user friendly

User friendly – Czym jest przyjazny adres strony WWW?

User friendly, to pojęcie obowiązkowe dla wszystkich, którzy chcą pozycjonować swoje strony internetowe i dostosować je również pod użytkowników. Często jednak nie wiemy, czym jest przyjazność adresu strony internetowej i dlaczego warto o nią zadbać. W tym tekście postaramy się wyjaśnić dokładnie cały temat, a także podać przydatne wskazówki odnośnie tworzenia takiego adresu, aby wyszukiwarka Google uznała naszą witrynę za przyjazną już po adresie, a użytkownicy mogli korzystać ze strony łatwo i komfortowo.

Spis treści:

Czym jest user friendly URL?

User friendly URL to inaczej przyjazny sposób tworzenia adresów naszej strony www dla odbiorców. Polega on na tworzeniu adresu strony głównej i podstron w taki sposób, aby użytkownicy mogli komfortowo korzystać z naszego serwisu. Zapewnia czytelność, a także klarowność naszej witryny oraz pomaga w poruszaniu się i orientowaniu, w jakim miejscu przebywa aktualnie użytkownik na naszej stronie www. Adres taki powinien mieć przyjazne cechy dla użytkowników serwisu internetowego i być im pomocny.

Ustalanie przyjaznego adresu URL przede wszystkim odbywa się na początku tworzenia strony internetowej, kiedy wymyślamy jej nazwę. To właśnie w największym stopniu powinniśmy wykorzystać ten element przy ustaleniu nazwy głównej domeny, która będzie rozpoznawalna i pod którą będziemy funkcjonowali w internecie. Adres strony www może być również optymalizowany pod kątem user friendly także w trakcie trwania i pozycjonowania witryny. Jest to spore zaskoczenie, gdyż wiele osób uważa, że tylko odpowiednie wymyślenie nazwy gwarantuje przyjazność adresu strony internetowej. Odpowiednio modyfikować i tworzyć możemy adresy podstron, które będą regularnie pojawiały się wraz z rozwojem naszego serwisu.

Jak ustalić adres user friendly URL?

Gdy wiemy już, czym jest user friendly URL, warto również przedstawić wszystkie znane nam fakty dotyczące tworzenia nazw strony internetowej. Przede wszystkim ustalając główną nazwę, powinniśmy się skupić na tym, aby zawierała słowa kluczowe, pod którymi chcemy być widoczni w internecie. Możemy słowa te oddzielić myślnikiem, aby wyszukiwarka Google mogła łatwiej zinterpretować tematykę naszej strony, a także, aby użytkownicy od razu wiedzieli, o czym jest nasza witryna. Adres nie powinien być zbyt długi, a także zbyt skomplikowany, co utrudni pozycjonowanie i zmniejszy zaufanie do naszej strony. Powinniśmy również korzystać ze znanych i popularnych końcówek takich jak com, pl czy eu.

Gdy mówimy o adresach URL od strony UX, przede wszystkim powinniśmy budować je w świadomy sposób. Powinniśmy stworzyć schemat, który będziemy regularnie wdrażali przy rozbudowie naszej strony internetowej. Dzięki temu strona będzie miała przejrzystą budowę, a także prosty system tworzenia nazw podstron po slashu głównej domeny. Warto zatem wybierać najprostsze rozwiązania, czyli oznaczać podstrony krótkimi nazwami. Następnie podstrony w hierarchii w danej kategorii, również powinniśmy nazywać prosto tak, aby adres naszej witryny był stworzony w schemacie

www.główna-nazwa.pl/kategoria/podkategoria/produkt

Oprócz odpowiedniej struktury podstron powinniśmy zadbać o to, aby w adresie URL stron internetowych nie znajdowały się przypadkowe ciągi znaków, a także trudne czy budzące wątpliwości niezrozumiałe nazwy. Wszystko to będzie obniżało zaufanie do naszej strony internetowej i sprawiało, że użytkownicy będą szukali konkretnych produktów czy informacji na innych witrynach w sieci.

Bardzo ważnym elementem budowania adresu URL zgodnie z zasadą user friendly jest zadbanie o to, aby nasze witryny posiadały certyfikat szyfrowania SSL. Jest to niezwykle ważne, gdyż przeglądarka Chrome ostrzega o potencjalnym zagrożeniu wszystkich, którzy próbują wejść na stronę bez niego. Z pewnością ostrzeżenie takie od Google zniechęci większość użytkowników do wejścia na naszą stronę internetową.

adres strony www

Dlaczego to takie ważne?

Bardzo często nie wiemy jak bardzo istotne, jest korzystanie z zasady user friendly podczas tworzenia adresu strony internetowej. Przede wszystkim jest to niezwykle ważne dla odbiorców, którzy nie mieli styczności z naszą stroną internetową. Po adresie mogą wywnioskować, o czym jest nasza strona internetowa, a także czy niesie ze sobą zagrożenie. Również, jeśli adres będzie przejrzysty i będzie pomagał w poruszaniu się po naszym serwisie, użytkownicy znacznie chętniej zostaną na witrynie i będą generowali dużo lepsze statystyki odnośnie ruchu. Użytkownicy strony www będą też częściej powracali na nasz serwis i jeszcze bardziej będą pomagali pozycjonować nam naszą stronę

Stworzenie przyjaznego adresu URL strony internetowej dla użytkowników jest również niezwykle mocno doceniane i brane pod uwagę przez wyszukiwarkę Google przy tworzeniu rankingu wyników wyszukiwania. Jest to jeden z ważniejszych czynników rankingowych, który ma spory wpływ na to, na jakiej pozycji będą znajdowały się nasze podstrony i sam serwis. Jeśli zatem wiemy, że jest to ważny element pozycjonowania i że wpływa na niego w istotny sposób, powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby maksymalnie wykorzystać jego potencjał i przy jego pomocy zwiększyć widoczność naszej strony w wyszukiwarce internetowej.

Tworzenie odpowiedniej struktury adresów naszej strony internetowej jest również bardzo ważne dla nas jako właścicieli serwisu. Przeważnie nie myślimy o tym w początkowej fazie rozwoju projektu, skupiając się jedynie, co najwyżej na chwytliwej nazwie serwisu. Należy jednak wziąć pod uwagę, że naszym celem jest stworzenie dużego i rozbudowanego portalu, który w przyszłości będzie obsługiwał gigantyczne liczby odbiorców. Przede wszystkim adres główny strony internetowej musi również spełniać swoje zadanie i nie może być amatorski czy nieprofesjonalny.

Musimy też stworzyć odpowiednią strukturę podstrony tak, aby maksymalnie wykorzystać potencjał przychodzących użytkowników na nasz serwis. Przy dużych ilościach użytkowników nawet drobne błędy będą powodowały duże straty finansowe, gdyż sporo osób nie będzie chciało przeglądać naszej strony internetowej właśnie z tego powodu. Wreszcie, jeśli na początkowym etapie tworzenia serwisu nie wypracujemy pewnych metod tworzenia podstron i ich nazywania, w przyszłości możemy znacznie utrudniać sobie zadanie tworzenia kolejnych kategorii czy produktów. Jest to ważne zwłaszcza przy budowie sklepów internetowych, aby stworzyć czytelny i przejrzysty schemat podstron.