SEO czy Google Ads? Która forma reklamy jest skuteczniejsza?

SEO czy PPC? Która forma reklamy online jest najlepsza dla Twojej firmy

Jeśli dopiero startujesz ze swoją firmą i poznajesz świat marketingu internetowego, możesz być przytłoczony różnymi metodami, jakie nam oferuje. Dwie najbardziej popularne i zarazem skuteczne metody reklamy w sieci to marketing płatny za kliknięcie, powszechnie określany jako PPC oraz SEO, czyli optymalizacja pod kątem wyszukiwarek. Obie te metody przynoszą zyski dla firm w postaci nowych klientów, jednocześnie obie mają swoje zalety i wady. Przedstawię Wam obie metody i spróbuję ocenić, która z nich będzie lepsza dla Twojej firmy.

Jaka jest różnica między SEO i PPC?

Obie metody pozwalają uzyskać widoczność w wyszukiwarkach, działają jednak one bardzo różnie. Dzięki PPC wykorzystujesz np. Google Ads do licytacji słów kluczowych, na które chcesz reklamować swoją ofertę i które Twoi potencjalni klienci mogą szukać i wyświetlić Twoją reklamę. Ogromnym plusem tego rozwiązania jest fakt, że płacisz tylko wtedy, gdy ktoś kliknie Twoją reklamę i przejdzie na Twoją witrynę. Pamiętaj jednak, że musisz dostosować swoje stawki do popularności słowa kluczowego do liczby jego wyszukiwań i konkurencji oraz możliwego zwrotu z inwestycji.

SEO z drugiej strony zapewnia Ci widoczność w wynikach organicznych. Możesz to osiągnąć pracując nad zawartością strony wykorzystując do tego content marketing, poprawiając swoją widoczność lokalną oraz publikując wysokiej jakości treści w innych kanałach. Zaletą SEO jest to, że chociaż na początku będziesz musiał dużo zainwestować w stworzenie dobrej jakościowo strony z atrakcyjnymi treściami, wraz z rozwojem serwisu będziesz mógł czerpać korzyści przez wiele lat, jeśli stworzysz dobrą strategię SEO. W ten sposób możesz zyskać mnóstwo darmowego ruchu organicznego. 

Niektóre czynniki, które mogą mieć wpływ na wybór danej metody

Budżet

Jeśli nie posiadasz odpowiedniej ilości środków możesz rozpocząć od darmowych technik SEO. Jednak uzyskanie zadowalających rezultatów może być trudne, zwłaszcza jeśli posiadasz dużą konkurencję. Może to jednak zapobiec w niektórych błędach SEO, które mogą przynieść w dalszej perspektywie więcej strat niż korzyści. 

Jeśli masz trochę wolnych środków, możesz wypróbować SEO. Możesz zacząć od niewielkiego budżetu od 10-30 PLN dziennie i przeprowadzać testy. Możesz ulepszać niektóre strony, teksty, budować bazę linków, aby zwiększyć ruch na stronie a tym samym zwiększyć ilość konwersji i stale dostosowywać strategię, aby uzyskać lepsze wyniki. 

Możesz również nawiązać współpracę ze specjalistą ds. SEO, jeśli chcesz zbudować długoterminową strategię SEO. Istnieje wielu świetnych specjalistów, którzy zapewnią Ci lepszy wgląd w lokalny rynek i konkurencję, sporządzą niezbędny audyt Twojej strony i wprowadzą zmiany, a jeśli zajdzie potrzeba, pomogą Ci zbudować widoczność poprzez dobre praktyki SEO.

Cena za kliknięcie

Używając PPC, musisz wziąć pod uwagę swoją konkurencję. Niektóre słowa kluczowe mogą być bardzo drogie i zmonopolizowane przez dużych graczy. Firmy takie mogą nawet tracić na takich reklamach jednak skala widoczności marki na górze wyników wyszukiwania rekompensuje im te straty. W niektórych przypadkach możesz wykorzystać mniej popularne słowa kluczowe, które będą o wiele tańsze, ale również mogą przynieść Ci wiele korzyści. 

Konkurencja wyników wyszukiwania

Konkurencja w wynikach wyszukiwania to jeden z elementów, który musisz wziąć pod uwagę. Google udostępnia bezpłatne narzędzie do badania słów kluczowych, które pozwoli Ci sprawdzić Twoją konkurencję pod kątem głównych słów kluczowych oraz stawek za kliknięcia. Jeśli zobaczysz, że większość najlepszych słów kluczowych czy miejsc w sieci wyszukiwania jest zajęta przez wielkie firmy, zastąpienie ich będzie nie lada wyzwaniem, chyba że zainwestujesz znaczną ilość pieniędzy i czasu. 

Wniosek

Ostatecznie najlepszym sposobem na optymalizację ilości konwersji i wyników jest korzystanie z wielu strategii marketingowych. Przeprowadź testy i zobacz, które opcje marketingowe są najlepsze dla Twojej firmy w zależności od budżetu, potrzeb i rodzaju wyników, których oczekujesz.