małych firm

Najlepsza reklama dla małych firm – 4 skuteczne platformy reklamowe

W momencie, kiedy wiele małych firm pojawia się na rynku, ich właściciele szukają skutecznego miejsca, w którym mogą reklamować swoje produkty lub usługi. Z początku może to być trudne zadanie. Świat marketingu internetowego jest ogromny, mamy do wyboru wiele miejsc, w którym możemy pokazać światu naszą firmę. Każdy ma swoje zdanie na temat reklamy w Internecie. Jedna osoba powie, że reklamy Google są drogie, na blogach branżowych przeczytasz, że Facebook jest dla młodszych odbiorców. Ktoś inny powie Ci, że musisz założyć profil na Instagramie, a LinkedIn nie przyniesie Ci korzyści, bo jest mało popularny. 

Po takich informacjach masz mętlik w głowie i nie wiesz gdzie powinieneś reklamować swoją firmę, żeby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Żeby pomóc sobie w wyborze najlepszej platformy powinieneś odpowiedzieć na trzy pytania: Kto jest Twoim odbiorcą? Jaki rodzaj produktu sprzedajesz? Oraz jakie są Twoje zasoby marketingowe?

Mając to na uwadze rzuć okiem na cztery najpopularniejsze obecnie platformy reklamowe, aby sprawdzić, która z nich będzie dla Ciebie najlepsza.

Reklama Google Ads dla małych firm

Reklamy Google Ads to płatne aukcje, które pojawiają się w wyszukiwarce Google. Zazwyczaj od trzech do czterech reklam na górze i na dole strony z wynikami wyszukiwania. 

Demografia:

Zasadniczo wszyscy używają Google. 90% użytkowników w Ameryce Północnej, 94% w Europie i 93% na całym świecie osób korzysta z Google, dlatego też nie powinniśmy się martwić czy nasza grupa demograficzna zobaczy nasze reklamy. 

Twój produkt:

Reklamy Google to doskonała platforma, na której konsumenci aktywnie szukają produktów lub usług. Na przykład, jeśli jesteś popularnym sprzedawcą lub zaspakajasz potrzeby takie jak usługi hydrauliczne, Twoi przyszli potencjalni klienci najpierw wyszukają w Google małych firm podobnych do Twojej, sprawdzą ceny, dostępność, terminy a dopiero później kupią Twój produkt lub usługę. Konsumenci szukający produktów w Google mają wysokie zamiar zakupowy albo dopiero badają rynek, ponieważ rozważają zakup teraz lub w niedalekiej przyszłości. Dlatego też kliknięcie  reklam Google mogą być nieco droższe, jednak współczynniki konwersji są też często wyższe niż na innych platformach. 

Zasoby marketingowe:

Konfiguracja reklamy Google Ads jest stosunkowo proste, jeśli masz ograniczone możliwości marketingowe. Wyświetlanie reklam w sieci wyszukiwania prócz budżetu wpłacanego na konto Google nie generuje innych kosztów. Jednak jeśli będziesz chciał się rozszerzyć swoje działania reklamowe o reklamy banerowe czy reklamy w serwisie YouTube będziesz potrzebował pracy grafika, czy ekipy filmowej, która nakręci spot reklamy Twojej firmy. Reklamy w Google są krótkie i wymagają tylko kreatywnych treści. 

Reklama małych firm na Facebooku

Parę lat temu reklamy na Facebooku pojawiały się niezliczoną ilość razy, ostatnio jednak straciły trochę miejsca na naszych ścianach. Jednak nadal można je zobaczyć w aktualnościach, relacjach, w messengerze czy innych lokalizacjach. 

Demografia:

Niektórzy twierdzą, że z Facebooka korzystają tylko młodzi ludzie, a starsze pokolenia nie. Oczywiście jest to nieprawda. Prawdą jest za to, że na Facebooku znajdziemy odbiorców w każdym przedziale wiekowym. 

Twój produkt:

Jeśli Twój produkt lub firma dopiero pojawił się na rynku i nie cieszy się dużą rozpoznawalnością, Facebook jest doskonałym miejscem do tego, aby zapaść w pamięci potencjalnym odbiorcom. Facebook pozwala na wprowadzenie produktu, budowanie rozpoznawalności marki, zbudowanie więzi z odbiorcami poprzez komentarze i polubienia, a ostatecznie dzięki temu doprowadzenie do pożądanej przez nas konwersji. 

Użytkownicy przeglądający Facebooka najczęściej mają niską intencję zakupową w porównaniu do osób szukających produktów lub usług w Google. Daje jednak okazję do edukacji, wprowadzenia marki i bycia dodatkową opcją, gdy użytkownicy będą gotowi do zakupu. Niższy koszt zakupu kliknięcia na Facebooku pozwala również zrównoważyć niższy zamiar zakupu. 

Zasoby marketingowe:

Facebook w dużym stopniu opiera się na wizualizacjach i przesyłaniu treści. Żeby odnieść sukces reklamowy potrzebować będziecie rzucającej się w oczy grafiki, atrakcyjnego wideo i dobrej jakościowo strony. Samo stworzenie kampanii reklamowej na Facebooku jest stosunkowo łatwe, jednak ich późniejsza optymalizacja  wymaga wielu zasobów i zmiennych jak kierowanie na właściwych odbiorców, zoptymalizowanie strony pod kątem konwersji itd. 

Reklama na Instagramie

Instagram nie posiada tak rozbudowanych opcji rozmieszczenia reklam, jak posiada Facebook. Możemy umieszczać reklamy na kanale innych osób lub w ich historiach. Organiczny i wizualny charakter tej platformy sprawie, że jest to idealne miejsce do podkreślenia piękna marki. 

Demografia:

Z Instagrama korzysta 500 milionów użytkowników, z czego 80% mieszka poza USA. Z platformy korzystają raczej młodsi użytkownicy, którzy dzielą się z innymi codziennym życiem i historiami. 

Twój produkt:

Na Instagramie całkiem dobrze działają produkty wizualne. Pokazane w taki sposób, w jaki mogą zostać użyte. Sprzedawanie usług lub produktów B2B jest trudniejsze i wymaga stworzenia kreatywnych, atrakcyjnych historii z wykorzystaniem wideo lub obrazów. W branży B2B Instagram wykorzystywany jest raczej do ponownego kontaktu z użytkownikiem, który już zna naszą markę. 

Podobnie jak na Facebooku użytkownicy Instagrama nie mają wysokich zamiarów zakupowych tak jak w Google. Trudno będzie nam przekonać kogoś do zakupu, jeśli wykorzystuje Instagrama do nadrabiania zaległości życiowych swoich znajomych. Jednak stworzenie przekonującej reklamy będzie napędzać Twoją markę, w momencie gotowości konsumenta do zakupu. 

Zasoby marketingowe:

Podobnie jak na Facebooku na Instagramie wykorzystujemy atrakcyjne wizualnie kreacje. Rozbudowany copywriting nie jest potrzebny na Instagramie tak bardzo, jak na Facebooku, ponieważ całość działań skupia się na obrazach i filmach. Będziemy potrzebować do tego wsparcia projektowego a w przypadku wideo ekipy filmowej. 

LinkedIn Ads

Miejsce zarezerwowane dla branż z sektora B2B. Prowadząc firmę B2B LinkedIn powinno być pierwszym miejscem do publikowania treści oraz reklam. Zmiany, jakie zaszły w LinkedIn w ostatnich latach między innymi zmiana właściciela, pozwoliły wprowadzić nowe życie w platformę. W ciągu dwóch lat ilość członków LinkedIn wzrosła o 123 miliony w porównaniu do 9 milionów nowych użytkowników Twittera. 

Demografia:

Co prawda LikedIn nie może się pochwalić 2 miliardami użytkowników tak jak Facebook, jednak 590 milionów profesjonalistów z branż B2B to prawdziwa kopalnia złota dla działań marketingowych B2B. 

Twój produkt:

Oferując usługi lub produkty firmom, LinkedIn jest najlepszą inwestycją do promocji swojej firmy. Prawnicy, profesjonalne firmy usługowe z wielu branż, dyrektorzy, właściciele firm są stale obecni na platformie. Pracownicy niższego szczebla, którzy więcej czasu spędzają na Facebooku czy Instagramie rzadko są widywani na LinkedIn. A jeśli są to przeważnie szukają nowej pracy, a nie Twoich produktów czy usług. 

Podobnie jak dwie poprzednie platformy LinkedIn pomaga zwiększyć świadomość Twojej firmy wśród użytkowników. Treści sponsorowane umieszczają produkty bezpośrednio w kanale informacyjnym, a reklamy InMail wysyłane są bezpośrednio do skrzynki odbiorczej. 

Charakter zakupu drogich usług B2B oznacza, że platforma służy do budowania wiarygodności i zaprezentowania produktu lub usług. Mało prawdopodobne jest to, że ktoś za pomocą LinkedIn wypełni formularz na otwarcie karty kredytowej na 10 000 pln, ale możesz zdobyć zaufanie na tyle, że sam zadzwoni i rozpocznie rozmowę. 

Zasoby marketingowe:

LinkedIn znajduje się pośrodku jeśli chodzi o wizualizacje i zasoby marketingowe. Tworząc treści sponsorowane użyjesz ładnych grafik lub krótkiego filmu żeby dostarczyć wiadomość. Jak już wspomniałem użytkownicy LinkedIn są bardziej profesjonalni, co skłaniać Cię powinno ku stworzeniu bardziej dopracowanej reklamy, niż to co stworzyłeś na Facebooka czy Instagrama. 

Z kolei wiadomości dostarczane InMail wymagają stworzenia dobrego tekstu wraz z interesującą grafiką. Dzięki temu zyskujesz więcej niż platforma, która wykorzystuje tylko zasoby wizualne tak jak Instagram. 

Która platforma będzie dla Ciebie najlepsza?

Jak widać to zależy od produktu, odbiorców czy zasobów marketingowych. 

Jeśli Twoi klienci aktywnie szukają Twoich usług lub produktów i są gotowi do zakupu skuteczna kampania Google Ads będzie najlepszym miejscem bez inwestowania w kreatywne zasoby reklamowe. Alternatywną będzie Facebook i Instagram, jeśli chcesz przedstawić swoją markę nowym klientom i masz niewyczerpane pomysły na stworzenie atrakcyjnych wizualnie reklam. 

Zrozumienie i poznanie każdej platformy jest ważne, a powyższe wytyczne to tylko wierzchołek góry lodowej. Kolejnym krokiem w strategii płatnych reklam jest stworzenie kampanii, która umożliwi współpracę różnych platform. Jedna może być odpowiedzialna za kierowanie użytkowników do Twojej strony, a reszta do dopięcia transakcji. 

Która z tych platform generuje dla Ciebie najlepsze wyniki i przynosi największe korzyści? Dajcie znać w komentarzach!