kanały marketingu online

Marketing internetowy 6 skutecznych kanałów, który wybrać?

Rozpoczynając planowanie pierwszych działań w sieci, zastanawiasz się pewnie, jak wykorzystać marketing internetowy w swojej firmie i który kanał przyniesie Ci najwięcej korzyści? Nie każdy z nich sprawdzi się w takim samym stopniu. Wszystko zależy od tego jakie cele sobie stawiasz w związku z reklamą online, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć, jakie masz zasoby, budżet, w jakiej branży działasz i jak duża jest Twoja konkurencja. 

Niektóre decyzje są dla wielu firm szczególnie z sektora B2B oczywiste, jak na przykład posiadanie responsywnej, zaktualizowanej strony internetowej czy budowanie rozpoznawalności za pomocą social media. 

Inne możliwości trzeba testować. Sprawdzić jak działają w Twojej branży i czy przynoszą zadowalający zwrot z inwestycji. Jeśli odniesiesz sukces to znaczy, że dobrze dobrałeś strategię marketingową dla swojej firmy, jeśli nie będziesz musiał ją zmodyfikować. 

Zanim zaczniemy musisz pamiętać o:

  • planując kampanię marketingu internetowego wybierz główne cele, poznaj odbiorców, konkurencję i ustal budżet,
  • każdy kanał da inne wyniki. Wybór celu powinien kierować wyborami kanałów,
  • content marketing i SEO to dwa kanały, które pomogą w budowaniu obecności w Internecie. 

Jak wybrać kanały marketingu internetowego

Na początek rozważmy wszystkie elementy, które musisz opracować przed wyborem strategii marketingowej. Dzięki temu będziesz mógł ograniczyć wybór kanałów do tych, które przyniosą najwięcej korzyści Twojej firmie. 

Ustal swoje cele biznesowe

Żeby to zrobić musisz wiedzieć w jakim kierunku chcesz rozwijać swoją firmę. Planując marketing internetowy musisz ustalić cele, które są mierzalne, osiągalne, trafne i aktualne. Przemyśl kilka poniższych punktów przed ustaleniem celów. Odpowiedź sobie na pytanie czy chcesz:

  • zostać liderem w swojej branży?
  • budować autorytet i zaufanie klientów w Internecie?
  • zbudować rozpoznawalność marki?
  • zdobywać wysokiej jakości leady? 
  • przyciągnąć ruch na stronę?
  • zwiększyć liczbę odbiorców w social media?
  • zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym?
  • zwiększyć ROI? 

Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci dobrać odpowiednie kanały dla Twojej firmy. W dalszej części przeczytasz o kanałach, które pomagają osiągać wspólne cele dla firm B2B i B2C.

Poznaj grupę docelową 

Kolejny czynnik ułatwiający wybór kanału marketingowego to poznanie Twoich odbiorców. Jeśli nie masz pewności, gdzie znajdziesz swoich odbiorców przeprowadź badanie rynku. Dzięki temu zyskasz wiele cennych informacji o swoich potencjalnych klientach. Sprawdź:

  • gdzie spędzają czas w sieci?
  • jakie tematy i treści ich interesują?
  • kogo obserwują w Internecie?

Sprawdź konkurentów, oni również pomogą Ci poznać odbiorców. Skorzystaj z SEMrush narzędzia, które pomagają zagłębić się w dane konkurencji. 

Ustal budżet marketingowy 

Budżet na reklamę odegra dużą rolę, w wyborze kanału marketingowego. Niektóre z nich są znacznie droższe niż inne, ale często też skuteczniejsze. Publikowanie treści na fanpage w mediach społecznościowych może być bezpłatne jeśli znajdziesz czas na tworzenie treści samemu, ale z kolei reklama w sieci wyszukiwania Google lub budowanie strategii content marketingowej będzie droższe.

Ustalając budżet nie zapomnij o wzięciu pod uwagę potencjalnego zwrotu z inwestycji. Wykorzystywanie platform takich jak LinkedIn czy Instagram w celach marketingowych może nie być opłacalne. Podobnie jak strategia content marketingowa, która obejmie cotygodniowe wpisy na firmowym blogu, tworzenie e-booków i SEO. Jednak pisanie tekstów na blog na początku nie będzie generowało dużego ruchu na Twoją witrynę. Może posty na Facebook? W początkowym etapie, gdy Twój fanpage jest nowy również nie przyciągną dużego ruchu, będziesz musiał wspomóc promocję za pomocą płatnych reklam na Facebook. 

Jednak z czasem Twoje wpisy blogowe zaczną przyciągać większą liczbę odbiorców, podobnie jak nowe posty na Facebooku. Działania te mogą być bezpłatne. Jednak im więcej wydasz na marketing internetowy na początku, tym szybciej i większy sukces możesz osiągnąć. Jeśli nie zainwestujesz możesz czekać na wyniki dłużej. 

Określ budżet marketingowy, a następnie oblicz, ile mogą kosztować konkretne działania reklamowe. Zobaczysz wtedy, na które z nich możesz sobie pozwolić, a które musisz przełożyć na przyszłość. 

Poniżej kilka kosztów, które możesz wziąć pod uwagę przy tworzeniu budżetu marketingowego: 

  • czy stworzysz wewnętrzny dział marketingu internetowego czy zlecisz pracę agencji marketingowej,
  • kto będzie tworzył treści, projektował i rozwijał stronę.
  • jakie narzędzia i oprogramowanie wybierzesz do marketingu,
  • jaki posiadasz budżet na płatną reklamę, 
  • ogólne koszty dla każdego kanału do porównania, 

Prześledź działania konkurentów

W jakich kanałach najczęściej pojawiają się konkurenci? Jeśli ich strategie są skuteczniejsze niż Twoje, sprawdź gdzie musisz nadrobić zaległości. 

Innym pomysłem może być znalezienie miejsc gdzie konkurencja nie inwestuje środków i nie jest widoczna. Jeśli znajdziesz takie miejsce, wykorzystaj to, żeby zwiększyć grono odbiorców. 

Skuteczne kanały marketingu internetowego

Poznaj kanały, które dają różne wyniki. Zrozumienie opcji dotarcia do klientów w sieci i sposobu działania każdego kanału pozwoli Ci podjąć świadome decyzje biznesowe. 

Wybieraj kanały na podstawie danych, jakie zebrałeś w powyższych punktach. Jeśli nie przyniosą spodziewanych efektów, będziesz musiał dostosować swoją strategię do nowych kanałów. 

Content marketing 

To doskonałe narzędzie do budowania silnej pozycji i autorytetu w Internecie. Często kosztuje on mniej niż tradycyjny marketing, generując więcej leadów. Jeśli Twoja firma posiada stronę internetową, dzięki wysokiej jakości treści więcej użytkowników znajdzie ja dzięki wynikom organicznym. 

Dając odbiorcom to czego szukają, rozwiązując ich problemy i pomagając przezwyciężać wyzwania zbudujesz autorytet wśród internautów. Z kolei to przełoży się na większy ruch na stronie i generowanie wysokiej jakości leadów. 

Jakie treści pomogą dotrzeć do odpowiednich odbiorców?:

  • blog firmowy,
  • e-booki, 
  • case study,
  • przewodniki,
  • opinie innych użytkowników,
  • wywiady z osobami z branży,
  • artykuły naukowe, 
  • infografiki, 
  • porady dla użytkowników,

Content marketing jest najlepszy dla:

  • generowania leadów,
  • budowanie świadomości i rozpoznawalności marki, 
  • edukację użytkowników, 
  • zwiększenia ruchu na stronie, 

e-mail marketing internetowy

Poczta elektroniczna jest niezbędnym kanałem marketingowym dla firm B2B. Wielu użytkowników, do których chcesz dotrzeć korzystają ze swojej poczty kilka razy dziennie. 

To skuteczny kanał do budowania zaufania wśród ludzi, dzięki rozwijaniu relacji. Jest niedrogi i pozwala na personalizację treści. Łatwo jest śledzić skuteczność działań e-mailowych i przeprowadzać testy, w celu poprawy współczynnika otwarć i klikalności. To również dobre miejsce na podtrzymywanie relacji z obecnymi klientami i zwiększanie sprzedaży. 

E-mail marketing internetowy pomoże Ci:

  • generować leady, 
  • zwiększać ROI,
  • budować relacje z klientami,
  • zwiększać sprzedaż 

Marketing internetowy w Social Media 

Media społecznościowe dają nam możliwość utrzymywania bezpośredniego kontaktu z naszymi klientami. Możesz je wykorzystać do sprawienia, żeby Twoja firma była przyjazna i łatwo dostępna dla użytkowników. Pamiętaj, żeby też stworzyć mniej formalny charakter na swoim fanpage dodając nieco humoru w swoich działaniach, komentując aktualne tematy we właściwy sposób. Wykorzystaj messengera czy pojawiające się komentarze pod postami do zbudowania relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami. 

W kanałach social media masz również możliwość zbadania oraz lepszego zrozumienia swoich odbiorców, poprzez zbieranie danych demograficznych. Dane te pomogą Ci w przyszłości skierować płatne reklamy za pomocą Facebook Ads do większej liczby zaangażowanych odbiorców, co przełoży się na wyższej jakości leady. 

Media społecznościowe ułatwiają szybkie i tanie rozpowszechnianie treści. Publikując interesujące, wysokiej jakości treści Twoi odbiorcy chętniej je udostępniają na swoich tablicach zwiększając tym samym zasięgi. 

Poniższe platformy społecznościowe pomogą w udostępnianiu treści i budowaniu zasięgu Twojej firmy:

  • Facebook
  • Instagram
  • Linkedin
  • Pinterest
  • Twitter
  • YouTube
  • TikTok

Marketing w mediach społecznościowych wykorzystaj do:

  • Budowania relacji z klientami,
  • Zwiększania świadomości marki, 
  • Zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie online,
  • Łatwego kierowania treści do odbiorców.

Pozycjonowanie organiczne (SEO)

SEO i Content marketing to nieodłączny element zwiększania ruchu w witrynie. Badanie słów kluczowych, optymalizacja witryny, link building i inne działania pomogą znaleźć Twoją firmę w wyszukiwarce Google. 

Użytkownicy codziennie wyszukują produktów lub usług, które oferujesz w wyszukiwarce. Szukają rozwiązania swoich problemów, które możesz pomóc im rozwiązać tworząc wpisy na blogu firmowym. Dobrze jeśli będziesz pojawiał się wtedy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. 

Uzyskując 1 pozycję w wyszukiwarce szansa na kliknięcie i przejście na witrynę jest 10 razy większe niż uzyskanie 10 pozycji. Średnio zwiększenie pozycji o 1 miejsce to wyższy współczynnik klikalności o 30%. 

Żeby jednak uzyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania musisz włożyć dużo pracy i czekać na efekty parę miesięcy. Bez systematycznej pracy Twoja witryna nigdy nie pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania. 

SEO jest najlepsze do:

  • generowania ruchu w witrynie,
  • generowania leadów,
  • link building, 
  • budowanie autorytety wśród użytkowników.

Reklama wideo 

Marketing internetowy wideo z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Przekłada się on na budowanie oraz zwiększanie rozpoznawalności marek. Za jego pomocą możemy opowiedzieć historię firmy w inny bardziej przystępny sposób, ale też dać odpowiedź na pojawiające się problemy użytkowników. Pomagać klientom w podjęciu decyzji zakupowej, zwiększyć ruch w witrynie oraz poprawić współczynnik zakupów. 

Połączenie wideo z content marketingiem jest staje się powoli nieodłącznym elementem. Tworzenie vlogów jako uzupełnienie wpisów na blogu, staje się bardziej przyjazną formą dla wielu odbiorców. Porady, przewodniki z linkami do stron w witrynie to coraz częściej pojawiający się element w wielu firmach. 

Nagrywaj filmy w postaci:

  • wywiadów,
  • prezentacji,
  • reklam,
  • zwiększenia sprzedaży wybranych produktów, 
  • nagrań n żywo,
  • poradników,
  • referencji od zadowolonych klientów,
  • vlogi,
  • webinary,

Wykorzystaj kanał na YouTube do optymalizowania swoich filmów. Pomoże to pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo udostępniaj wideo w swoich mediach społecznościowych. 

Marketing internetowy wideo pomoże Ci:

  • zwiększyć świadomość marki,
  • zwiększyć ilość konwersji, 
  • sprowadzić zwiększyć ruch na stronę.

Reklama w sieci wyszukiwania Google Ads

Reklama Google Ads polega na umieszczaniu linków sponsorowanych na górze listy wyników wyszukiwania, nad wynikami organicznymi. W przeciwieństwie do ruch organicznego, ruch z Google Adwords jest płatny. 

W przypadku tego formatu reklamy, płacisz tylko w momencie, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę i przejdzie na stronę docelową. Żeby wyświetlić reklamy licytujesz słowa kluczowe, których Twoi klienci używają, żeby znaleźć Twoje produkty i usługi. Możesz kierować reklamy do wybranych grup demograficznych. 

Najpopularniejsze rodzaje reklam w sieci Google to: 

  • reklamy w sieci wyszukiwania,
  • reklamy displayowe,
  • reklama produktowa, 
  • reklama aplikacji,
  • reklama wideo na YouTube.

Google Ads określa pozycję Twojej reklamy na podstawie: 

  • stawki jaką chcesz płacić za kliknięcie, 
  • jakości reklamy i strony docelowej,
  • konkurencyjności w aukcji,
  • wpływu rozszerzeń i formatów reklamowych, 

Reklama Adwords jest najlepsza do:

  • budowania świadomości marki,
  • generowania leadów,
  • zwiększania sprzedaży,

Mam nadzieję, że pomogłem Ci lepiej zrozumieć i zaplanować strategię marketingową dla Twojej firmy. Jeśli mimo wszystko nie wiesz od czego zacząć i który kanał przyniesie Ci najwięcej korzyści skontaktuj się ze mną, razem ustalimy plan działania dla Twojej firmy.