersje również nie będą miały miejsca, jeśli Twój potencjalny klient nie kliknie Twojej reklamy i nie przejdzie na Twoją stronę.
Dlatego współczynnik klikalności, czyli CTR jest ważnym wskaźnikiem udanej kampanii.
Najprościej mówiąc współczynnik CTR to odsetek osób, wyrażony w %, które kliknęły Twoją reklamę, w stosunku do osób, które ją widziały.
Poniżej pokażę Ci jak poprawić współczynnik klikalności, niezależnie od branży, w której działasz czy urządzenia.
Współczynnik klikalności to jeden, prawdopodobnie najważniejszy element, który wpływa na Wynik jakości reklam Google Ads.
Jeśli Twój Wynik jakości jest niski, nie tylko będziesz płacił więcej za kliknięcie, ale Twoje reklamy będą się wyświetlały rzadziej, niż Twojej konkurencji. Dlatego na Twoim koncie możesz zauważyć ostrzeżenie o niskim Wyniku jakości.
Podobnie sprawa się ma w przypadku uzyskania wysokiego Wyniku jakości. Przy niższych stawkach za kliknięcie od Twojej konkurencji, reklama będzie wyświetlała się nad wyżej.
Ogranicz wyświetlanie dzięki dopasowaniu słów kluczowych. To najprostszy sposób, czyli ograniczenie liczby wyświetleń. Nie myl tego jednak z ograniczeniem możliwości Twojej reklamy i pozyskiwaniu klientów przez Twoją firmę. Oznacza to wstrzymanie wyświetlania reklam na frazy, które nie przynoszą korzyści Twojej firmie.
Jeśli używasz dopasowania przybliżonego, Twoja reklama może wyświetlać się wiele razy na wiele pochodnych fraz, które niekoniecznie będą powiązane z usługami, które świadczysz lub produktami, które sprzedajesz. Spowodować to może również wyświetlanie się Twoich reklam na frazy związane z konkurencją.
Prosty zabieg, czyli zmiana dopasowania na do wyrażenia lub ścisłe skutecznie obniży liczbę wyświetleń.
Nawet jeśli zmienisz dopasowanie słów kluczowych, nadal reklamy mogą pojawiać się ze słowami, które nie są związane z ofertą Twojej firmy, np. na nazwy konkurencji. Skuteczną metodą na zaprzestania wyświetlania Twoich reklam na nazwy konkurencyjnych firm jest dodanie ich do listy wykluczających słów kluczowych.
Raport wyszukiwanych haseł pomoże sprawdzić, na jakie słowa pojawiły się Twoje reklamy i wykluczenie tych, które nie pasują do oferty. Sprawdzaj je regularnie, żeby mieć pewność, że nie marnujesz budżetu na wyszukiwania, które nie mają szans na konwersję.
Zmiany te spowodują spadek liczby wyświetleń co w rezultacie, poprawi współczynnik CTR kampanii. Jeśli np. przed zmianami uzyskiwałeś 1000 wyświetleń, a obecnie uzyskujesz 500 jednak liczba kliknięć się nie, zmniejszyła, CTR jest dwa razy większy.
Inną metodą na obniżenie liczby wyświetleń jest kierowanie reklam Google Adwords na obszar, który obsługujesz. W czasie tworzenia kampanii domyślnie ustawiona jest opcja: osoby w wybranych przez Ciebie lokalizacjach, regularnie przebywającej lub wykazujące zainteresowanie (zalecane). Powodować to może wyświetlanie reklam osobom, które mieszkają w innym województwie i nie będą zainteresowane Twoimi usługami.
Skuteczniejszą metodą będzie tutaj wybranie opcji: osoby w wybranych lokalizacjach lub regularnie je odwiedzające. Spowoduje to wyświetlanie reklam użytkownikom, którzy są fizycznie w Twojej okolicy lub regularnie je odwiedzają.
Lista słów kluczowych, które powodują wyświetlanie reklam, mogą zawierać frazy, które mają dużą liczbę wyświetleń, ale małą liczbę kliknięć. Jeśli nie jesteś w stanie zmienić tego stanu, wstrzymaj te słowa. Jedną z metod zmiany i poprawy tego stanu jest dopasowanie słów kluczowych w grupach reklam.
Osoby niezajmujące się na co dzień konfiguracją kampanii Google Adwords mają tendencję do wybierania dużej liczby słów kluczowych i umieszczania ich wszystkich w jednej grupie reklam. Jest to prostsza droga do stworzenia kampanii, ale przyniesie niską skuteczność.
Stworzenie grup reklam według podobnych fraz i posiadanie tych słów w nagłówkach i tekstach reklamowych ma ogromne znaczenie dla skuteczności kampanii. Dodatkowym atutem umieszczania fraz kluczowych w tekstach reklamowych jest to, że będą one pogrubione w sieci wyszukiwania Google.
Wyszukiwanie hasło w tekście reklamy jest pogrubione.
Rozszerzenia pomagają zwiększyć widoczność reklam
Rozszerzenia reklam Google Adwords powodują wyróżnienie na tle konkurencji. Zachęcają również użytkowników do kliknięcia reklamy lub w przypadku rozszerzenia połączeń do bezpośredniego kontaktu za pomocą reklamy.
Google stale aktualizuje rozszerzenia, dając możliwość wyboru większej liczby rozszerzeń. Ostatnią nowością są rozszerzenia graficzne dające możliwość wyświetlania zdjęć przy reklamach tekstowych. Nie są one dostępne jeszcze na wszystkich kontach, więc jeśli masz taką możliwość może to być doskonały sposób na wybicie się ponad konkurencję.
Według statystyk Google użycie przynajmniej 4 rozszerzeń linków do podstron powoduje wzrost CTR o 10-15%.
Pracuj nad wyróżnieniem swojej oferty na tle konkurencji. Sprawdź, jak wyglądają Twoje reklamy i konkurencji. Jeśli wszyscy oferują darmową wysyłkę w przypadku ecommerce lub darmowy pomiar w przypadku lokalnej firmy tworzącej kuchnie pod wymiar. Dodaj coś nowego co, wyróżni Cię na tle konkurencji. Skoncentruj się na korzyściach dla potencjalnych klientów.
Na współczynnik CTR wpływają wyświetlane reklamy. Warto w każdej grupie reklam umieścić 3-4 różne teksty reklamowe. Dzięki temu sprawdzisz, które teksty najlepiej trafiają do użytkowników i są najchętniej klikane.
Jako certyfikowany specjalista Google Ads na moich kontach umieszczam 2 reklamy tekstowe oraz 1 reklamę elastyczną dla każdej grupy reklam. Wykorzystywanie reklam elastycznych pozwala nam umieścić aż 15 nagłówków oraz 4 różne teksty reklamowe. Daje nam to możliwość testowania wielu tekstów i nagłówków reklamowych jednocześnie. Posiadanie różnych tekstów reklamowych wpływa pozytywnie na algorytm Google. Testuj różne teksty i sprawdzaj wyniki danych tekstów, bo to one decydują o powodzeniu Twojej kampanii.
Jeśli jedna reklama działa lepiej niż inne, wstrzymaj te ze słabszymi wynikami i utwórz w ich miejsce nowe, żeby spróbować podnieść ich skuteczność i pokonać tę najlepszą reklamę. Podejmij jednak tę decyzję dopiero po uzyskaniu minimum 100 wyświetleń. Zbyt mała liczba danych może zachwiać wynik i spowodować podjęcie błędnej decyzji.
Rotacja reklam oznacza, że najlepsze reklamy wyświetlają się częściej
Pierwsza opcja, czyli Wybieraj najskuteczniejsze reklamy Google zaleca i ustawia domyślnie od samego początku trwania kampanii. Osobiście jestem ostrożny, dopóki nie uzyskam wystarczającej liczby danych.
Wybór pierwszej opcji powoduje wyświetlanie cały czas tych samych reklam, bez względu na ich skuteczność. Google skupi się na jednej reklamie i będzie ją pokazywało kosztem innych tekstów i nagłówków reklamowych. Opcja druga Wyświetlaj reklamy naprzemiennie spowoduje wyświetlanie różnych nagłówków i tekstów reklamowych. Dzięki temu będziesz mógł ocenić ich skuteczność i podjąć dobrą decyzję odnośnie do ich pozostawienia lub wstrzymania. Również algorytm Google potrzebuje odpowiedniej liczby danych, żeby móc określić, które reklamy są najskuteczniejsze.
Innym czynnikiem wpływającym na współczynnik CTR jest pozycja reklamy. Wyświetlając reklamę na 1 pozycji, masz większą szansę na wyższy współczynnik CTR, niż reklama na pozycji drugiej. Wyświetlając reklamy na niższych pozycjach CTR, może być niższy. Generowane będą wyświetlenia, ale użytkownicy rzadziej mogą kliknąć reklamę. Nie oznacza to jednak, że musisz zawsze być na 1 pozycji. Niższe stawki zapewniają więcej wyświetleń w ramach budżetu reklamowego.
Jeśli na koncie Google Ads zauważysz ostrzeżenie o stawkach poniżej pierwszej strony, ale mimo to uzyskujesz dużą liczbę kliknięć, nie przejmuj się tym. Jeśli jednak masz mało kliknięć i mało wyświetleń rozważ zwiększenie stawki CPC lub wstrzymanie tego słowa kluczowego.
Nie każdy reklamodawca chce uzyskać wysoki współczynnik CTR. Wielu z nich próbuje odwieść użytkowników od klikania ich reklam. Jednym z powodów może być to, że nie każdy użytkownik jest taki sam. Oferując luksusowe produkty z wysoką ceną, nie każdego może być, stać na zapłacenie wysokiej ceny. Nie będziesz więc chciał, żeby każdy kliknął Twoją reklamę. Jednym z zabiegów, który może zniechęcić do kliknięcia reklamy, jest umieszczenie ceny w nagłówku lub tekście reklamowym.
To tylko kilka sposobów na poprawę współczynnika CTR. Jednym z głównych celów każdej kampanii jest zwiększenie ruchu w Twojej witrynie, ale również jak najlepsze wykorzystanie budżetu reklamowego.
Zatrudniając certyfikowanego specjalistę Google, który zajmuje się tworzeniem i optymalizacją kampanii Google Ads na co dzień, zyskasz więcej czasu na prowadzenie swojego biznesu i udoskonalanie go.
Jeśli chcesz poprawić współczynnik CTR oraz ilość konwersji generowane przez Twoje kampanie skontaktuj się ze Specjalistą Google Ads takim jak ja.
Najnowsze komentarze