słowa kluczowe w tekstach seo

Słowa kluczowe w tekstach SEO – najpopularniejsze rodzaje.

Prawidłowo dobrane słowa kluczowe w tekstach SEO pozwalają na szybsze dotarcie do szerokiego grona odbiorców, a w konsekwencji na budowanie z nimi więzi i zwiększanie sprzedaży. Jednak, aby w ogóle rozpocząć skuteczną kampanię reklamową należy dokładnie zapoznać się z poszczególnymi grupami fraz. Każda z nich ma bowiem nieco innych cel. Jedne lepiej sprawdzą się na blogu firmowym, inne na stronie z ofertą. Jakie rodzaje słów kluczowych wyróżniamy w tekstach SEO?

Spis treści:

Krótki ogon, czyli frazy ogólne

Sukienka damska, komputer stacjonarny, zeszyt w kratkę – każde z tych ogólnych słów kluczowych nie mówi nam nic szczególnego o produkcie czy potrzebach klienta, który wpisuje te frazy w wyszukiwarkę. Zwykle składają się z jednego, maksymalnie do trzech słów, mają wysoką popularność i równie dużą konkurencyjność. Jednak ich celem nie jest sprzedaż. Fraz ogólnych używamy w głównej mierze, gdy szukamy inspiracji bądź, gdy nie mamy pojęcia, jak wygląda dany produkt i chcemy po prostu obejrzeć jego zdjęcia.

Warto wspomnieć, że mimowolnie w tekstach SEO bardzo często wykorzystujemy słowa kluczowe ogólne. Ciężko bowiem byłoby napisać artykuł o sukienkach damskich maxi na jesień, nie wykorzystując w nim frazy ogólnej – sukienki czy sukienki damskie.

Długi ogon – bardziej precyzyjne słowa kluczowe

To one są pożądaniem marketingowców. Szukają ich skrupulatnie, korzystając z wielu różnych profesjonalnych narzędzi czy badając potrzeby klientów na internetowych forach. Ten rodzaj słów kluczowych wykorzystany w tekstach SEO dociera do znacznie mniejszej grupy czytelników, jednak ich potencjał jest znacznie większy. Frazy z długiego ogona konkretnie określają potrzeby i preferencje klientów, a to oznacza, że umieszczenie ich w artykule (w środku tekstu, a nawet w tytule) znacznie zwiększa szanse na kliknięcie linku.

Słowa kluczowe typu long tail lepiej konwertują i przynoszą szybsze zyski w porównaniu do fraz ogólnych. Mniejsza konkurencja wzmacnia proces pozycjonowania strony i przyczynia się do skuteczniejszego podniesienia pozycji w wynikach wyszukiwania. Dodatkowo wprowadzony przez Google algorytm panda umożliwia znalezienie się witryny z testem SEO na pierwszej pozycji w wyszukiwarce, wyświetlając fragment treści, który dokładnie odpowiada na pytanie, czy potrzebę sugerowaną w Google przez użytkownika.

Szczególny rodzaj long tail – pytania

To nietypowy, a zarazem coraz częściej używany rodzaj słów kluczowych w tekstach SEO. Ma on związek ze zwiększonym korzystaniem z urządzeń mobilnych, a tym samym z wyszukiwaniem głosowym przez asytenta google. Unikamy wyrażeń bezokolicznikowych i zastępujemy je pełnymi pytaniami o konkretną rzecz, produkt czy usługę. Przykłady takich zapytań to: „jak ustawić przerzutki przednie w rowerze”, „gdzie dostać kurczaka z rożna w Bydgoszczy”, „dlaczego kot macha ogonem”. Im bardziej precyzyjne i niszowe zapytanie znajdziemy, tym większa szansa na wyższą pozycję w wyszukiwarce i budowanie pozytywnego wizerunku wśród klientów.

Lokalne słowa kluczowe w tekstach SEO

Współcześnie istnieje wiele firm, które świadczą swoje usługi online bądź tylko w określonych regionach kraju czy konkretnych miastach. Pozycjonowanie się w tych przypadkach nawet na frazy z długiego ogona spowoduje, że w większości docierać będziemy do klientów, którzy nie tyle nie są zainteresowani naszymi usługami, ale zwyczajnie nie będą mogli z nich skorzystać. Wyobraź sobie fryzjera damskiego, który prowadzi swój zakład jedynie w Gdyni. Jeśli przy pomocy odpowiednich tekstów SEO dotrze on do klientów z Zakopanego, marne szanse na to, że ktokolwiek z zachodniej części Polski przemierzy cały kraj, żeby skorzystać z usług fryzjerskich nad morzem. Chyba że aktualnie znajduje się w Gdyni.

Ten rodzaj słów kluczowych w tekstach SEO pomaga potencjalnym klientów odróżnić, na jakim terenie działa firma, której poszukują. Najlepiej umieścić je na podstronach z ofertą poszczególnych usług, osobno dla każdego miasta czy dzielnicy. Nie nadużywaj fraz w tekście i stosuj nazwy własne w odmienionej formie. Algorytmy wyszukiwarek są już na tyle sprytne, że rozumieją różnice pomiędzy słowem „Kraków”, a „w Krakowie”. Wystarczy, że maksymalnie dwa razy umieścisz frazę w swoim tekście sprzedażowym, a skuteczność w pozycjonowaniu witryny zostanie zachowana.

Frazy brandowe – nie dla każdego

Nie każdy przedsiębiorca, nawet ten posiadający towary określonych marek, powinien pozycjonować się na frazy brandowe. Ten bowiem rodzaj słów kluczowych w tekstach SEO jest niezwykle specyficzny i będzie wymagał dokładnej analizy rynku. Jeśli chcesz w swoich treściach używać wyrażeń związanych z popularnymi markami możesz zarówno stracić jak i skorzystać.

Sprawdź, jak wygląda konkurencja w branży oraz jak wygląda liczba wyszukiwań na konkretne frazy brandowe. Może także pokusić się o strategię odwrotną. Zamiast pisać artykuł o kolejnym modelu telewizora marki Samsung, stwórz tekst SEO, w którym pokażesz alternatywy dla tego rozwiązania. W tytule użyj frazy brandowej – „Zanim kupisz telewizor Samsung XYZ, zobacz to”. Przykujesz uwagę odbiorców i zyskasz szansę na pokazanie im innych, równie dobrych produktów.

Sprawdź moje ostatnie wpisy: