jak sprzedawać produkty i usługi w sieci

Biznes stacjonarny – Jak sprzedawać produkty i usługi w sieci, gdy posiadamy biznes naziemny? Sprawdź też, dlaczego warto działać w Internecie!

Biznes stacjonarny to bardzo wymagająca dziedzina biznesu, w którą należy włożyć wiele zainteresowania, uwagi, wiedzy a także pieniędzy. Internet jest jednak bardzo dobrym miejscem, w którym możemy promować nasz stacjonarny biznes, a także sprzedawać nasze usługi oraz produkty. W tym tekście podpowiadamy jak reklamować się i sprzedawać w Internecie, gdy posiadamy biznes naziemny, a także dlaczego warto działać w Internecie.

Spis treści:

Jak sprzedawać produkty i usługi w sieci?

Jeśli prowadzimy biznes stacjonarny, możemy bardzo prosto sprzedawać nasze produkty lub usługi na wiele sposobów.

Przede wszystkim możemy do sprzedaży naszych produktów oraz usług wykorzystywać media społecznościowe. Najlepszym portalem tego typu jest oczywiście Facebook, który jest najpopularniejszą platformą społecznościową. Sprzedaż możemy prowadzić, prowadząc profil marki, a także publikując reklamy na grupach czy oferty na Facebook Marketplace. Plusem sprzedaży na Facebooku przede wszystkim jest bardzo aktywne grono potencjalnych klientów. Na tym portalu społecznościowym znajdziemy bardzo dużą grupę odbiorców w praktycznie każdej kategorii tematycznej i w każdej branży. Osoby często robią na Facebooku zakupy i chcą załatwiać inne sprawy poza przebywaniem w celach rozrywkowych.

Chcąc sprzedawać nasze produkty lub usługi w Internecie, powinniśmy również założyć nasz własny sklep internetowy na stronie WWW. Prostsze sklepy internetowe pozwalające wkładać produkty do koszyka i finalizować transakcje, możemy założyć nawet za darmo w kreatorach witryn lub korzystając z gotowych szablonów strony. Średnie sklepy internetowe — bardziej zaawansowane, które będą już niezależnymi witrynami, będą kosztowały nas miesięcznie ok. kilkuset złotych. Powyżej 1000 zł miesięcznie, możemy prowadzić już duży sklep internetowy na platformie sprzedażowej lub zamówić wykonanie dłużej strony WWW, skonfigurowanej z systemem płatniczym. Własny sklep internetowy możemy pozycjonować lub promować w różnych miejscach w Internecie. Przekazanie adresu potencjalnym klientom będzie bardzo wygodne, gdyż będą mogli prosto i szybko złożyć zamówienie.

Jeśli prowadzimy stacjonarny biznes  gastronomiczny, możemy również skorzystać z aplikacji do sprzedawania jedzenia. Mogą być to takie aplikacje jak Uber Eats, Glovo czy Pyszne. Choć poszczególne aplikacje do sprzedaży gastronomicznej różnią się od siebie szczegółami działania, funkcjonują na ogólnej podobnej zasadzie. W zamian za prowizję od sprzedaży możemy dołączyć do danej aplikacji i być w niej widoczni. Osoby z okolicy chcące zamówić jedzenie przez aplikację, otrzymają propozycje naszej restauracji i będą mogły zamówić z niej jedzenie – zarówno z odbiorem osobistym, jak i dowozem, jeśli oferujemy taką usługę.

Na rynku istnieje również wiele innych aplikacji branżowych, które pozwalają sprzedawać podobnie produkty i usługi np. jedzenie ekologiczne lub usługi fryzjerskie. Wbrew pozorom stają się one coraz popularniejsze, gdyż wiele osób woli zrobić zakupy w Internecie, a następnie jedynie odebrać produkty, czy usługi w punkcie naziemnym osobiście. Dzieje się tak, gdyż odbiorcy mogą na spokojnie przejrzeć ofertę, porównać produkty, a także złożyć zamówienie i zapłacić. Odbiór opłaconego zamówienia jest dużo szybszy i wygodniejszy, niż ten realizowany od początku do końca osobiście.

Jak promować biznes stacjonarny Internecie?

Jeśli wiemy już jak sprzedawać nasze produkty lub usługi stacjonarne w Internecie, warto powiedzieć o tym, jak przyciągać klientów z Internetu do naszej marki. Musimy robić to przede wszystkim lokalnie, czyli trafnie, a poza tym skutecznie i efektywnie.

Przede wszystkim bardzo dobrym sposobem na reklamę lokalną w Internecie są płatne systemy reklamowe, takie jak Google Ads, czy Facebook Ads. Systemy te oferują natychmiastową możliwość wyemitowania przekazu reklamowego w wielu miejscach, gdzie przebywa duża liczba odbiorców. System reklamowy Google Ads umożliwia wyświetlenie płatnego wyniku wyszukiwania w Google, a także filmiku na YouTube, czy banerów graficznych oraz wideo na stronach WWW partnerów. Z kolei Facebook Ads umożliwia wyemitowanie reklamy w różnych miejscach na Facebooku i Instagramie. Płatności mogą być naliczane za wyświetlanie reklam lub kliknięcie w link według własnego wyboru. Najważniejszym elementem tego typu promocji jest możliwość targetowania odbiorców pod kątem lokalizacji. Możemy zatem emitować reklamę jedynie tym osobom, które rzeczywiście mieszkają w naszym rejonie.

Mówiąc o lokalnym promowaniu naszej witryny w Internecie, warto powiedzieć o tworzeniu i pozycjonowaniu lokalnym strony internetowej. Nasza witryna będzie zatem dostępna pod tematycznymi hasłami w wyszukiwarce Google dla osób mieszkających w naszej lokalizacji. Dzięki temu osoby poszukujące produktów lub usług z naszej branży w wyszukiwarce Google – co się dzieje bardzo często, będą natrafiały na naszą stronę internetową, podczas której będą mogły złożyć zamówienie albo zapoznać się ze szczegółami oferty. Samo pozycjonowanie i tworzenie strony internetowej możemy wykonać samodzielnie, choć możemy również zlecić je profesjonalnej agencji SEO, która wykona za nas wszystkie czynności w zamian za opłatę.

Promowanie lokalne firmy to również tworzenie i pozycjonowanie wizytówki Google Moja Firma na Google Maps. Wizytówka ta widoczna jest w formie czerwonej pinezki, w aplikacji Google Maps. Bardzo często służy ona użytkownikom Internetu do poszukiwania różnego rodzaju produktów czy firm. Samo założenie wizytówki jest darmowe, a pozycjonowanie, czyli optymalizacja możliwa jest do przeprowadzenia nawet samodzielnie według licznych instrukcji w Internecie. Jeśli zatem stworzymy i zoptymalizujemy naszą wizytówkę, będzie pojawiała się od razu po wpisaniu haseł tematycznych przez potencjalnych klientów na mapach Google – co zachęci ich do skorzystania z naszej firmy.

Aby promować naszą markę lokalnie w Internecie, warto również wykorzystać artykuły sponsorowane. Są to teksty publikowane na portalach tematycznych w zamian za opłatą, które mogą zawierać subtelną reklamę naszej marki. Teksty takie możemy zatem publikować na portalach regionalnych i lokalnych, a także na profilach lokalnych influencerów. Możemy również stać się sponsorami lub partnerami lokalnych internetowych inicjatyw i w ten sposób stawać się rozpoznawalnym lokalnie w Internecie.

Dlaczego warto reklamować się i sprzedawać w Internecie, mając biznes stacjonarny

Istnieje wiele powodów, dla których prowadząc biznes stacjonarny, warto reklamować się i sprzedawać w Internecie. Przede wszystkim pozwala to wyróżnić się na rynku, a także wyprzedzić naszą bezpośrednią konkurencję. W dalszym ciągu promocja i sprzedaż internetowa nie są szeroko wykorzystywane i popularne. Dzieje się tak z różnych powodów. Znając, jednak możliwości, jakie daje nam Internet, zdecydowanie warto je wykorzystać. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać większą liczbę klientów i zarabiać więcej pieniędzy. Poprzez to będziemy bardziej odporni na kryzysy i będziemy mogli szybciej się rozwijać, stawając się liderami branżowymi.

Sprzedaż oraz promocja marki w Internecie są również bardzo proste. Do dyspozycji otrzymujemy wiele różnych metod digital marketingu, które możemy dobierać do wiedzy czy możliwości. Nawet jeśli nie posiadamy wiedzy oraz pieniędzy na uruchomienie zaawansowanego programu promocyjnego, nadal możemy reklamować się na małą skalę, za darmo i w niezobowiązujący sposób. Jest to również w wielu przypadkach bardzo proste, a w sieci znajdziemy wiele różnorodnych publikacji, poradników i tutoriali, z których będziemy mogli nauczyć się promocji i sprzedaży internetowej.

Rynek lokalny w Internecie wbrew pozorom to bardzo silny segment. Obecnie wiele osób poszukuje w pobliżu punktów naziemnych firm, produktów czy usług. Osoby takie sprawdzają przeważnie kilka najlepiej wyeksponowanych reklam marek lokalnych, a następnie wybierają jedną z nich. Jest to spowodowane wygodą, a także brakiem czasu. Zdecydowanie warto zatem oferować sprzedaż usług lokalnych z osobistym odbiorem lub ogólnie promować się lokalnie w Internecie.

Samo dotarcie do klientów z pobliskich lokalizacji nie będzie również powodowało dla nas utrudnień. Dostarczenie przesyłek będzie szybkie i tanie, a wielu klientów zdecyduje się również odebrać usługi oraz produkty osobiście, więc nie będziemy mieli nawet problemu z tym elementem. W każdej chwili możemy przerwać lub zmienić naszą lokalną sprzedaż internetową, jeśli nie będzie ona działała według naszego pomysłu. Nie musimy również zobowiązywać się długimi kontraktami reklamowymi i współpracami z innymi markami, a wszystkie działania możemy przeprowadzać niezależnie.

Obecnie istnieje również wiele sposobów reklamy w Internecie, a także sposobów na sprzedaż naszych produktów. Dzięki temu będziemy mogli dobrać odpowiednio dostosowany sposób promocji lub sprzedaży do naszej sytuacji. Możemy zatem sprzedawać nasze produkty z różnymi opcjami dostawy. Samo pakowanie i dostarczanie przesyłek również nie będzie wymagało od nas zatrudniania dodatkowych osób. Przeważnie zatrudnieni pracownicy będą wykonywali te działania w zakresie swoich obowiązków. Każde opakowanie również nie będzie zauważalne finansowo, przy zwiększonym ruchu i zarobku.

Bardzo dobrym powodem, dla którego warto wejść do Internetu z naszym biznesem stacjonarnym, jest również możliwość tworzenia marki globalnej. Jeśli posiadamy markę, która umożliwia wysyłanie produktów na całą Polskę lub świat, przez reklamę w Internecie będziemy mogli pozyskać dużo więcej klientów, aniżeli lokalnie korzystała z naszych usług osobiście. Bardzo często firmy nie wykorzystują swojego potencjału, choć mogą wysyłać swoje produkty na cały świat. Rozpoczęcie reklamy internetowej w wielu przypadkach może zatem oznaczać uzyskanie bardzo dużej liczby nowych klientów, którzy wielokrotnie przerosną naszych, dotychczasowych, lokalnych, którzy sami robią zakupy w naszym punkcie. Działając w ten sposób, będziemy mogli wynieść naszą markę na inny – globalny poziom, a większość handlu będziemy prowadzić internetowo, co też ma swoje plusy.