prowadzenie kampanii adwords przy ograniczonym budzecie

Prowadzenie kampanii Adwords przy ograniczonym budżecie – 10 wskazówek

Dobrze ukierunkowana, zaplanowana i kontrolowana kampania Google Ads pomoże w generowaniu ruchu w witrynie i dotrze do Twoich potencjalnych klientów w momencie gdy będą szukać Twoich usług lub produktów. Prowadzenie kampanii Adwords to doskonały pomysł na start Twoich działań marketingowych w sieci, gdy czekasz na efekty długoterminowych strategii takich jak Content Marketing czy SEO. Jest to bardzo istotne jeśli Twoja witryna jest nową domeną i rozpoczynasz budowę jej autorytetu w sieci, żeby uzyskać wysokie miejsce w organicznych wynikach wyszukiwania.

Wiele osób odstrasza korzystanie z reklam linków sponsorowanych z uwagi na mylne myślenie, że potrzebują dużego budżetu, żeby odnieść sukces. Jednak przy mniejszych budżetach, ale dobrze dobranych słowach kluczowych i dobrze zoptymalizowanej kampanii niewielkie nakłady finansowe sprowadzić mogą na stronę leady warte kilka tysięcy złotych. 

Poniższe wskazówki przydatne będą dla Ciebie jeśli założyłeś nową firmę i dopiero rozpoczynasz jej promocję w sieci. Google Ads pomoże Ci generować nowych potencjalnych klientów w krótkim czasie i niewielkim budżecie. Przydatne będą również jeśli już prowadzisz kampanię i szukasz oszczędności, chcesz wydawać mniej i zarabiać więcej dzięki Google Ads. 

1. Skonfiguruj śledzenie konwersji 

Dla wielu osób może to wydawać się oczywiste, ale upewnij się czy masz prawidłowo skonfigurowane śledzenie konwersji w Google Analytics i Google Ads i czy dane są zbierane. Jeśli Twoja kampania skierowana jest na generowanie leadów np. poprzez wypełnienie formularza kontaktowego informacje, które słowa kluczowe przynoszą największą liczbę konwersji pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie czy nie marnujesz budżetu na słowa kluczowe, które nie generują konwersji i osiągają niskie wyniki. 

2. Zbadaj i ogranicz słowa kluczowe 

Mając niewielki budżet reklamowy, musisz dokładnie dowiedzieć się w jaki sposób Twoi potencjalni klienci wyszukują Twoich usług/produktów i dobrać odpowiednie słowa kluczowe. Korzystając z planera słów kluczowych w planowaniu listy słów kluczowych zorientujesz się ile będzie Cię kosztować kliknięcie każdego słowa kluczowego. Sprawdzisz dzięki temu czy zmieści się ono w Twoim budżecie. 

Rozsądnym podejściem jest również ograniczenie listy słów kluczowych na początku kampanii. Wybór konkretnych słów kluczowych pomoże uniknąć sytuacji, gdzie budżet wyczerpie się zbyt szybko. Lepiej wybrać kilka konkretnych słów kluczowych, wstrzymać niedziałające – nie przynoszące konwersji, a kolejne dodawać stopniowo wraz z rozwojem firmy i kampanii. Kładź nacisk na jakość, a nie na ilość. 

3. Wykorzystaj opcję dopasowania słów kluczowych

Jeśli nie masz pewności jakie są dopasowania słów kluczowych, przeczytaj artykuł “Słowa kluczowe – co to są słowa kluczowe i jakie znaczenie mają dla kampanii Google Ads” opisałem w nim jakie znaczenie mają słowa kluczowe dla Google Ads i jakie są ich dopasowania. Zalecam całkowite unikanie dopasowania przybliżonego. Jeśli dodasz słowa w tym dopasowaniu, Google będzie wyświetlało reklamy dla każdego wyszukiwanego wyrażenia, które uzna za trafne dla wybranych słów kluczowych. Z dużym prawdopodobieństwem reklamy będą wyświetlane dla całkiem nietrafnych zapytań, które spowodują marnowanie budżetu reklamowego. Zamiast tego użyj dopasowania do wyrażenia lub dopasowania ścisłego. Będziesz mieć pewność, że płacisz za kliknięcia, które są ważne dla Twojej firmy. 

4. Regularnie dodawaj wykluczające słowa kluczowe 

To dobry sposób, żeby upewnić się, że nie marnujesz budżetu na nietrafne, niezwiązane z Twoją ofertą słowa kluczowe. Regularne dodawanie wykluczających słów kluczowych skutecznie rozwiąże ten problem. Rób to przynajmniej co miesiąc. Startując z kampanią możesz dodać takie słowa od razu, jeśli wiesz, że powodować będą ruch od osób, które nie są zainteresowane Twoją ofertą. Żeby móc stworzyć listę wyklczających słów kluczowych sprawdź raport Wyszukiwane hasła w Google Ads

aV8z7lAZy1r82lvcU3ja F dK2lgM bBJH1Xyb81Lyd8us5ghyGbDcdxPcvenxRnTaj8FHknpT42wtSQhnHVbFHhJrKYCuA P7ZVXiJvyKTaAwFJqr uCZNJic LeD3od13vnq9

lub w Google Analytics raport Wyszukiwane słowa. W Google Analytics sprawdzisz dodatkowo jaką popularnością cieszą się wyszukiwane słowa. Sprawdzisz współczynnik odrzuceń oraz liczbę sesji/strona. 

I7Y1ykto1N1xxS2xV6LIg HkMw2lteMOzqSpFOsilnStjhlPF5zPTGnl gF1Xmvb7DdagU2nfNW4dZhY6w2M14g6BmMsajmaYonqJcuwFidgKyXbGvV5psuzEYu Q 93dw79qDw2

5. Kierowanie na lokalizację

Jeśli prowadzisz biznes lokalny i chcesz dotrzeć tylko do klientów ze swojej najbliższej okolicy, upewnij się, że ustawioną masz lokalizację tylko w swojej okolicy. Możesz dodać określone lokalizacje w karcie Ustawienia kampanii, oraz wykluczyć lokalizację, gdzie nie chcesz wyświetlać reklam. 

WE7KkOaQEInXPF5ax Y AhhoyKfOD3r xUi6kyN78Zf bf1uo7khV2O5FuvPOEH9eG846KkXS1IVg80zRyKWQ2J2DfiD06vD3S425P5yaaLIb5Ofo4B zkLATsM2YJ rT7S0ORRe

Jeśli jednak prowadzisz działalność w całym kraju, warto dodać jak w przypadku Polski 16 województw, na które kierowane będą reklamy. Po paru miesiącach sprawdź raport lokalizacji i dokonaj optymalizacji stawek dla województw/miast o najwyższej konwersji, oraz dodaj/usuń lokalizację gdzie wyniki są słabsze. 

6. Prowadzenie kampanii Adwords wymaga wybrania odpowiedniej sieci

Zwykle lepszym rozwiązaniem jest wybór sieci wyszukiwania, której wyniki pojawią się na liście wyszukiwanych haseł w momencie szukania Twoich produktów/usług niż sieci reklamowej, która służy bardziej budowie rozpoznawalności niż ma wartość sprzedażową. Wybór sieci reklamowej może sprawić również więcej problemów z uwagi na konieczność stworzenia banerów w kilku rozmiarach lub użycia reklam elastycznych, do których również potrzeba przygotowanych zdjęć.

Kampania w sieci wyszukiwania wymaga tylko dodania słów kluczowych oraz tworzenia tekstów reklamowych, żeby móc wystartować z reklamą (chociaż samo takie utworzenie bez dużego doświadczenia powodować może frustrację z powodu braku wyników na początku). Sieć reklamową wykorzystaj, jeśli będziesz miał większy budżet. W sieci reklamowej co prawda kliknięcia są dużo tańsze niż w sieci wyszukiwania ale ich skuteczność w pozyskiwaniu leadów jest niższa. 

7. Sprawdź ustawienia kampanii Google Ads

Domyślne ustawienia jakie masz przy pierwszym starcie kampanii nie zawsze będą zgodne z Twoimi oczekiwaniami i budżetem jaki posiadasz. Obecnie ustawiając nową kampanię od razu ustawiony jest wybór sieci wyszukiwania+sieć partnerów+sieć reklamowa. Warto zostawić tylko sieć wyszukiwania i sieć partnerów, żeby nie łączyć budżetu reklamowego w sieci wyszukiwania z siecią reklamową. 

8. Prawidłowa struktura kampanii 

Zbudowanie struktury konta ma kluczowe znaczenie dla prowadzenia kampanii Adwords. Pomoże to w uzyskaniu wysokiego wyniku jakości i niskich kosztów. Dlatego upewnij się, że kampanie i grupy reklam posiadają ściśle ze sobą powiązane słowa kluczowe, dopasowane do stron najlepszych stron docelowych. Podzielenie kampanii na segmenty pozwala odpowiednio podzielić budżety, w zależności od osiąganych wyników. 

9. Zaplanuj harmonogram reklam 

Konfiguracja harmonogramu reklam, pozwoli Ci ustalić, kiedy Twoje kampanie generują najwięcej konwersji. Jeśli uzyskasz taką informację, będziesz mógł dostosować stawki do okresów, kiedy ruch jest najbardziej wartościowy. Ułatwi to prowadzenie kampanii Adwords oraz pozwoli zaoszczędzić pieniądze w określone dni tygodnia lub określone pory dnia.

Możesz również dostosować stawki na podstawie urządzeń. Załóżmy, że ruch z urządzeń mobile generuje więcej konwersji niż z desktop. Zwiększ stawki dla urządzeń mobile o 20%, żeby to wykorzystać. Lub jeśli okaże się, że z jakiegoś urządzenia ruch jest słabszy, możesz zmniejszyć stawki, żeby zaoszczędzić pieniądze. 

10. Skorzystaj z rozszerzeń reklam 

Korzystanie z rozszerzeń reklam spowoduje, że Twoja reklama będzie zajmowała więcej miejsca w wynikach wyszukiwania. Nie spowoduje to jednocześnie większych wydatków na kampanię. Dostaniesz więc od Google coś za darmo. Jeśli chcesz uzyskać więcej połączeń od swoich klientów, dodaj rozszerzenia połączeń, żeby Twój numer wyświetlał się bezpośrednio w reklamie lub jako przycisk Zadzwoń w reklamach wyświetlanych na urządzeniach mobile. Możesz również umieścić rozszerzenie linków do podstron, które pozwolą wyświetlać w reklamach linki do innych słów kluczowych w Twojej witrynie. Dodanie linku do podstrony Kontakt może okazać się skutecznym elementem generującym większą liczbę potencjalnych klientów. 

Monitoruj efekty kampanii 

Prowadzenie kampanii Adwords wymaga stałego analizowania czy wydany budżet przekłada się na zysk dla Twojej firmy. Jeśli kampania nie przynosi spodziewanych efektów, będziesz musiał przyjrzeć się temu dokładniej – czy np. dobrałeś niewłaściwe słowa? czy reklamy nie są zbyt atrakcyjne? czy to witryna jest problemem i użytkownikom ciężko znaleźć miejsce gdzie mogą dokonać konwersji. 

Jeśli nie wiesz gdzie leży błąd lub jaki element optymalizacji konta Google Ads pominąłeś odezwij się do mnie wykonam Audyt Google Ads i pokażę, które elementy są do poprawy 

Sprawdzaj również Wynik jakości słów kluczowych. Jeśli jest niski będziesz płacił więcej za kliknięcia niż konkurencja. Wprowadzanie użytkowników w błąd lub brak jasnego przekazu reklamowego prowadzić może do kliknięć, które nie przełożą się na konwersje ale zwiększą koszty. Upewnij się również, że strony docelowe zawierają słowa kluczowe, na które się reklamujesz. Spowoduje to podniesienie Wyniku jakości, co przełoży się na niższe koszty konwersji.