Content marketing to jeden z ciekawszych i skuteczniejszych sposobów promowania marki w internecie. Publikowanie wartościowych treści ma wiele zalet i potrafi przyciągnąć do marki spore ilości nowych odbiorców. Przeważnie skupiamy się na stworzeniu jakościowego contentu nie przykładając większej wagi do tego jak będziemy go dystrybuowali. Jest to również bardzo ważny element content marketingu, który poruszamy poniżej.
Istnieje wiele powodów, dla których powinniśmy skupić się na dystrybuowaniu i publikowaniu treści w internecie. Przede wszystkim działanie takie pozwala maksymalnie wykorzystać potencjał treści, które przygotowaliśmy. Nawet najlepiej stworzone i przygotowane treści jeśli nie zostaną zaprezentowane w odpowiedni sposób, nie wykorzystują swojego potencjału.
Często poświęcamy sporo czasu lub środków, aby stworzyć wartościowe teksty, wpisy blogowe czy posty. Naturalnie chcemy, aby odniosły jak największy sukces. Jeśli jednak nie zostaną przedstawione w odpowiedni sposób w odpowiednich miejscach, niewiele osób będzie mogło z nich korzystać i je docenić. Dobrym przykładem może być próba sprzedaży polskiej książki obcokrajowcom, dla których będzie bezwartościowa nawet jeśli jest wielkim dziełem w Polsce.
Wykorzystując pełny potencjał treści, które przygotowaliśmy, możemy również być bardzo pozytywnie zaskoczeni. Często publikacja contentu może przynieść zaskakująco dobre rezultaty i prześcignąć nasze najśmielsze oczekiwania odnośnie publikacji. Content, który przygotowujemy, warto również dystrybuować poprawnie i skutecznie ze względu na efektywność finansową.
Jeśli wydajemy już pieniądze lub przeznaczamy czas na stworzenie przydatnych treści, powinniśmy uzyskać z nich jak największy zwrot, czyli jak największy zarobek. Przygotowanie contentu to tylko połowa sukcesu, a za drugą połowę odpowiada właśnie dystrybucja. Jeśli będziemy efektywnie rozprowadzać treści w internecie, będziemy mogli wydawać mniejsze sumy na reklamę naszej marki.
Pierwszym jednym z najważniejszych elementów dystrybucji contentu w internecie jest targetowanie przekazu reklamowego, jakim są treści. Publikując je, powinniśmy wiedzieć do kogo, chcemy trafić i dla kogo są oferowane. Następnie musimy znaleźć takie osoby w sieci, aby mogły przeczytać treści i stać się naszymi klientami. Choć targetowanie treści rozpoczyna się już na etapie tworzenia tekstów i artykułów, kończy się jednak przy publikacji contentu. Często publikujemy treści w sieci, skupiając się jedynie na ilości osób, które znajdują się w danym miejscu, a nie ich jakości. Choć liczymy, że w dużej grupie odbiorców i tak część osób siłą rzeczy dowie się o naszej marce lub skorzysta z naszych usług, powinniśmy jednak kierować się w stronę jakości.
Z pewnością musimy dowiedzieć się, gdzie w internecie przebywają nasi potencjalni klienci. Możemy to zrobić na podstawie statystyk, badań naukowych i marketingowych, rozeznania branży czy doświadczenia specjalistów. Możemy również poprosić o wskazówki na grupach tematycznych dotyczących content marketingu na Facebooku czy skorzystać z własnego doświadczenia.
Content powinniśmy opublikować wszędzie tam, gdzie, mogą przebywać nasi potencjalni klienci. Powinniśmy robić to od miejsc najbardziej jakościowych do tych mniej. Powinniśmy działać tak na wypadek braku czasu i konieczności ograniczonej emisji contentu. W pierwszej kolejności dotrzemy zatem do osób, które realnie, mogą zostać naszymi klientami.
Kolejnym elementem, o którym musimy zadbać jeśli chcemy dystrybuować samodzielnie treści w internecie, jest optymalizacja pod kątem SEO, a także tagowanie contentu. Są to dwie bardzo ważne rzeczy, których nie możemy pomijać, gdyż treści w internecie są obecnie bardzo skrzętnie sprawdzane przez wyszukiwarkę Google i adekwatnie promowane. Jeśli nasze treści nie będą dostosowane zarówno do wyszukiwarki Google jak i wewnętrznie do danego serwisu internetowego, mogą zniknąć w czeluściach internetu. Z kolei z drugiej strony jeśli będą dobrze dostosowane pod kątem indeksowania, będą dobrze eksponowane w sieci.
Jak zatem zadbać o optymalizację pod kątem SEO i tagowania? Przede wszystkim możemy skorzystać z licznych poradników i tutoriali, które wskażą nam, w jaki sposób przygotować treści do dystrybucji. Możemy również tworzyć treści zoptymalizowane pod kątem SEO lub zamawiać takie jeśli zamawiamy gotowe artykuły i teksty.
Będzie to dobór odpowiednich słów kluczowych, formatowanie treści, linkowanie w treści tekstu, a także umieszczanie danych takich jak listy punktowe czy zwiększenie czytelności treści i optymalizacja pod kątem user experience. Wszystkie elementy sprawią, że nasze treści będą dostosowane do wyszukiwarki Google, która chętniej będzie polecała je użytkownika poszukującym informacji w internecie.
Na podobnej zasadzie działa tagowanie, czyli określenie słów związanych powiązanych ściśle z daną treścią w obrębie danego portalu np. społecznościowego. Niezależnie od tego czy content dystrybuujemy na Facebooku czy na Instagramie czy na innej platformie społecznościowej powinniśmy korzystać z opcji tagowania. Jest to dodawanie hasztagów czy tagów najlepiej obrazujących nasze treści. Dzięki temu nasze posty czy artykuły będą automatycznie pojawiały się na tablicach użytkowników związanych z daną branżą, a także będą mogły być lepiej i trafniej wyszukiwane wewnętrzne w wyszukiwarce danego portalu społecznościowego.
W internecie ważna jest również strategia dystrybucji. Jest to zaplanowanie emitowania artykułów czy wpisów blogowych i postów, a następnie wykonywanie całej strategii. Działanie takie jest dużo korzystniejsze od okazjonalnego czy nieskoordynowanego publikowania treści w sieci. Dzięki temu będziemy mogli uzyskać więcej korzyści aniżeli w przypadku kiedy treści będziemy dodawali chaotycznie i w przypadkowych miejscach.
Jeśli wyznaczamy pewną strategię publikacji i dystrybucji contentu będziemy dodawali go w określone dni tygodnia oraz miesiąca. Będziemy robili to również regularnie, a także w przemyślany sposób. Pomoże to przyzwyczaić odbiorców do pojawiania się naszej treści, będzie budowało pozytywny wizerunek, a także pomoże osiągnąć większy zasięg reklamy.
Tworząc poszczególne strategie dystrybucji, możemy sprawdzać i testować konkretne rozwiązania. W niektórych przypadkach może okazać się, że dystrybucja ilościowa jest lepsza od jakościowej, a w innych, że na social mediach nasze treści mają dużą lepszy odbiór niż na forach internetowych. Testowanie różnych strategii dystrybucji treści jest zatem kluczowe do poznania odpowiedzi, w których miejscach i jak warto robić to najintensywniej. Czasami skupiając się na konkretnej platformie lub konkretnym miejscu czy typie publikacji treści będziemy mogli osiągnąć dużo lepsze rezultaty niż w przypadku kompleksowego publikowania treści bez skupiania się na konkretnym aspekcie.
Jednym z najważniejszych elementów dystrybucji treści w internecie jest szerokie publikowanie contentu. Istnieje wiele miejsc w których możemy dodawać treści, a także, które możemy dobierać pod kątem specyfiki czy charakterystyki naszej marki. Przede wszystkim są to portale społecznościowe. Możemy zaliczyć do nich zarówno Facebook, Instagram, ale także LinkedIn czy inny platformy taki jak YouTube. W mediach społecznościowych warto również wybierać odpowiednie grupy tematyczne takie jak np. na Facebooku jeśli mamy taką możliwość.
Nasz content w internecie możemy publikować również na stronach internetowych. Mogą być zarówno nasze serwisy jak i publikowanie sponsorowane. Opcja ta polega na zapłaceniu konkretnemu serwisowi, aby w zamian zapłatę opublikował nasz wpis. W sieci istnieje wiele portali tematycznych, które decydują się na taką współpracę z reklamodawcami, a dodatkowo pozwalają zamieścić link do naszej strony internetowej w tekście czy podkreślić markę, która jest sponsorem tekstu. Działając w ten sposób w zamian za opłatą, możemy dotrzeć do ogromnego grona odbiorców nawet jedną publikacją.
Ciekawą strategią dystrybucji treści w internecie jest wirtualne rozprzestrzenianie contentu. Jest to rozpowszechnianie wirusowe, które może dać bardzo dobre rezultaty. W tej opcji tworzymy treści ciekawe, intrygujące czy wręcz szokujące, które mają być polecane między sobą przez użytkowników internetu. Jeśli zdecydujemy się na taki format dystrybucji treści, będziemy musieli przyłożyć sporo uwagi do stworzenia materiału, który będą chcieli polecać między sobą internauci. Jeśli jednak strategia to okaże się sukcesem, nie będziemy musieli poświęcać czasu ani środków na dystrybucję, a nasz materiał będzie rozprzestrzeniał się po internecie sam, budując często spore zasięgi naszej reklamy.
Kolejnym sposobem dystrybucji treści, który, warto umieścić w naszym zestawieniu, są płatne kampanie Google Ads czy Facebook Ads. Są to dobrze znane systemy reklamowe, które w tym wypadku nie będą służyły do prezentowania ciekawych banerów reklamowych, a będą bardziej skupiały się na prezentacji naszego contentu. Na Facebooku może być to promowanie gotowego posta, a w Google Ads płatnego wyniku wyszukiwania. Z tego sposobu dystrybucji treści, warto skorzystać przede wszystkim jeśli posiadamy środki lub zależy nam na dokładnym targetowaniu odbiorców. Możemy wykorzystać go również na początku naszej kampanii reklamowej, aby zdobyć pewną pulę odbiorców, którzy będą mogli dalej polecać materiał wirusowo między sobą.
Miejsce, którego nie powinniśmy pomijać przy dystrybucji treści w internecie, są fora internetowe. Choć jest to dla wielu osób przestarzały relikt przeszłości, w rzeczywistości nadal skupia grupę pasjonatów interesujących się daną tematykę. Obecnie mocniej niż zawsze mamy do czynienia z krystalizacją takich grup, na których przebywają już tylko sami entuzjaści samochodów, książek czy innego hobby. Wiele forów internetowych posiada również specjalne miejsca, w których możemy beż łamania regulaminu dodawać swoje twórczości, reklamy czy artykuły i treści. To wszystko sprawia, że przestrzegając regulaminu konkretnego forum, możemy dodać content, który dotrze nawet do kilkuset czy kilku tysięcy osób. Jest to bardzo ciekawe rozwiązanie, które wbrew pozorom może przynieść niezwykle dobre efekty.
Najnowsze komentarze