marketing sezonowy

Marketing sezonowy – od czego zacząć? 9 wskazówek

Wielkimi krokami zbliża się sezon intensywnych zakupów, Boże Narodzenie, Black Friday, czy też Halloween, coraz bardziej popularne w naszym otoczeniu. Długo przed rozpoczęciem się “gorączki zakupowej” specjaliści od marketingu internetowego powinni zainteresować się tematem i dobrze wykorzystać ruch w witrynie.

Marketing sezonowy polega na dostosowaniu kampanii marketingowych do bieżących wydarzeń z kalendarza. Warto zatem poza prowadzoną ogólną strategią marketingową,  planowaną standardowo kwartalnie lub raz w roku, skupić się dodatkowo na wydarzeniach sezonowych. W ten sposób wykorzystamy ruch w witrynie oraz zmaksymalizujemy sprzedaż swoich produktów czy usług. Poniżej przedstawiam strategie, które warto wdrożyć planując marketing sezonowy. Do dzieła !

Sezonowa lista e-mail

Budowanie listy e-mailowej jest istotne przez cały rok, natomiast w określonych sezonach, kiedy notujemy większy ruch w witrynie, warto się na tym skupić i poświęcić chwilę na zaplanowanie działań. Black Friday to idealny przykład wydarzenia sezonowego, w którym zbudowanie listy mailowej może wygenerować dużą sprzedaż. Można zagwarantować wcześniejszy dostęp do ofert promocyjnych dla subskrybentów newslettera, zaplanować przypomnienia lub dodatkowe zniżki na produkty i usługi.

Promowanie produktów sezonowo

Dobrym pomysłem jest zebranie produktów ze swojej oferty, które będą odpowiadały zbliżającym się wydarzeniu  i promowanie ich wśród odwiedzających. Sklepy z artykułami dekoracyjnymi mogą promować ozdoby na Halloween, salony kosmetyczne – vouchery na zabiegi z okazji Dnia Matki, sklepy spożywcze – produkty do wypieków ciast Wielkanocnych. Możliwości jest bardzo dużo, trzeba tylko w odpowiedni sposób je posegregować. Ważna uwaga – nie dawajmy zbyt dużego asortymentu do promowania, mniejszy wybór konkretnych produktów daje lepsze rezultaty.

Ustawienie licznika czasu

Popularnym sposobem jest odliczanie czasu do jakiegoś wydarzenia. Dzięki temu wzbudzimy ekscytację wśród Klientów, ale także przypomnienie ile czasu mają na zakup produktu, np żeby nie spóźnić się z dostawą na Święta. Temat ten jest warty zagłębienia ze względu na sferę psychologiczną Klienta i rozpowszechniającym się syndromem FOMO ( ang. fear of missing out), czyli lękiem przed tym, że coś może nas ominąć, coś ważnego, ciekawego w czym możemy zostać pominięci. Tak więc dodanie okienka z odliczaniem czasu wzbudzi zainteresowanie i przyciągnie uwagę. Jeśli Twoja witryna pozwala na zapisywanie koszyków, można dodać wezwanie do działania, przypominające Klientom ile czasu mają na dany zakup, czy też do końca obowiązującej promocji. 

Zebranie referencji sezonowych

Godnym uwagi rozwiązaniem jest wykorzystanie referencji do promocji danego produktu. Nie jest nowością fakt, że pozytywne opinie napędzają sprzedaż. Konsumenci zwracają uwagę na rekomendacje, zwłaszcza takie, które potwierdzają dobrą jakość produktu lub usługi. Opłaca się więc sprawdzić archiwa opinii, i dodać je przy produktach sezonowych. Jeśli nie posiadasz wielu opinii warto zachęcić Klientów do przesłania opinii. Popularnym rozwiązaniem jest także zamieszczanie zdjęcia zakupionego produktu przez Klienta w mediach społecznościowych oraz oznaczenie firmy w której go zakupili. Za taki typ promocji można zaproponować np. kod rabatowy. 

Stworzenie przewodnika po produktach

W witrynie można stworzyć podstronę zawierającą produkty sezonowe na daną okazję. Oprócz listy produktów warto także dodać mini przewodnik, który pomoże Konsumentowi w wyborze, dopasuje produkt do jego indywidualnych wymagań. Wydaje się banalne ale jest bardzo skuteczne. 

Zrealizowanie konkursu sezonowego lub gry

Konsumenci uwielbiają urozmaicenie i coś co się wyróżnia. Świetnym pomysłem na zwrócenie uwagi potencjalnego Klienta jest utworzenie gry sezonowej lub konkursu. Możesz zaproponować konkurs na najlepszą rymowankę, quiz znajomości produktu/ firmy, grę w odnajdywanie ukrytych elementów na Twojej witrynie internetowej. Ograniczeniem jest tylko wyobraźnia, pomysłów jest bardzo wiele. Wygraną może być voucher rabatowy na zakupy, dodanie konkretnego sezonowego produktu gratis do najbliższego zamówienia. 

Utworzenie długoterminowych, codziennych ofert

Istnieje prosty sposób na zaangażowanie Klientów  i zwiększenie ruchu na Twojej witrynie internetowej. Co to takiego? Oferty specjalne codziennie lub cotygodniowe. Idealnym przykładem będzie tutaj okres Przed Bożym Narodzeniem. Coraz bardziej popularne stają się kalendarze adwentowe. Warto stworzyć coś takiego w swojej witrynie. Każdego dnia od 1 do 24 grudnia, będzie pojawiała się oferta specjalna. Mogą to być kupony rabatowe na całe zakupy, dany produkt z promocyjnej cenie, czy też ciekawy konkurs.

Szybkie reagowanie w przypadku problemów technicznych

Marketing sezonowy generujące większy ruch w witrynie internetowej mogą nieść ze sobą potencjalne problemy techniczne. Oprócz własnego przygotowania i szybkiej naprawy danego błędu powinniśmy niezwłocznie poinformować Klientów o zaistniałej sytuacji. Nie na wszystkie problemu mamy wpływ i możemy je szybko naprawić, więc jeśli tylko zauważymy coś co utrudnia Klientowi zakup, musimy przekazać mu przejrzystą informację, nie ma nic gorszego niż brak komunikacji. W taki sposób tylko zrazimy Klienta i możemy być prawie pewni, że nie wróci do nas na kolejne zakupy.

Stworzenie zatem wyskakującego okienka informującego o danym problemie, z krótką informacją dlaczego tak się stało, że pracujemy nad naprawą oraz alternatywnym rozwiązaniem tymczasowym- jeśli je posiadamy- będzie wystarczające. W kryzysowych sytuacjach jeśli usługa jest w trakcie realizacji i może się wydłużyć, warto jest dać Klientowi kod rabatowy lub coś w gratisie do zamówienia aby zrekompensować skutki niedogodności. 

Dodanie opcji pakowania prezentu

Świetnym rozwiązaniem jest dodanie możliwości pakowania danego zamówienia w formie prezentu. Jest to duże udogodnienie dla wielu konsumentów, którzy nie mają czasu na pakowanie, lub po prostu nie potrafią tego zrobić w sposób estetyczny. Dzięki dodatkowej opcji zapewnisz Klientom oszczędność czasu, być może stresu a jednocześnie zwiększysz ich zaufanie. Rozwiązanie takie warto wprowadzić na stałe, nie tylko sezonowo. Aby zapewnić Konsumenta, że opakowanie spełni jego oczekiwania, świetnym pomysłem jest dodanie zdjęć lub filmu prezentującego sposób pakowania oraz efekt końcowy. 

Jak widzicie marketing sezonowy to nie tylko oferowanie rabatu od czasu do czasu. Dzięki powyższym propozycjom, na które trzeba jednak poświęcić trochę uwagi można zyskać bardzo wiele. Skorzystajcie z tych rad a uwierzcie- efekty mogą zaskoczyć. Do dzieła !

Jeśli potrzebujecie wsparcia w tym zakresie, służę pomocą. Wymyślimy coś razem, jest jeszcze trochę czasu do gorącego okresu sprzedażowego 😉