user friendly

Przyjazny adres URL – Czyli user friendly w pigułce! Sprawdź czym jest przyjazny adres URL i jak go zbudować!

Przyjazne adresy URL strony internetowej to bardzo często pomijane elementy podczas pozycjonowania strony WWW. Przeważnie skupiamy się na tych najbardziej efektownych działaniach takich jak linkowanie, dodawaniu contentu czy optymalizacja techniczna. Adres internetowy może również w dużym stopniu wpływać na pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google, a także na inne kwestie związane z pozycjonowaniem. Czym zatem jest stworzenie adresu URL zgodnie z zasadami user friendly? Dlaczego warto to robić i jak optymalizować nasze adresy URL? O tym wszystkim poniżej.

Co to jest przyjazny adres URL?

Przyjazny adres URL strony internetowej to adres strony WWW stworzony zgodnie z zaleceniami, wskazówkami i dobrymi praktykami odnośnie do jego kreowania. Ogólnie istnieje sporo wskazówek, jak tworzyć adresy stron internetowych, które są wynikiem zarówno badań specjalistów, doświadczeń pracowników związanych z pozycjonowaniem, a także samych pracowników Google, którzy podpowiadają nam w jaki sposób stworzyć adres URL strony.

Zasada user-friendly, czyli przyjazności dla użytkownika powinna obowiązywać przy tworzeniu zarówno głównego adresu URL strony internetowej, a także kolejnych podstron oraz budowaniu całej hierarchii adresów w obrębie naszego serwisu. Przyjazność adresu wpływa wbrew nazwie nie tylko na odczucia użytkowników, ale także SEO czyli pozycjonowanie strony internetowej. Ogólnie zasada ta mówi o tym, że adres powinien być łatwy, prosty, czytelny, a także funkcjonalny i pomagać zarówno robotom interesującym, jak i użytkownikom, którzy będą na naszej stronie internetowej.

Dlaczego warto wdrażać zasadę user friendly?

Dlaczego warto tworzyć przyjazne adresy URL naszego serwisu internetowego? Istnieje na to kilka odpowiedzi. Przede wszystkim adres stworzony zgodnie z tą zasadą będzie przyjazny użytkownikom. Dzięki temu będą mogli lepiej oceniać naszą stronę internetową, a także chętniej i częściej będą na niej przebywali. Tworzenie adresu URL zgodnego z user friendly pomaga w nawigacji, a także łatwiejszym poruszaniu się na stronie internetowej, gdy użytkownicy widzą już po adresie, w jakiej części serwisu się znajdują.

Poprawne i zgodne z dobrymi praktykami adresy URL naszego serwisu internetowego pomagają również skuteczniej go pozycjonować. Mają zatem dość spory wpływ na SEO i na to na jakich pozycjach będzie znajdowała się nasza witryna wyszukiwarce Google. Optymalizacja adresów internetowych wpływa nie tylko na jakość witryny i jej wysokość w Google, ale również na poprawne umieszczone jej w internecie. Jest to bardzo ważne, gdyż dzięki temu nasza witryna jest proponowana dużo bardziej trafnie i tym wszystkim osobom, które poszukują informacji, jakie oferujemy. Może przekładać się to na większą liczbę konwersji i większą widoczność naszej witryny w sieci.

Samo optymalizowanie i tworzenie adresów URL nie jest trudne, a wręcz w późniejszym czasie ułatwia nam funkcjonowanie i pracę przy witrynie. Jeśli zadbamy już na początkowym etapie o odpowiednią optymalizację adresów URL i wypracujemy pewien schemat działania, w przyszłości będzie dużo łatwiej dodawało nam się kolejne podstrony, a także pozycjonowało naszą witrynę. Jest to również dość mało inwazyjny i pochłaniający czas sposób pozycjonowania strony WWW.

Jaki powinien być adres URL?

Przede wszystkim adres URL powinien być krótki, jasny, konkretny i czytelny. Powinniśmy zatem przy jego tworzeniu rozpocząć od ujęcia odpowiednich słów kluczowych, które są najważniejsze dla naszego serwisu. Powinniśmy umieszczać je w adresie głównym, a także w adresach poszczególnych podstron tak, aby wyszukiwarka Google miała sygnał, o czym jest nasza witryna. Nie powinniśmy jednak nadużywać i sztucznie zamieszczać w nadmiarze słów kluczowych w adresach URL. Ogólnie powinny być one krótkie i proste, a także jasne dla użytkowników oraz wyszukiwarki. Nie ma tu więc miejsca na umieszczenie wszystkich słów kluczowych, pod którymi chcemy być widoczni w internecie.

Bardzo dobrym pomysłem jest zatem tworzenie krótkich i jasnych adresów URL. Do oddzielania konkretnych słów kluczowych, warto używać myślników. Jako separatory sprawdzają się dużo lepiej, aniżeli podkreślniki czy pozostawienie tekstu pisanego ciągłym drukiem. Dzięki temu zarówno użytkownicy, jak i roboty indeksujące Google będą lepiej orientowały się, w jakiej części serwisu się znajdują i czego dotyczy witryna. Jeśli posiadamy bardzo długi adres URL, koniecznie powinniśmy używać myślników by oddzielić najważniejsze słowa w adresie.

Kolejnym bardzo ważnym elementem tworzenia adresów URL zgodnych z zasadami user-friendly jest używanie słów po ukośniku, a nie pozostawiania ciągu przypadkowych cyfr. Powinniśmy również wykasować zakończenie adresu „.html”, tak aby adres prezentował się profesjonalnie i minimalistycznie.

Jednym z najważniejszych kroków, które musimy wykonać określające adresy URL dla naszej strony internetowej, jest zbudowanie czytelnej struktury adresów. Powinniśmy zadbać o to, aby wszystkie nasze adresy na serwisie były budowane według konkretnego schematu, a także uporządkowane adekwatnie do odległości strony głównej w hierarchii.

Dobrym przykładem może być stworzenie strony głównej, a następnie kilku głównych kategorii — najważniejszych zakładek nazwanych jednym słowem po ukośniku. Kolejne podstrony, mogą pojawiać się po kolejnym ukośniku itd. Dzięki temu zarówno użytkownicy będą wiedzieli, w jakiej części serwisu się znajdują, a cały system będzie jasny, przewidywalny i intuicyjny. Pomoże to nam w przyszłości lepiej i sprawniej zarządzać dużą ilością witryn, które będziemy nadzorowali. Powinniśmy wystrzegać się zbyt rozbudowanej struktury katalogów podstron, gdyż może wprowadzać to zamieszanie, a także utrudniać nam pozycjonowanie witryny.

Ciekawą podpowiedzią jest również zaplanowanie i przetestowanie kilku różnych wersji adresów URL strony. Dzięki temu w praktyce będziemy mogli zobaczyć jak dane adresy prezentują się w pasku przeglądarki, które z nich są czytelniejsze i jakie opcje wybrać. Przyjazne adresy URL powinny być zarówno dla nas, innych odbiorców, a także wyszukiwarki Google.