Social Media

kanały social media

Marketing w Social Media to najprościej mówiąc wszystkie działania w popularnych serwisach społecznościowych takich jak Facebook, Twitter, Instagram czy Linkedin mające na celu zwiększenie ruchu na Twojej stronie. 

Można to osiągnąć przez aktywne prowadzenie profili społecznościowych. To dzięki nim wiele firm łatwiej dociera do swoich potencjalnych klientów. Pojawiając się w popularnych serwisach społecznościowych łatwiej przekierować odbiorców na strony firmowe czy podstrony z konkretnymi produktami. W Social Media łatwiej również budować i utrzymywać stałe relacje z klientami. Jest to obecnie niezastąpiony element budowania strategii marketingowej. 

Co to są social media w marketingu?

Za kanały social media uważa się witryny internetowe, a także aplikacje przeznaczone na urządzenia mobilne, które umożliwiają tworzenie treści oraz ich wymianę pomiędzy użytkownikami danej witryny czy aplikacji. Odbywa się to w czasie rzeczywistym i nie jest niczym ograniczone. Większość serwisów dopuszcza możliwość rejestracji konta osobom powyżej 13 roku życia. Użytkownicy serwisów społecznościowych są w większości użytkownikami dorosłymi, a więc potencjalnymi klientami dla wielu firm. Dzięki temu obecność wielu firm w social media i dotarcie do potencjalnych klientów zajmuje kilka chwil i przynosi niespodziewane efekty. 

Jeszcze kilka lat temu działania z zakresu social media marketingu w Polsce opierały się głównie na serwisie Facebook. Znajdziemy tam największą liczbę fanpage’y firm jak i płatnych reklam. W ostatnim czasie to jednak serwis YouTube przewyższył Facebook zarówno liczbą użytkowników jak i ich aktywnością. Również coraz większą popularność zyskuje Instagram. W dalszej kolejności najwięcej użytkowników posiada Twitter i Snapchat. Najpopularniejszym serwisem jeśli chodzi o biznes i miejsce do publikacji profili pracowników pozostaje LinkedIn. 

Jak wygląda marketing w social media?

Marketing w mediach społecznościowych w głównej mierze opiera się na dobrze przygotowanej strategii. Dobrze opracowany post reklamowy potrafi dotrzeć do naprawdę dużej liczby odbiorców. Pamiętać jednak należy, że ważne jest również prowadzenie profilu firmowego. Szybkość odpowiedzi i interakcje z osobami, które reagują na Twoje posty to podstawa. Odpowiedź na pytania oraz komentarze pokazuje, że zależy Ci na Twoich odbiorcach i liczysz się z ich zdaniem. 

Dobór odpowiedniego serwisu społecznościowego, to bardzo ważny element tworzenia skutecznej strategii marketingowej w social media. Najlepiej wybrać ten, w którym spotkasz najwięcej swoich potencjalnych odbiorców, którzy będą zainteresowani Twoim produktem lub usługą. Pomoże Ci w tym określenie Twojej grupy docelowej. Jej wiek, miejsce zamieszkania, płeć czy zainteresowania to tylko część z elementów, które musisz poznać jeśli chcesz dotrzeć do potencjalnego klienta. Warto więc poświęcić więcej czasu na poznanie swojej grupy docelowej lub zainwestować w badania, tak żeby uniknąć utraty środków i dotarcie do osób, które nie będą zainteresowane Twoją ofertą. 

reklama w mediach społecznościowych

Po stworzeniu swojej grupy docelowej warto zastanowić się czy korzystać z płatnych reklam czy pozyskać część użytkowników z darmowego ruchu. Warto podjąć decyzję czy promować konkretne posty czy cały profil.

Czy warto inwestować w płatne reklamy w social media?

Jak zawsze w takich przypadkach odpowiedź zależy od kilku rzeczy:

    jaki budżet posiadamy i chcemy przeznaczyć na płatną kampanię w mediach społecznościowych,
    czego oczekujemy od kampanii – czy chcemy zwiększyć ruch na stronie czy wypromować profil,
    na jakim etapie rozwoju jest Twoja firma i czy jest rozpoznawalna

Podobnie jak w przypadku reklamy w sieci Google, również w kanałach social media mamy możliwość zmierzyć jaki zwrot z inwestycji otrzymujemy. Dzięki prowadzeniu kampanii w kanałach social media, możemy mierzyć jak zachowują się nasi potencjalni odbiorcy odwiedzając naszą witrynę lub wchodząc w interakcję z naszą reklamą. Bo nie ma nic gorszego niż prowadzenie działań reklamowych i brak kontroli nad tym czy zainwestowane środki w reklamę zwracają się. 

Zalety marketingu w social media to przede wszystkim duża grupa nowych, potencjalnych klientów i możliwość ich pozyskania. Łatwość budowania relacji i utrzymywania z każdym klientem kontaktu. To również ogromny zasięg dotarcia z informacjami oraz łatwość ich rozpowszechniania. 

Jeśli są zalety to muszą być również wady prowadzenia działań w kanałach social media. Do nich zaliczyć możemy między innymi łatwość powstawania sytuacji kryzysowych, nad którymi może być ciężko zapanować. Czasami brak kontroli nad przekazywanymi informacjami i zbyt duży szum informacyjny, na który nie mamy wpływu. Prowadzenie skutecznych działań w social media może zająć dużo czasu. 

Nie masz czasu na samodzielne prowadzenie działań w social media? Napisz do mnie lub zadzwoń a wspólnie omówimy cel działania Twojej kampanii oraz strategię marketingową Twojej firmy w social media na przyszłe tygodnie.