Kampanie produktowe Google Adwords (Ads)

kampanie produktowe google ads

Prawidłowe przygotowanie i ciągła optymalizacja kampanii produktowej może w krótkim czasie zwiększyć przychody Twojego sklepu internetowego. Pojawienie się Twoich produktów w wynikach wyszukiwania w momencie, kiedy Twoi potencjalni klienci ich szukają, jest obecnie niezbędne do zwiększenia sprzedaży Twoich produktów. Celem kampanii produktowej jest nie tylko promocja Twoich produktów, ale zwiększenie sprzedaży Twoich produktów. Przeglądając różne blogi czy grupy Facebookowe spotkać się, będziesz mógł z kilkoma nazwami kampanii produktowej takimi jak kampanie PLA, Google Merchant Shopping czy Zakupy Google. Wszystkie one jednak oznaczają ten sam typ kampanii Google Ads.

Co to jest kampania produktowa Google Adwords (Ads)?

Najprościej mówiąc, jest to doskonała alternatywa dla standardowych reklam tekstowych. Zarezerwowana jednak dla ecommerce. Dzięki korzystaniu z kampanii produktowych oferowane przez Ciebie produkty pojawią się na liście wyników wyszukiwania Google.

Reklamy produktowe wyświetlają się na liście wyników nad reklamami tekstowymi, wynikami organicznymi lub po prawej stronie. Wyświetla się obraz, nazwa oraz cena wraz z adresem Twojego sklepu. Dodatkowo w trakcie tworzenia kampanii PLA mamy możliwość dodania dodatkowego tekstu promocyjnego, który pojawi się po najechaniu myszką na wybrany produkt. Wpisać tutaj możemy Call To Action, które zachęci Twojego potencjalnego klienta do zakupu. Może to być np. informacja o darmowej dostawie czy dodatkowym rabacie.

Reklamy Google Merchant Center opierają się na modelu płatności CPC podobnie jak wszystkie pozostałe reklamy Google Ads. Płacimy więc za kliknięcie i przejście na Twoją stronę, a nie za wyświetlenie reklamy Twojego produktu. Koszt kliknięcia ustalany jest dla wszystkich dostępnych produktów lub dla wybranych kategorii czy marek, jakie posiadamy w swoim sklepie. Dokonujemy wyboru maksymalnej kwoty, jaką będziemy w stanie zapłacić za każde kliknięcie.

reklama produktowa google adwords

Tworzenie kampanii produktowej

Żeby reklamować się w Zakupach Google, należy utworzyć konto w panelu Google Merchant Center. W panelu Merchant Center stworzony zostanie plik produktowy. Na jego podstawie będą wyświetlać się reklamy Twoich produktów na liście wyszukiwań Google.

Najprostszą metodą jest pobranie feedu produktowego bezpośrednio z Twojego sklepu. Wiele platform oferuje bezpłatną możliwość pobrania pliku produktowego, w innych potrzeba dodatkowych płatnych wtyczek. Jeśli nie masz możliwości pobrania pliku xml prosto z Twojego sklepu, będziesz musiał posiłkować się tutaj arkuszem Google.

Tworząc samodzielnie feed produktowy, musisz zwrócić szczególną uwagę na jego prawidłową konfigurację. Google dokładnie sprawdza poprawność pliku produktowego. Struktura feedu produktowego opiera się na tabeli, w której każda kolumna musi mieć taką samą nazwę jak w oficjalnych wytycznych Google. W podstawowym pliku produktowym muszą się znaleźć następujące kolumny:

    Idenftyfikator – ID,
    tytuł – title,
    opis – description,
    link do produktu – link,
    link do zdjęcia – image_link,
    cena – price,
    dostępność – availability,
stan – condition,
kategoria produktu Google – google_product_category
marka – brand,
GTIN – GTIN,
MPN – MPN,
dostawa – shipping

Wszystkie wyżej wymienione atrybuty posiadają własne wymagania, które znajdziesz na stronach supportu Google odnośnie kampanii produktowych. Brak, którejkolwiek kolumny w Twoim pliku produktowym lub jego nieprawidłowe wypełnienie doprowadzi do odrzucenia pliku produktowego i braku możliwości wyświetlania Twoich reklam.

Z uwagi na to, że Twój potencjalny klient zobaczy najpierw zdjęcia Twoich produktów, warto dodać zdjęcia wysokiej jakości. W jak największej rozdzielczości. Dodając zdjęcia przedstawiające część Twojego produktu czy napisy promocyjne na zdjęciach powinieneś liczyć się z odrzuceniem produktów zawierających takie zdjęcia.

Pełną listę wymagań znajdziecie pod tym linkiem.

Po dodaniu feedu produktowego w panelu Google Merchant Center dodajemy kraj, w którym będzie wyświetlać się reklama, adres Twojego sklepu oraz koszty dostawy. Koniecznie musisz również połączyć Google Merchant Center z Twoim kontem Google Ads, w którym stworzysz kampanię PLA, która będzie wyświetlać się w wynikach wyszukiwania. W trakcie tworzenia kampanii w panelu Google Ads warto pogrupować produkty na podstawie kategorii lub marek, które chcemy reklamować. Pomoże to lepiej optymalizować stawki, budżety dzienne i promować Twoje produkty.

Reklama tekstowa czy reklama produktowa – podstawowe różnice

Najważniejszą różnicą jest fakt, że kampanie produktowe zawierają obrazy produktów, a nie teksty reklamowe. Większy nacisk kładzie się więc na wygląd produktu.

W reklamach produktowych nie tworzymy również listy słów kluczowych. Tutaj słowa kluczowe dobierane będą na podstawie tytułów Twoich produktów i opisów. Warto więc w trakcie tworzenia opisów produktów, poświęcić więcej czasu na stworzenie przyciągających opisów, które będą nasycone słowami kluczowymi.

W trakcie optymalizacji kampanii produktowych mamy możliwość tworzenia list wykluczających słów kluczowych, dzięki czemu Twoje reklamy nie będą się pojawiały po wpisaniu słów, które nie są związane z Twoją ofertą.

W trakcie pracy na wielu kontach reklamowych dla sklepów internetowych zauważyłem, że reklamy tekstowe są chętniej klikane niż reklamy tekstowe. Skuteczniej przyciągają uwagę i wzrok odbiorców. W ciągu kilku sekund każdy jest w stanie obejrzeć wszystkie produkty znajdujące się na liście wyników wyszukiwania. W ciągu kilku sekund użytkownik pozna ich cenę oraz zobaczy jak, wygląda poszukiwany przez niego produkt. Wczytanie się w każdy tekst reklamowy zajmuje o wiele więcej czasu. Również koszt pojedynczego kliknięcia jest przeważnie niższy w reklamach produktowych.

Jeśli prowadzisz sklep internetowy, kampania PLA Google Ads może przynieść Ci wiele korzyści. Prowadzenie kampanii produktowej jest o wiele łatwiejsze niż reklam tekstowych. Oczekiwać więc można szybkie zwiększenia przychodów Twojego sklepu online.