Jeśli prowadzisz kampanię w płatnych wynikach wyszukiwania Google Ads wiesz, że Twoja kampania nigdy nie będzie idealna bez optymalizacji. Bez względu na to, jak ciężko pracujesz nad zbudowaniem i optymalizacją kampanii, zawsze znajdzie się coś, co przegapisz. Im dłużej będziesz budował konto, tym łatwiej coś przegapisz. Jeśli pomimo ciągłej optymalizacji i zmian na koncie wyniki się nie poprawiają, musisz poświęcić trochę czasu i sprawdzić ponownie, czy czegoś nie przegapiłeś. Nawet szybkie 20-minutowe przeprowadzenie audyt Google Ads może wykryć problemy, zanim staną się one poważną przeszkodą w budowaniu skutecznego ruchu na Twojej witrynie.
Audyt Google Adwords to sprawdzenie obszarów konta, które mogą wymagać dalszej pracy i poświęcenia im szczególnej uwagi w celu poprawy wydajności kampanii.
Każdy moment pracującej kampanii jest dobry na przeprowadzenie audytu. Zawsze znajdziemy coś, co pomoże poprawić wydajność kampanii. Nie warto jednak przeprowadzać audytu od razu po wprowadzeniu zmian i aktualizacji na koncie. Zbyt mały zakres danych może wypaczyć wynik audyt Google Ads i doprowadzić do wyciągnięcia pochopnych wniosków.
Najlepszym czasem na sprawdzenie konta jest moment, w którym zaczyna spadać jego wydajność. Dobrą praktyką jest również okresowa kontrola konta, jeśli było ono zarządzanie przez tę samą osobą lub zespół przez długi czas.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie. Jeśli na Twoim koncie występują konkretne problemy wymagające sprawdzenia, poświęć trochę czasu i zajrzyj do obszarów, które mogą mieć wpływ na wydajność.
Bardziej kompleksową kontrolę lepiej zlecić komuś na zewnątrz i uzyskać nowe, świeże spojrzenie. Jako osoba, która stworzyła kampanię ciężej Ci, będzie spojrzeć na swoje konto i stwierdzić „nie, nie działa, muszę to zatrzymać”. Łatwiej Ci będzie również przeoczyć „podstawy” i stwierdzisz, że wszystko ustawione jest poprawnie.
Przedstawię obszary, które powinniśmy sprawdzać, żeby uzyskać nowe, świeże spojrzenie na swoją kampanię. Poniższa lista kontrolna przedstawia wszystkie obszary konta, które powinniśmy sprawdzić podczas kontroli konta. Pokażę również czego, powinniśmy szukać.
Po pierwsze upewnij się, że wybrałeś wystarczający zakres dat do przeprowadzenia analizy skuteczności konta Google Ads. Nie ma sensu patrzeć na liczbę konwersji z ostatnich 30 dni i wprowadzać zmian na ich podstawie. Przy tak krótkim okresie istnieje prawdopodobieństwo, że wybrane dane nie będą wystarczająco dobre. Obserwuj dane z okresu przynajmniej 3 miesięcy. Jeśli poddajemy diagnozie konkretny problem podczas ogólnego audyt Google Ads lepiej mieć dane z jednego roku.
Znajomość najważniejszych wskaźników dla klienta jest najlepszym sposobem na przeprowadzenie udanego audytu. Jeśli zarządzasz kontem i wybrałeś KPI, pod które będziesz optymalizował kampanię, może warto skontaktować się z klientem i upewnić się, że postawione przez Ciebie cele są prawidłowo skonfigurowane i na nich zależy Twojemu klientowi. Jeśli pomagasz innej osobie, która zajmuje się kontem, na którym Ty zazwyczaj nie pracujesz, określ kluczowe parametry, na których warto się skupić.
Jest to jeden z najważniejszych obszarów konta do sprawdzenia. Przeważnie ustawienia te określane są na początku podczas uruchamiania kampanii i często zdarza się tak, że więcej ich nie sprawdzamy. Dużym błędem, który tutaj się znajduje, jest kierowanie kampanii na sieć wyszukiwania i sieć reklamową jednocześnie. Jest to powszechna i często stosowana praktyka. Warto tutaj również sprawdzić modyfikatory stawek urządzeń, metody wyświetlania reklam, lokalizację, na którą kierowane są reklamy, języki oraz harmonogram reklam. Modyfikatory stawek często mają ogromny wpływ na wyświetlanie reklam i średnie stawki CPC. Warto dokładnie sprawdzić jak zostało ustawione konto, gdy pojawiają się problemy z wydajnością.
Pierwszym elementem, który należy sprawdzić w kampanii, jest to, czy stosowane nazewnictwo ma sens i jest łatwe do zrozumienia. Nazewnictwo jest tutaj co prawda dowolne, ale warto stosować takie nazewnictwo, które nawet niezorientowanej osobie pomoże szybko odnaleźć się na koncie. Warto sprawdzić jakie kampanie są włączone, czy w sieci wyszukiwania, czy w sieci reklamowej. Czy kampanie z kategoriami zainteresowań lub tematów mają własne kampanie, czy wszystkie znajdują się w jednej ogólnej kampanii displayowej.
Początkowy przegląd struktury kampanii jest miejscem, w którym zaczynamy ustalać, czy całe konto jest zbudowane w sposób logiczny i prawidłowy. Jeśli nie pozostałą część audytu tego obszaru powinniśmy poświęcić na przedstawienie naszego planu na przebudowę kampanii.
Zakładając, że uporaliśmy się ze strukturą kampanii. Następnym elementem, na który należy zwrócić uwagę, jest konfiguracja grup reklam. Bez względu czy kampania będzie jedna, czy kilka należy podzielić grupy reklam na słowa kluczowe zbliżone jak najbardziej do siebie. Te słowa kluczowe powinniśmy umieścić w tekstach reklamowych oraz na podstronie, do której będziemy kierować reklamy. Nie warto tworzyć grup reklam ze zbyt dużą ilością słów kluczowych. Utrudnia to pisanie skutecznych tekstów reklamowych.
Na początku audytu słów kluczowych warto sprawdzić ich typy dopasowania. Jeśli większość słów jest w dopasowaniu przybliżonym, pewne rozszerzenia w celu zwiększenia ROI można dopasować, dodając do słów kluczowych modyfikatory do dopasowania do wyrażenia i ścisłego. Jeśli na koncie znajdują się głównie słowa w dopasowaniu przybliżonym, należy sprawdzić, czy stworzona jest lista wykluczających słów kluczowych, aby wyeliminować zbędny ruch.
Należy sprawdzić, czy stawki CPC nie są ustawione zbyt wysoko albo zbyt nisko, żeby uzyskać wyniki i utrzymać założone przez nas cele konwersji. Następnie należy sprawdzić raport wyszukiwanych haseł, żeby ocenić czy nie znajdują się tam słowa, które powodują duży ruch i konwersję na stronie, ale nie są dodane do naszej listy słów kluczowych. Dodanie ich pomoże zwiększyć zyskowny ruch na stronie.
Przeglądając reklamy na koncie pamiętać, należy o podstawowych elementach. Czy reklamy są poprawne gramatycznie i czy nie zawierają błędów ortograficznych? Czy reklamy zawierają dozwolone znaki interpunkcyjne jak wykrzykniki, czy zarejestrowane znaki i symbole znaków towarowych? Czy reklamy promują ceny lub oferty, które już wygasły? Czy w tekstach reklamowych znajdują się jasne komunikaty CTA zachęcające użytkownika do podjęcia działania na stronie?
W tym elemencie audyt Google Adwords musisz zdać sobie sprawę, że żeby uzyskać tutaj prawidłowe dane, musisz zebrać trochę więcej danych niż przy poprzednich ustawieniach. Najważniejszą częścią jest zebranie kilku raportów słów kluczowych i ich dogłębna analiza. Pomóc w tym może użycie tabel przestawnych, aby ustalić Wynik Jakości na średnim poziomie. Zbierz kilka raportów z kilku tygodni lub miesięcy, żeby ocenić czy wprowadzone przez Ciebie zmiany poprawiły Wynik Jakości danych słów na koncie.
Rozszerzenia reklam są ważnym elementem w tekstach reklamowych Google Ads. Jednak nie wszystkie mogą być wykorzystane w danej branży. Spójrz na konto, które analizujesz i zastanów, się czy dodanie nowych rozszerzeń pomoże zwiększyć wydajność kampanii.
Linki do podstron są użyteczne we wszystkich branżach, warto więc sprawdzić, czy są prawidłowo dodane. Jeśli tak, to czy prowadzą użytkowników do trafniejszych informacji na temat oryginalnego produktu lub usługi? Sprawdź, czy używane są rozszerzenia lokalizacji, jeśli firma ma kilka punktów? Czy na koncie dodane są rozszerzenia połączeń, szczególnie, wtedy gdy kierujemy reklamy na urządzenia mobilne? Czy rozszerzenia włączone są tylko w godzinach pracy biura? Czy dane pochodzące z połączeń są na bieżąco analizowane zresztą konta?
Głównym zadaniem rozszerzeń reklam jest zwiększenie współczynnika klikalności CTR, dlatego są ważnym aspektem kontroli konta, na który należy zwrócić uwagę.
Mam nadzieję, że w sekcji ustawienia sprawdziłeś, czy kampanie zostały utworzone w sieci wyszukiwania lub sieci reklamowe. Nigdy w obu jednocześnie! Jeśli tak, warto teraz będzie się skupić na segmentach sieci reklamowej. Czy wszystkie miejsca docelowe uruchomione są automatycznie? Czy wybrane miejsca docelowe osiągają założone cele? Czy pojawiły się miejsca docelowe, które powinniśmy umieścić w grupie reklam z miejscami docelowymi? Czy miejsca docelowe o niskiej skuteczności są wykluczone? Czy w kampanii znajdują się grupy reklam kierowane na zainteresowania lub tematy? Czy reklamy graficzne o różnych rozmiarach pasują do wielu typów miejsc docelowych?
Sprawdź, czy na koncie wdrożone są kampanie remarketingowe? Jeśli, tak sprawdź, na jakich odbiorców skonfigurowane są kampanie remarketingowe. Czy wszystkie posiadają aktywnych członków? Czy dla każdego momentu porzucenia koszyka zakupowego istnieją grupy odbiorców?
Nie wszystkie konta Google Ads będą połączone z Google Analtyics i jest to poważny błąd. Dane pobrane z Google Analytics będą znaczyć dla nas więcej niż prawidłowo zbudowane i optymalizowane konto Google Ads. Jeśli jednak istnieje konto Google Analytics sprawdź, czy jest prawidłowo połączone z kontem Google Ads. Czy na stronie znajduje się kod śledzenia i czy włączony jest e-commerce, jeśli jest to sklep online? Czy skonfigurowane są konwersje i cele? Czy dane konwersji w Google Analytics są zgodne z interfejsem Google Ads lub przynajmniej od niego zbliżone? Jak przedstawiają się wskaźniki odrzuceń, czas spędzony na witrynie itd.
Pobierz raport wyszukiwania w witrynie i sprawdź, czy istnieje obszar, który możesz wykorzystać do dodania nowych słów kluczowych do płatnej kampanii w sieci wyszukiwania. Warto również sprawdzić ścieżki wielokanałowe oraz drogę, jaką pokonują użytkownicy odwiedzający stronę i gdzie najczęściej ją opuszczają.
W trakcie audyt Google Adwords z pewnością stworzysz listę elementów, które wymagają poprawy. Pierwszym co musisz zrobić to ustalić priorytety. Jeśli miałeś konkretny problem, którego rozwiązanie znalazłeś na pierwszym miejscu, powinieneś się zająć tym obszarem. Pomoże on wrócić kampanii na właściwe tory. Następnie przejdź do pozostałych elementów, które odkryłeś na koncie, ale nie są bezpośrednio związane z problemem.
Jeśli jednak przeprowadziłeś ogólny audyt Google Ads, żeby ogólniej spojrzeć na to, co może poprawić Twoje wyniki finansowe, powinieneś ustalić priorytety, które pomogą Ci ten cel zrealizować. Upewnij się, że nie wprowadzasz zbyt wielu zmian naraz. Może to wyrządzić więcej szkody niż pożytku dla Twojej kampanii.
Jeśli nie masz czasu na przeprowadzenie skutecznego audyt Google Ads napisz do mnie lub zadzwoń. Wspólnie ustalimy jakie cele chcesz osiągnąć w swojej kampanii i sprawdzę, które obszary Twojej kampanii wymagają poprawy.
Najnowsze komentarze