reklame-w-internecie

Reklama w Internecie – co musisz wiedzieć zanim zaczniesz?

Od paru lat reklama w Internecie to bardzo kuszący sposób na pozyskanie nowych klientów i zwiększenie zarobku. W rzeczywistości może dawać bardzo dobre rezultaty. Często jednak popełniamy pewien błąd, uruchamiając kampanię reklamową lub promocję innego rodzaju bez przeanalizowania i przemyślenia sytuacji. Może to doprowadzić do nieefektywnego wykorzystania budżetu reklamowego, a także braku jakichkolwiek profitów. W tym tekście przedstawiamy 7 elementów, na jakie należy zwrócić szczególną uwagę przed rozpoczęciem reklamowania się w Internecie.

Spis treści:

Odpowiednia forma reklamy w Internecie

Pierwszym elementem, o który musimy zadbać przed rozpoczęciem reklamy w Internecie jest wybór odpowiedniej formy reklamy. Korzystając z digital marketingu mamy do wyboru wiele opcji, sposobów i możliwości reklamowania się w Internecie. Mogą być to zarówno agresywne, jak i neutralne czy pasywne sposoby, przeznaczone dla dużych i małych firm. Mamy zatem wiele strategii promocji. Pozycjonowanie strony internetowej, marketing wizerunkowy, kampanie reklamowe, content marketing, czy działalność w social mediach. Reklama w Internecie daje nam naprawdę spory wachlarz możliwości.

Przed rozpoczęciem reklamy powinniśmy odpowiednio dobrać rodzaj i typ promocji do naszej marki, celu jaki chcemy osiągnąć, możliwości finansowych i operacyjnych, jakie posiadamy, czy ograniczeń, które nas blokują. Wybranie odpowiedniej metody reklamy pozwala zmaksymalizować efekty, a także obniżyć koszty i zwiększyć zyski. Niewłaściwie dobrana metoda reklamy w sieci może całkowicie zrujnować budżet reklamowy, który nie przyniesie większych rezultatów.

Przede wszystkim rodzaj promocji powinniśmy dobrać do celu, jaki chcemy osiągnąć a także charakterystyki naszej firmy. Cele możemy osiągnąć poprzez różne strategie digital marketingu. Powinniśmy zastanowić się, w jaki sposób najłatwiej dotrzeć do naszej grupy docelowej odbiorców. Warto zatem wybierać takie sposoby reklamy, które pozwalają emitować przekaz reklamowy w dużej grupie osób zainteresowanych naszym projektem. Powinniśmy również ocenić, jakie formy reklamy przekonają naszych odbiorców do skorzystania z usług. W różnych grupach docelowych będzie to zupełnie co innego. Jedni odbiorcy będą woleli jakościowe długie treści tematyczne w formie content marketingu, a inne grupy docelowe będą lepiej reagowały na dużą ilość niskojakościowych banerów reklamowych przypominających o naszej marce na każdym kroku w sieci.

Zabezpiecz budżet na reklamę w Internecie

Kolejnym elementem, o którym powinniśmy pomyśleć, rozpoczynając reklamę w Internecie jest zabezpieczenie budżetu na całą kampanię promocyjną. Nie powinniśmy jej rozpoczynać, jeśli nie mamy przygotowanych środków na przeprowadzenie konkretnej kampanii reklamowej. Powinniśmy zatem znaleźć w naszym budżecie odpowiednią sumę pieniędzy, a następnie zabezpieczyć ją aby nie została wydana. Nie powinniśmy również zaczynać działań promocyjnych bez posiadania całej sumy, która jest potrzeba na dokończenie kampanii reklamowej, którą zaplanowaliśmy. Przez to będziemy mogli nawet stracić swoją pierwszą część budżetu, gdyż pierwsza część kampanii reklamowej bez kontynuacji może nie przyniesie zamierzonego efektu.

Jeśli zatem nawet mamy jasno określone cele reklamowe i wiemy, w jaki sposób będziemy się reklamowali, zdecydowanie powinniśmy poczekać z rozpoczęciem kampanii reklamowej do momentu, aż nie będziemy dysponowali wszystkimi środkami.

Co zrobić, gdy reklama w Internecie będzie nieskuteczna?

Elementem, o którym naprawdę zapomina wiele osób przed rozpoczęciem reklamowania się w Internecie jest zaplanowanie scenariuszy awaryjnych. Bardzo często zakładamy, że dana kampania reklamowa przyniesie nam konkretne profity i będzie przebiegała w taki sposób w jaki chcemy. Równie często szybko okazuje się, że kampania reklamowa nie idzie po naszej myśli, a działania promocyjne dają zupełnie inny efekt. Przed rozpoczęciem reklamowania się w Internecie powinniśmy zatem pomyśleć co zrobić, gdy kampania reklamowa okaże się zupełnie inna, niż zakładaliśmy.

Powinniśmy zatem określić różne scenariusze – zarówno te pozytywne, jak i negatywne które mogą się przydarzyć. Warto zatem pomyśleć co zrobimy z reklamą gdy nie będzie przynosiła żadnego rezultatu, aby nie tracić bezsensownie budżetu. Warto również określić inne sposoby promocji, które wykorzystamy, jeśli podstawowe zawiodą. Trzeba też przewidzieć zbyt duże zainteresowanie naszą reklamą i zaplanować obniżenie intensywności reklamowany się w sieci.

Reklama internetowa częścią długofalowej strategii

Przed rozpoczęciem jakichkolwiek działań reklamowych w sieci warto zastanowić się i zacząć działać, tak aby te ruchy reklamowe były częścią dużej spójnej i długofalowej strategii reklamowania się w Internecie. Pojedyncze nieskoordynowane i nieskorelowane działania reklamowe nie będą wykorzystywały w pełni swojego potencjału, a także nie będą pozwalały reklamować się efektywnie. Doskonałym przykładem jest pozyskiwanie ruchu z kampanii reklamowych na naszą stronę internetową.

Ruch który jest pozyskiwany w celu sprzedaży, może również wspomagać proces pozycjonowania zwiększając statystyki witryny. Zależności takich jest wiele, a więc powinniśmy stworzyć spójną i długofalową strategię promocji marki, a następnie budować wszystkie działania reklamowe z myślą o niej.

Wszystkie nawet najdrobniejsze pojedyncze kampanie reklamowe powinny wpisywać się w ogólną strategię promocji marki w sieci. Będzie powodowało to również spójny wizerunek marki i będzie budowało profesjonalny image.

Reklama w Internecie to napływ nowych klientów

Tym, co bardzo często zaskakuje osoby rozpoczynające reklamę w Internecie jest spory ruch klientów. Często nie doceniamy siły marketingu internetowego i tego, że potrafi dostarczyć nawet w ciągu jednego dnia kilkuset nowych klientów. Jest to nie tyle duża szansa co zagrożenie dla naszej marki, które powinniśmy dokładnie przemyśleć przed wdrożeniem reklamy.

Powinniśmy zatem zastanowić się co zrobić w sytuacji, kiedy do marki przybędzie zbyt wielu klientów. Nie jest do z pewnością korzystne, gdyż wiele osób nie będzie mogło skorzystać z naszej oferty, będzie musiało czekać na realizację zamówienia lub zetknie się z niską jakością obsługi. To wszystko przełoży się na negatywne oceny i sprawi, że klienci nie powrócą do naszej marki w przyszłości. Zbyt duża ilość klientów do obsłużenia może powodować zatem wymierne konkretne straty, których należy uniknąć.

Warto przed rozpoczęciem inwestycji w reklamę w Internecie zastanowić się, jaki jest „próg wytrzymałości naszej marki” i w jakim momencie wstrzymać reklamę internetową. Powinniśmy również zorientować się, jakie mamy moce przerobowe, ilu klientów jesteśmy w stanie dziennie obsłużyć, a także jak szybko możemy zamówić dodatkowe artykuły do pakowania czy produkty, którymi handlujemy. Powinniśmy też zorientować się jak w razie wzmożonego zainteresowania ofertą możemy zwiększyć naszą kadrę i w jakim czasie możemy to zrobić. Warto również zapytać się podstawowych pracowników, czy i w jakim zakresie mogą pracować w nadliczbowych godzinach.

Mówiąc o dużym napływie nowych klientów do marki, powinniśmy również zastanowić się jak przywitać ich a także utrzymać w naszej marce. Dobrym rozwiązaniem będzie specjalnie powitanie np. kody rabatowe czy promocje dla nowych klientów. Powinniśmy również angażować ich poprzez konkursy a także nakłonienie do zapisania się do newslettera np. w zamian za zniżkę. Możemy również uruchomić remarketing i przypominać o naszej marce nowym użytkownikom, kiedy będą przeglądali inne części Internetu.

Duża liczba zapytań dzięki reklamie online

Elementem, który powinniśmy przemyśleć przed uruchomieniem reklamy internetowej jest również duża liczba zapytań, z którą będziemy musieli się zetknąć. Będzie ona zdecydowanie większa, niż liczba klientów i również może sprawić dla mam nie lada problemy. Osoby, które zobaczyły naszą reklamą w sieci będą chciały przed dokonaniem zakupu uzyskać różne informacje. Często powoduje to wzmożony ruch zapytań wysyłanych do marek, które reklamują się w sieci.

Powinniśmy zatem przemyśleć, jaki kanał komunikacji będzie dla nas najbardziej komfortowy i najłatwiejszy w obsłudze, a zarazem da możliwość odpowiedzenia na wszystkie pytania. Następnie powinniśmy wyznaczyć osobę, która będzie odpowiedzialna za udzielenie odpowiedzi i dbała aby cały proces odbywał się szybko i bezproblemowo. Na pytania powinniśmy odpowiadać jak najszybciej jest to tylko możliwe. Nie powinniśmy przekraczać terminu 48 godzin, gdyż klienci nie będą przeważnie dalej oczekiwali na otrzymanie informacji, a wybiorą inną markę, która rozwieje ich wątpliwości szybciej.

Co zrobić z zyskami dzięki reklamie w sieci

Kwestią, którą również warto przemyśleć przed działaniami reklamowymi w Internecie jest to co zrobić z zyskami wygenerowany internetowo. Bardzo często nie zastanawiamy się nad tym, a środki które wygenerowaliśmy dzięki kampanii reklamowej mieszają się z naszymi podstawowymi zyskami. Często również nawet nie wiemy, ile dodatkowo zarobiliśmy z danej kampanii reklamowej nie mówiąc już o świadomym wykorzystaniu takiej nadwyżki.

Jeśli zatem zaczynamy reklamę w Internecie powinniśmy z góry jasno ustalić co zrobimy z zyskami z danej kampanii reklamowej. Możemy je w całości lub w części zainwestować w reklamę, lub przeznaczać na działanie naszej firmy. Możemy również wypłacić środki jako konkretny zysk i uznać za przychód firmy. Powinniśmy jednak monitorować wzrost zysków, jeśli to możliwe i rozdzielać je odpowiednio. Będzie nam zatem łatwiej zarządzać konkretną sumą z przychodów wygenerowaną w danej kampanii reklamowej i świadomie zadecydować co z nią zrobić.

Ciekawym sposobem jest przeznaczenie całej sumy na inne działania promocyjne i rozwijanie tej części marki. Jeśli zyski z kampanii reklamowej nie są nam potrzebne do bieżącego działania firmy, zdecydowanie warto w całości reinwestować je w marketing. Po kilkukrotnym przeznaczeniu całego dochodu z działań reklamowych na reklamę, przeważnie będziemy mieli bardzo mocno i profesjonalnie zbudowany element marketingowy naszej marki i będziemy mogli regularnie oraz często pozyskiwać duże ilości nowych klientów. Jest to zatem bardzo dobra inwestycja, która w zamian za odsunięcie zysków w czasie przyniesie nam w przyszłość znacznie większe profity.

Sprawdź moje ostatnie wpisy: