znaczenie słowa kluczowe w google ads

Słowa kluczowe – co to są słowa kluczowe i jakie znaczenie mają dla kampanii Google Ads

W kampaniach Google Ads wszystko zaczyna się od słowa kluczowego. To frazy kluczowe wpisywane są w wyszukiwarce Google lub innych wyszukiwarkach i pozwalają nam znaleźć to czego szukamy. Po wpisaniu słowa kluczowego Google zwracam nam wyniki wyszukiwania, niezależnie czy są to wyniki organiczne czy linki sponsorowane. Oba te wyniki powiązane są ze słowami kluczowymi, dlatego widzimy je w polu wyszukiwania. Żeby wybrane słowa kluczowe pojawiły się na stronie wyników wyszukiwania, musisz korzystać z Google Ads i licytować słowa z innymi reklamodawcami. 

Żeby odnieść sukces w płatnych wynikach wyszukiwania, musisz mieć pewność, że licytujesz tylko najlepsze słowa kluczowe. Proces wyboru słów kluczowych obejmuje kilka elementów: 

  • Badanie słów kluczowych – wykorzystanie narzędzi do badania słów kluczowych w celu stworzenia listy słów kluczowych, które odzwierciedlają naszą ofertę. Celem wybrania słów kluczowych jest pojawienie się w wynikach wyszukiwania, gdy ludzie szukają produktów lub usług oferowanych przez Twoją firmę. 
  • Grupowanie słów kluczowych – żeby kampania Google Ads była skuteczna, musisz pogrupować słowa na małe grupy, w których będą ściśle powiązane słowa kluczowe. 
  • Wykluczające słowa kluczowe – to sposób na odfiltrowanie niechcianych kliknięć. Informujesz dzięki temu Google, na które słowa nie chcesz wyświetlać reklam. 
  • Optymalizacja stawek – jeśli masz ograniczony budżet w swojej kampanii. Skup się na słowach, które mają największą skuteczność, nie płacąc jednak więcej niż to koniecznie.

Jak widać skuteczna reklama Google Ads to nie tylko wybór słów kluczowych. Żeby uzyskać wysoki ranking reklamy przy niskich kosztach, musisz włożyć trochę pracy na swoim koncie. Oznacza to: 

  • Zbudowanie struktury konta,
  • Atrakcyjne, dopasowane reklamy,
  • Optymalizacja strony docelowej

Wszystkie powyższe czynniki mają wpływ na Wynik jakości słowa kluczowego, czyli wskaźnik, który określa gdzie wyświetlą się reklamy i ile zapłacimy za kliknięcie. 

Słowa kluczowe a wyszukiwane hasła

Często używa się tych terminów zamiennie, ale w rzeczywistości istnieje różnica między tymi pojęciami. 

Słowa kluczowe to frazy, które służą do dopasowania reklam do wyszukiwanych przez użytkowników haseł

Wyszukiwane hasła to rzeczywisty ciąg słów, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarce. 

W codziennej pracy specjalisty Google Ads posługuje się słowami kluczowymi. Na przykład prowadzisz sklep oferujący “stroje kąpielowe” i na takie słowo kluczowe chcesz, żeby pojawiały się reklamy. W trakcie licytacji “stroje kąpielowe”, mogą pojawiać się w wyszukiwanych hasłach na słowa takie jak “damskie stroje kąpielowe” czy “męskie stroje kąpielowe”. Wszystkie te wyszukania są mapowane na główne słowo kluczowe czyli “stroje kąpielowe”.

Znaczenie grupowania słów kluczowych 

Grupowanie i organizowanie słów kluczowych poprawia wyniki kampanii Google Ads. Umożliwia to tworzenia bardziej trafnych grup reklam. Uzyskują one wyższy Wynik jakości w przypadku stworzenia dopasowanych do słów kluczowych reklam, kierujących na lepiej dopasowane strony docelowe. 

Najłatwiej zacząć grupowanie słów kluczowych od użycia bezpłatnego Planera słów kluczowych. Pomoże on podzielić pełną listę słów kluczowych na mniejsze grupy. Następnie możesz podzielić grupy na jeszcze mniejsze grupy reklam, tworząc tym samym strukturę drzewa. Struktura ta zostanie wykorzystana później na koncie Google Ads do stworzenia skutecznej kampanii.

Jak działają słowa kluczowe w reklamach Google Ads

Reklamy tekstowe muszą być dopasowane do słów kluczowych, które licytujesz z innymi reklamodawcami. Stawki CPC jakie oferujesz za dane słowo kluczowe określa miejsce jakie zajmie ono w wynikach wyszukiwania.

Dobrą praktyką jest umieszczanie słowa kluczowego w tekstach reklamowych. Pokazuje ono Google, a także użytkownikom trafność wyszukiwania. Hasła wyszukiwane przez użytkowników są pogrubione w opisach reklam, więc użycie słowa kluczowego więcej niż raz sprawi, że reklama będzie lepiej widoczna dla użytkowników. 

Mimo, że reklama jest na 3 pozycji jest lepiej widoczna z uwagi na pogrubione słowo kluczowe “strój kąpielowy”.

Wskazówki do używania słów kluczowych w reklamach Google Ads: 

  • Używaj słów kluczowych w nagłówkach i tekstach reklamowych, informując jednocześnie o korzyściach i Call to Action,
  • Określ stawki na słowa kluczowe z długim ogonem. Są mniej konkurencyjne, dokładniej dopasowane do oferty i mniej kosztowne,
  • Rozważ używanie dynamicznych reklam w wyszukiwarce. Wstawia do reklamy dokładnie wyszukiwane hasło, dzięki czemu reklama jest jeszcze bardziej trafna, 
  • Korzystaj z rozszerzenia linków do podstron, rozwiniesz reklamę i dodasz więcej powiązanych słów kluczowych.

Typy dopasowania słów kluczowych 

W trakcie planowania i tworzenia kampanii Google Ads masz do wyboru dopasowania słów kluczowych do wyszukiwanych haseł. Istnieją cztery typy dopasowań słów kluczowych:

  • Dopasowanie przybliżone jest to domyślny typ dopasowania słowa kluczowego. Dopasuje ono reklamę do największej liczby możliwych zapytań. Jeśli dodasz bardzo ogólne słowo kluczowe np. “masaż”, Twoje reklamy pojawiać się będą na wyszukania zawierające dłuższe wyrażenia takie jak “masaż świdnik”, “masaż relaksacyjny”, “masaż leczniczy” itd. Reklamy mogą pojawiać się również w przypadku powiązanych wyszukań i usług jak np. “gorące kamienie”.
  • Dopasowanie do wyrażenia w dopasowaniu tym, reklamy pojawiać się będą po wpisaniu przez użytkownika słowa o tym samym znaczeniu co słowo kluczowe. Wiąże się to z dotarciem do większej liczby użytkowników niż przy kolejnym dopasowaniu ścisłym. Reklamy wyświetlać się będą tylko w przypadku wyszukiwań, które obejmują produkty lub usługi, które oferujesz. W dopasowaniu tym umieszczamy słowa w cudzysłowiu np. “masaż relaksacyjny” 
  • Dopasowanie ścisłe w dopasowaniu tym reklamy wyświetlać się będą po wpisaniu słów, które mają to samo znaczenie lub są ściśle powiązane z wyszukiwaniem. Dopasowanie to daje największą kontrolę nad wyświetleniami. Powoduje mniejszą liczbę wyświetleń niż przy dwóch powyższych dopasowaniach. Tworząc dopasowanie ścisłe słowa kluczowe umieszczamy w nawiasach kwadratowych np. [masaż relaksacyjny]
  • Wykluczające słowa kluczowe stosowanie wykluczających słów kluczowych zapobiega wyświetlaniu reklam w wynikach wyszukiwania na frazy na które nie chcemy się wyświetlać. Jeśli więc oferujesz masaż klasyczny, a nie sportowy możesz dodać do listy wykluczających słów kluczowych słowo sportowy. 

Słowa kluczowe użyte w dopasowaniu przybliżonym powodują uzyskanie maksymalnej liczby wyświetleń i możliwych kliknięć. Kliknięcia te są jednak mniej ukierunkowane i mogą powodować mniejszą liczbę konwersji. Im lepiej dopasowane słowo kluczowe tym mniejsza liczba kliknięć, jednak sprowadzeni na stronę użytkownicy mogą z większym prawdopodobieństwem dokonać konwersji. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *