teksty seo

Teksty SEO – Czym są, po co się ich używa i jakie powinny być. Sprawdź!

Teksty SEO to zdecydowanie ten element pozycjonowania strony internetowej z którym stykamy się stosunkowo często. Każda osoba pozycjonująca swoją witrynę internetową z pewnością nieraz słyszała o nich, a także ich używała. Ale czy wiemy tak właściwie czym są teksty SEO? W tym tekście odpowiadamy na to pytanie, a także przedstawiamy wszystkie najważniejsze informacje o tego typu tekstach zamieszczonych na naszej stronie internetowej — podpowiadając co powinien zawierać dobry tekst SEO, jak optymalizować treści pod tym kontem i dlaczego są takie ważne.

Czym są teksty SEO

Teksty SEO to teksty tworzone i dodawane na naszą stronę internetową. Są one pisane zarówno z myślą o czytelniku, ale też i dostosowaniu pod kątem wyszukiwarki Google oraz wspomaganiu pozycjonowania. Treści SEO są zatem zoptymalizowane zarówno pod kątem SEO jak i użytkownika. Treści te mają dostarczać wiarygodnych i przydatnych danych żywym osobom odwiedzającym stronę, a także pomagać interpretować witrynę robotom indeksującym serwisy. Obecnie są to najbardziej kompleksowe typy tekstów dodawanych na stronę i są złotym środkiem pomiędzy treściami tematycznymi tworzonymi jedynie dla użytkowników, a tzw. preclami, które już dawno są wykrywane i negatywnie oceniane przez wyszukiwarkę Google.

Same teksty z od technicznej strony, mogą mieć różną długość, tematykę czy formę. Mogą być dodawane w dowolnej ilości, a także być skonstruowane w różny sposób. Nie ma jednej konkretnej wizji czy szablonu tekstów SEO. Ostateczna wersja będzie zależała od konkretnej sytuacji, strony internetowej czy celu, jaki chcemy osiągnąć. Teksty posiadają jednak pewne wspólne korzystne elementy o których musimy wiedzieć tworząc tego typu treści. Teksty takie powinny posiadać odpowiednie słowa kluczowe, które będą informowały wyszukiwarkę Google o tematyce witryny, a także inne elementy ułatwiające indeksowanie strony, jej zrozumienie, a także zwiększające wartość funkcjonalną i SEO.

Obecnie teksty SEO zyskują na popularności i używa się ich już jako jeden główny typ treści dodawanych stronę nie rozgraniczając treści na teksty pisane dla użytkowników czy typowo pod wyszukiwarkę Google jak miało to miejsce w przeszłości.

top view of a woman typing on a retro typewriter blank paper

W jakim celu się ich używa

Celem tekstów SEO jest dodawanie treści na stronę które będą przydatne dla użytkowników, ale również będą wspomagały proces pozycjonowania strony internetowej. Teksty SEO dodaje się na stronę internetową, aby roboty indeksujące lepiej ją oceniały i aby była ona lepiej dopasowana pod kątem SEO. Teksty SEO dodawane na stronę internetową mają dawać jak największe zyski zarówno pod kątem odbioru treści przez użytkowników jak i pozycjonowania. Mają one informować wyszukiwarkę Google o tematyce witryny, a także jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarki jednocześnie spełniając rolę treści tematycznych przeznaczonych dla użytkownika.

Oprócz profitów jakościowych i dostosowania strony do wyszukiwarki Google teksty SEO dodaje się również jako jeden główne typ tekstów na stronę, aby nie musieć tworzyć osobno tekstów tematycznych przeznaczonych dla użytkowników, a także tekstów typowo pozycjonujących.

Co powinien zawierać tekst SEO

Analiza i dobór słów kluczowych do tekstu jest pierwszym elementem nad którym musimy zastanowić się w szczególny sposób tworząc takie teksty. Przede wszystkim w tekstach SEO powinniśmy zamieszczać słowa z puli, którą wybraliśmy dla naszej witryny. Baza fraz jest określana na początku pozycjonowania przez specjalistów SEO którzy decydują, pod jakimi hasłami w sieci będzie dostępna nasza strona internetowa. Przede wszystkim powinniśmy wykorzystywać w każdym tekście główne słowa kluczowe dla naszej strony internetowej, a także typowe zwroty dla danej tematyki tekstu.

Możemy przyjąć również strategię o umieszczenie tej samej szerokiej puli w każdym tekście jeśli pozwala na to kontekst tekstu. Frazy warto dodawać w rozsądnej ilości zgodnej z oznaczeniami w narzędziach SEO, a także dbać o to, aby nie przeoptymalizować tekstu pod tym kontem. Wyszukiwarka Google posiada wiele algorytmów potrafiących wykrywać manipulacje i karać za to witryny. Dobrym pomysłem jest również dodawanie odmian czy połączeń słów pod jakie pozycjonujemy stronę internetową, a także fraz pobocznych, czyli miej popularnych w celu uwiarygodnienia kontekstu tematycznego tekstu.

Linkowanie wewnętrzne oraz wychodzące to drugi aspekt tekstów. W tekstach tych powinno przede wszystkim znajdować się linkowanie wewnętrzne. Są to linki prowadzące do innych części naszego serwisu, podstron czy artykułów, które ułatwiają indeksowanie witryny robotom Google. Zadaniem tych linków jest również przenoszenie użytkowników na inne strony i wydłużenie czasu przebywania na naszym serwisie internetowym. Linki możemy podawać w oryginalnej formie lub w postaci aktywnych słów. Istnieje wiele różnych strategii linkowania wewnętrznego np. według plastra miodu lub do głównej witryny z wszystkich pobocznych podstron.

Niezależnie jednak od wyboru strategii linkowania wewnętrznego powinniśmy robić to według pewnego schematu, aby wraz z dodawaniem kolejnych podstron utrzymać porządek i regularność. W tekstach SEO — o czym wie niewiele osób powinniśmy dodawać linki wychodzące. Są to linki kierujące do zewnętrznych stron, które umożliwiają wychodzenie użytkowników z naszej strony i uzyskanie dalszych informacji tematycznych.

Wbrew pozorom jest to bardzo korzystne rozwiązanie, gdyż wyszukiwarka Google docenia chęć zaprezentowania użytkownikom jeszcze większej ilości wiedzy. Linkowanie takie nie będzie darmowym linkowaniem innych witryn (choć właściwie tak poniekąd jest) a będzie dawało nam wiele profitów i będzie pozwalało również szybciej indeksować naszą witrynę, łącząc nasze strony z innymi stronami w Internecie.

teksty seo

Długość tekstów SEO jest również bardzo istotnym elementem o którym często zapominamy tworząc takie treści. Długości naszych tekstów muszą wyróżniać się w danej branży większą liczbą znaków niż wynosi średnia. Najlepszym rozwiązaniem jest przeanalizowanie długości treści zamieszczanych przez liderów w danej kategorii lub witryn z którymi rywalizujemy w danej kategorii tematycznej. Dodawanie tekstów dłuższych niż wynosi średnia czy dłuższych niż znajdujące się na stronach konkurencji dla wyszukiwarki Google będzie mocnym sygnałem, iż nasza strona oferuje więcej contentu, który zawiera większą ilość danych.

Teksty SEO to również a może przede wszystkim formatowanie. Dzieje się tak za sprawą ich prezentacji żywym użytkownikom. Wyszukiwarka Google docenia teksty, które są atrakcyjne wizualnie, estetyczne i że pomagają w łatwiejszy sposób przyswajać prezentowaną wiedzę. Jeśli zatem skonstruujemy już tekst SEO powinniśmy zadbać o to, aby nie był jednolitym blokiem tekstu, a posiadał on sekcje i akapity.

Powinniśmy zaznaczać nagłówki używając słów kluczowych, a także określić tytuł używając najważniejszych frazy. Powinniśmy dodać także krótki wstęp oraz zadbać o określenie metadanych, czyli tytułu i opisu widniejącego wyszukiwarce Google jako wynik wyszukiwania. W tekście powinniśmy dodawać również formatowanie, czyli podkreślać najważniejsze informacje, zamieszczać listy punktowane i tabele czy dbać o dodatkowe elementy takie jak zdjęcia.

Optymalizacja gotowego tekstu SEO

Jeśli już utworzyliśmy samodzielnie tekst SEO lub kupiliśmy go od copywriterów czy agencji, przed opublikowaniem na naszej stronie internetowej przede wszystkim powinniśmy poddać go sprawdzeniu i optymalizacji. Treści te to bardzo newralgiczne elementy przy których liczą się niuanse i drobne różnice. Aby teksty SEO dawały jak największe pozytywne rezultaty muszą być jak najlepiej dostosowane do wyszukiwarki Google.

Aby zoptymalizować teksty SEO możemy skorzystać z dostępnych narzędzi. Mogą być one zarówno płatne jak i darmowe, ale jeśli nie jesteśmy specjalistami, darmowe serwisy optymalizujące treści w zupełności powinny nam wystarczyć. Są to takie narzędzia jak Yoast czy Surfer. Narzędzia te choć nieco różnią się swoim działaniem, funkcjonują na podobnej zasadzie.

Możemy wkleić do nich tekst jaki chcemy publikować na naszej stronie oraz zdefiniować główne słowa kluczowe czy tematykę witryny internetowej. Po sprawdzeniu tekstu w takim narzędziu otrzymamy informację o jego dostosowaniu pod kątem SEO. Będą to informacje o poprawności doboru słów kluczowych, a także ich ilości w tekście, długości tekstu i akapitów, długości zdań, trudności czytania tekstu, obecności linkowania w tekście i innych ważnych elementów wpływających na jakość tekstu.

Gdy dowiemy się wszystkich informacji o tekście, jaki posiadamy, będziemy mogli wprowadzić odpowiednie poprawki i lepiej dostosować go do wyszukiwarki Google. Często subtelne zmiany, mogą w znaczący sposób zmienić jakość tekstu SEO pod kątem dostosowania go do wyszukiwarki Google.

Optymalizacja tekstów SEO jest ważnym elementem, gdyż nawet jeśli dodamy treści zaktualizowane pod tym kątem na stronę, a nie będę one wykorzystywały całego swojego potencjału będziemy wydawali budżet nieefektywnie, a także nie uzyskamy najlepszego możliwego rezultatu. Często treści tworzone są ogólnie zgodnie z ogólnymi zasadami SEO copywriting. Muszą jednak być dostosowane dokładnie pod kątem witryny na jakiej zostaną opublikowane.

Tworzyć teksty samodzielnie czy je zamawiać?

Jednym z najczęstszych pytań sprzeda macie tekstów SEO jest to czy lepiej jest pisać teksty samodzielnie czy zamawiać je np. od copywriterów / w agencjach SEO. Odpowiedź na to pytanie będzie indywidualna, ale przeważnie będzie skłaniała się ku wyborowi zamawiania treści u profesjonalnych copywriterów. Jeśli samodzielnie mamy czas, a także wiedzę tematyczną i znamy zagadnienie pozycjonowania możemy samodzielnie stworzyć jakościowy content dopasowany do SEO.

W zdecydowanej jednak większości przypadków lepiej jest zamówić wykonanie tego typu treści u profesjonalistów. Dzięki temu zaoszczędzimy czas, a także otrzymamy jakościowy produkt. SEO copywriterzy czyli osoby wyspecjalizowane w tworzeniu tego typu treści napiszą tekst zawierający wszystkie odpowiednie elementy, który będzie dawał spore korzyści pod kątem pozycjonowania. Na rynku istnieje wiele agencji i specjalistów, do których możemy się zwrócić i warto robić to jeśli zależy nam na najwyższej jakości tekstów SEO.