Rozpoczynając planowanie pierwszych działań w sieci, zastanawiasz się pewnie, jak wykorzystać marketing internetowy w swojej firmie i który kanał przyniesie Ci najwięcej korzyści? Nie każdy z nich sprawdzi się w takim samym stopniu. Wszystko zależy od tego jakie cele sobie stawiasz w związku z reklamą online, do jakich odbiorców chcesz dotrzeć, jakie masz zasoby, budżet, w jakiej branży działasz i jak duża jest Twoja konkurencja.
Niektóre decyzje są dla wielu firm szczególnie z sektora B2B oczywiste, jak na przykład posiadanie responsywnej, zaktualizowanej strony internetowej czy budowanie rozpoznawalności za pomocą social media.
Inne możliwości trzeba testować. Sprawdzić jak działają w Twojej branży i czy przynoszą zadowalający zwrot z inwestycji. Jeśli odniesiesz sukces to znaczy, że dobrze dobrałeś strategię marketingową dla swojej firmy, jeśli nie będziesz musiał ją zmodyfikować.
Zanim zaczniemy musisz pamiętać o:
Na początek rozważmy wszystkie elementy, które musisz opracować przed wyborem strategii marketingowej. Dzięki temu będziesz mógł ograniczyć wybór kanałów do tych, które przyniosą najwięcej korzyści Twojej firmie.
Żeby to zrobić musisz wiedzieć w jakim kierunku chcesz rozwijać swoją firmę. Planując marketing internetowy musisz ustalić cele, które są mierzalne, osiągalne, trafne i aktualne. Przemyśl kilka poniższych punktów przed ustaleniem celów. Odpowiedź sobie na pytanie czy chcesz:
Odpowiedź na te pytania pozwoli Ci dobrać odpowiednie kanały dla Twojej firmy. W dalszej części przeczytasz o kanałach, które pomagają osiągać wspólne cele dla firm B2B i B2C.
Kolejny czynnik ułatwiający wybór kanału marketingowego to poznanie Twoich odbiorców. Jeśli nie masz pewności, gdzie znajdziesz swoich odbiorców przeprowadź badanie rynku. Dzięki temu zyskasz wiele cennych informacji o swoich potencjalnych klientach. Sprawdź:
Sprawdź konkurentów, oni również pomogą Ci poznać odbiorców. Skorzystaj z SEMrush narzędzia, które pomagają zagłębić się w dane konkurencji.
Budżet na reklamę odegra dużą rolę, w wyborze kanału marketingowego. Niektóre z nich są znacznie droższe niż inne, ale często też skuteczniejsze. Publikowanie treści na fanpage w mediach społecznościowych może być bezpłatne jeśli znajdziesz czas na tworzenie treści samemu, ale z kolei reklama w sieci wyszukiwania Google lub budowanie strategii content marketingowej będzie droższe.
Ustalając budżet nie zapomnij o wzięciu pod uwagę potencjalnego zwrotu z inwestycji. Wykorzystywanie platform takich jak LinkedIn czy Instagram w celach marketingowych może nie być opłacalne. Podobnie jak strategia content marketingowa, która obejmie cotygodniowe wpisy na firmowym blogu, tworzenie e-booków i SEO. Jednak pisanie tekstów na blog na początku nie będzie generowało dużego ruchu na Twoją witrynę. Może posty na Facebook? W początkowym etapie, gdy Twój fanpage jest nowy również nie przyciągną dużego ruchu, będziesz musiał wspomóc promocję za pomocą płatnych reklam na Facebook.
Jednak z czasem Twoje wpisy blogowe zaczną przyciągać większą liczbę odbiorców, podobnie jak nowe posty na Facebooku. Działania te mogą być bezpłatne. Jednak im więcej wydasz na marketing internetowy na początku, tym szybciej i większy sukces możesz osiągnąć. Jeśli nie zainwestujesz możesz czekać na wyniki dłużej.
Określ budżet marketingowy, a następnie oblicz, ile mogą kosztować konkretne działania reklamowe. Zobaczysz wtedy, na które z nich możesz sobie pozwolić, a które musisz przełożyć na przyszłość.
Poniżej kilka kosztów, które możesz wziąć pod uwagę przy tworzeniu budżetu marketingowego:
W jakich kanałach najczęściej pojawiają się konkurenci? Jeśli ich strategie są skuteczniejsze niż Twoje, sprawdź gdzie musisz nadrobić zaległości.
Innym pomysłem może być znalezienie miejsc gdzie konkurencja nie inwestuje środków i nie jest widoczna. Jeśli znajdziesz takie miejsce, wykorzystaj to, żeby zwiększyć grono odbiorców.
Poznaj kanały, które dają różne wyniki. Zrozumienie opcji dotarcia do klientów w sieci i sposobu działania każdego kanału pozwoli Ci podjąć świadome decyzje biznesowe.
Wybieraj kanały na podstawie danych, jakie zebrałeś w powyższych punktach. Jeśli nie przyniosą spodziewanych efektów, będziesz musiał dostosować swoją strategię do nowych kanałów.
To doskonałe narzędzie do budowania silnej pozycji i autorytetu w Internecie. Często kosztuje on mniej niż tradycyjny marketing, generując więcej leadów. Jeśli Twoja firma posiada stronę internetową, dzięki wysokiej jakości treści więcej użytkowników znajdzie ja dzięki wynikom organicznym.
Dając odbiorcom to czego szukają, rozwiązując ich problemy i pomagając przezwyciężać wyzwania zbudujesz autorytet wśród internautów. Z kolei to przełoży się na większy ruch na stronie i generowanie wysokiej jakości leadów.
Jakie treści pomogą dotrzeć do odpowiednich odbiorców?:
Content marketing jest najlepszy dla:
Poczta elektroniczna jest niezbędnym kanałem marketingowym dla firm B2B. Wielu użytkowników, do których chcesz dotrzeć korzystają ze swojej poczty kilka razy dziennie.
To skuteczny kanał do budowania zaufania wśród ludzi, dzięki rozwijaniu relacji. Jest niedrogi i pozwala na personalizację treści. Łatwo jest śledzić skuteczność działań e-mailowych i przeprowadzać testy, w celu poprawy współczynnika otwarć i klikalności. To również dobre miejsce na podtrzymywanie relacji z obecnymi klientami i zwiększanie sprzedaży.
E-mail marketing internetowy pomoże Ci:
Media społecznościowe dają nam możliwość utrzymywania bezpośredniego kontaktu z naszymi klientami. Możesz je wykorzystać do sprawienia, żeby Twoja firma była przyjazna i łatwo dostępna dla użytkowników. Pamiętaj, żeby też stworzyć mniej formalny charakter na swoim fanpage dodając nieco humoru w swoich działaniach, komentując aktualne tematy we właściwy sposób. Wykorzystaj messengera czy pojawiające się komentarze pod postami do zbudowania relacji z potencjalnymi i obecnymi klientami.
W kanałach social media masz również możliwość zbadania oraz lepszego zrozumienia swoich odbiorców, poprzez zbieranie danych demograficznych. Dane te pomogą Ci w przyszłości skierować płatne reklamy za pomocą Facebook Ads do większej liczby zaangażowanych odbiorców, co przełoży się na wyższej jakości leady.
Media społecznościowe ułatwiają szybkie i tanie rozpowszechnianie treści. Publikując interesujące, wysokiej jakości treści Twoi odbiorcy chętniej je udostępniają na swoich tablicach zwiększając tym samym zasięgi.
Poniższe platformy społecznościowe pomogą w udostępnianiu treści i budowaniu zasięgu Twojej firmy:
Marketing w mediach społecznościowych wykorzystaj do:
SEO i Content marketing to nieodłączny element zwiększania ruchu w witrynie. Badanie słów kluczowych, optymalizacja witryny, link building i inne działania pomogą znaleźć Twoją firmę w wyszukiwarce Google.
Użytkownicy codziennie wyszukują produktów lub usług, które oferujesz w wyszukiwarce. Szukają rozwiązania swoich problemów, które możesz pomóc im rozwiązać tworząc wpisy na blogu firmowym. Dobrze jeśli będziesz pojawiał się wtedy na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Uzyskując 1 pozycję w wyszukiwarce szansa na kliknięcie i przejście na witrynę jest 10 razy większe niż uzyskanie 10 pozycji. Średnio zwiększenie pozycji o 1 miejsce to wyższy współczynnik klikalności o 30%.
Żeby jednak uzyskać wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania musisz włożyć dużo pracy i czekać na efekty parę miesięcy. Bez systematycznej pracy Twoja witryna nigdy nie pojawi się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
SEO jest najlepsze do:
Marketing internetowy wideo z roku na rok zyskuje coraz większą popularność. Przekłada się on na budowanie oraz zwiększanie rozpoznawalności marek. Za jego pomocą możemy opowiedzieć historię firmy w inny bardziej przystępny sposób, ale też dać odpowiedź na pojawiające się problemy użytkowników. Pomagać klientom w podjęciu decyzji zakupowej, zwiększyć ruch w witrynie oraz poprawić współczynnik zakupów.
Połączenie wideo z content marketingiem jest staje się powoli nieodłącznym elementem. Tworzenie vlogów jako uzupełnienie wpisów na blogu, staje się bardziej przyjazną formą dla wielu odbiorców. Porady, przewodniki z linkami do stron w witrynie to coraz częściej pojawiający się element w wielu firmach.
Nagrywaj filmy w postaci:
Wykorzystaj kanał na YouTube do optymalizowania swoich filmów. Pomoże to pojawić się w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo udostępniaj wideo w swoich mediach społecznościowych.
Marketing internetowy wideo pomoże Ci:
Reklama Google Ads polega na umieszczaniu linków sponsorowanych na górze listy wyników wyszukiwania, nad wynikami organicznymi. W przeciwieństwie do ruch organicznego, ruch z Google Adwords jest płatny.
W przypadku tego formatu reklamy, płacisz tylko w momencie, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę i przejdzie na stronę docelową. Żeby wyświetlić reklamy licytujesz słowa kluczowe, których Twoi klienci używają, żeby znaleźć Twoje produkty i usługi. Możesz kierować reklamy do wybranych grup demograficznych.
Najpopularniejsze rodzaje reklam w sieci Google to:
Google Ads określa pozycję Twojej reklamy na podstawie:
Reklama Adwords jest najlepsza do:
Mam nadzieję, że pomogłem Ci lepiej zrozumieć i zaplanować strategię marketingową dla Twojej firmy. Jeśli mimo wszystko nie wiesz od czego zacząć i który kanał przyniesie Ci najwięcej korzyści skontaktuj się ze mną, razem ustalimy plan działania dla Twojej firmy.
Najnowsze komentarze