zwiększenie sprzedaży w trakcie świątecznych promocji

Zwiększenie sprzedaży w okresie świątecznym – 8 gotowych strategii

Większość firm rok 2020 był trudnym okresem. Panująca na świecie pandemia COVID-19 wpłynęła negatywnie na wiele firm. Jeśli Twoją firmę również spotkał spadek dochodów, wykorzystaj ostatnie 2 miesiące roku na osiągnięcie zaplanowanych celów.  

Zbliżający się okres świąteczny, to okres, kiedy konsumenci są bardziej entuzjastycznie nastawieni do zakupów. Jest to więc doskonała okazja do zwiększenia sprzedaży i przychodów. W ubiegłym roku konsumenci wydali w Internecie około 7,4 miliarda dolarów w jeden dzień: Czarny piątek. Ponad 55% konsumentów planuje wydać tyle samo lub więcej niż w roku poprzednim. Pokazuje to potencjał całego okresu świątecznego. W tym roku będzie on wyjątkowy z powodu pandemii. Będzie bardziej cyfrowy, więcej konsumentów zakupów dokona online. 

Poniżej znajdziecie wskazówki, które pomogą wam zaplanować i przeprowadzić udane świąteczne promocje. Co znajdziecie:

  • ogólne metody sprzedaży świątecznej, które pomogą uzyskać przewagę nad konkurencją i zmaksymalizować wyniki,
  • sprawdzone taktyki, pomagające przyciągnąć klientów świątecznych do każdej firmy,

Ogólne wskazówki/praktyki dotyczące kampanii świątecznych

Zanim zajmiemy się konkretami, kilka ogólnych wskazówek, które pomogą wyróżnić się Twojej firmie na tle konkurencji. 

1. Rozpocznij przygotowania teraz

Najlepszy czas na przygotowanie świątecznych wyprzedaży to okres od lipca do września. Jednak nadal nie jest za późno, jeśli zaczniecie w tym momencie. Jako mniejsza firma po przeczytaniu tego postu nadal będziesz miał mnóstwo czasu na opracowanie kampanii lub programu zwiększające przychody. Co wziąć pod uwagę, przygotowując firmę do sezonu świątecznego:

Asortyment produktów: upewnij się, czy nie musisz uzupełnić asortymentu najpopularniejszych produktów,

Strategia marketingowa: które kanały są najskuteczniejsze w komunikacji z odbiorcami. Opracuj spójne komunikaty, jakie chcesz przekazać w trakcie świątecznych promocji,

Materiały promocyjne: w jaki sposób poinformujesz swoich odbiorców o swoich promocjach? Reklamy online i posty w social media? 

Sprzedaż i oferta: co oferujesz klientom, co spełni ich aktualne oczekiwania i potrzeby? 

Budżet: jakim budżetem reklamowym dysponujesz? Czy będziesz musiał go ograniczyć? Na jak duże rabaty możesz sobie pozwolić?

Twoi klienci: jak zachowują się Twoi klienci w nowej rzeczywistości? Jak możesz dostosować swoje produkty lub usługi do ich potrzeb i pragnień?

2. Uważaj na COVID-19

Płynące z każdej strony komunikaty przyswoiło już wiele osób, jednak nadal dobrze o tym informować. W tym roku koniecznie będziesz musiał wprowadzić poprawki w swoich tekstach reklamowych, kanałach i ofertach. Tak, żeby zapewnić swoim klientom bezpieczeństwo związane z pandemią. Warto sprawdzić kanały i statystyki z zeszłego sezonu. Zobaczysz w nich, które produkty i kanały były najskuteczniejsze czy najpopularniejsze rabaty. Pamiętaj, ten rok różni się od poprzedniego. 

3. Wybierz najlepsze kanały marketingowe

Wybór najskuteczniejszych kanałów marketingowych do promocji twoich świątecznych kampanii pozwoli ci upewnić się, że poświęcony czas i pieniądze są tego warte. Wybierając najlepszy kanał, dotrzesz do największej liczby odbiorców, zapewniając jednocześnie większą sprzedaż swoich produktów. Jakie kanały masz do wyboru:

  • Media społecznościowe: masz do wyboru zarówno organiczne posty, jak i reklamy na Facebooku, Instagramie, Linkedin, Pinterest czy Twitterze,
  • Reklama w wyszukiwarce: najpopularniejsza w Polsce wyszukiwarka Google, SEO oraz bardzo ważne wizytówka Twojej firmy w Google, gdzie również możesz publikować okazje i oferty,
  • E-mail marketing: wysyłaj swoim klientom informacje o świątecznych promocjach i okazjach w regularnych newsletterach,
  • Marketing offline: reklamy w lokalnych gazetach, ulotki w sklepach, reklama w radio czy telewizji, to mimo wszystko nadal skuteczne źródło informacji o aktualnych promocjach twojej firmy.

Każdy z powyższych kanałów ma innego rodzaju odbiorców i nie wszystkie z nich zapewnią twojej firmie sukces. Sprawdź wyniki marketingowe z ubiegłego roku i wybierz kanał, który przyniósł najwięcej zysku. Może to pomóc we wdrożeniu świątecznych wskazówek marketingowych znajdujących się w poniższym przewodniku. 

4. Stwórz unikalne, świąteczne strony docelowe

Wiele firm popełnia błąd, nie edytując swoich stron docelowych dla swoich produktów i usług. Dobranie szaty graficznej dla specyficznego okresu w ciągu roku jest obowiązkowe, żeby nadać stronom docelowym ze świąteczną promocją efektywny wygląd. Wyróżnij się i pokaż, że oferujesz coś wyjątkowego na ten specjalny okres. 

Odpowiednio stworzona strona docelowa dla produktów lub usług, zapewni klientom jasny przekaz każdej specjalnej oferty. Wszystkie szczegóły oraz jasne wezwanie do działania, współczynniki konwersji w świątecznym okresie będą się prawdopodobnie zwiększać. 

Kilka wskazówek co powinno znaleźć się na stronie:

  • strona musi być przemyślana pod kątem wygody użytkownika,
  • nie umieszczaj zbyt dużo tekstu na stronie, tylko najważniejsze informacje,
  • koniecznie umieść wezwania do działania, odpowiednio rozmieszczone na stronie,
  • jasno wytłumacz, w jaki sposób można kupować i stosować rabaty na Twojej stronie,
  • stwórz prostą ścieżkę do dokonania zakupu w kilku prostych krokach, 
  • pamiętaj o optymalizacji strony pod kątem urządzeń moblinych. W obecnych czasach większość użytkowników używa smartfonów do zakupów online, więc może to być klucz do osiągnięcia sukcesu w Twojej świątecznej kampanii.

5. Zacznij wcześniej promocje i zakończ później

Ludzie zwariowali na punkcie świątecznych zakupów, szukają zniżek i promocji na każdym kroku. Dzięki temu łatwo można zwiększyć sprzedaż w porównaniu do konkurencji, stosując mądrze promocje w swoim sklepie.

6. Upewnij się, że dasz radę obsłużyć wszystkie zamówienia

Przed uruchomieniem kampanii okresowej w tym wypadku świątecznej sprawdź czy masz wszystko gotowe, żeby obsłużyć większy ruch. Na co zwrócić uwagę:

  • wystarczająca ilość produktów lub masz plan awaryjny na wypadek wyczerpania asortymentu,
  • twoi pracownicy są przygotowani na zwiększony ruch i większą ilość zamówień (pakowanie, wysyłka, wsparcie, obsługa po sprzedażowa itd.)
  • twoja witryna jest w stanie zarządzać zwiększonym ruchem. Upewnij się w firmie hostingowej czy strona się nie zawiesi przy większym ruchu.

Strategie na świąteczne promocje, które powinieneś wypróbować

1. Oferuj promocje okresowej

Zwiększaj wysokość rabatów w trakcie świątecznej sprzedaży. Oferuj rabaty lub inną ekskluzywną ofertę tylko przez kilka godzin dziennie. Np. zwiększ rabat z 40% do 50% tylko przez godzinę dziennie. Wiele firm oferuję taką strategię w trakcie sprzedaży w Czarny piątek. Kilka wskazówek dotyczący takiej strategii poniżej:

  • wykorzystaj wyskakujące okienka i liczniki czasu, żeby poinformować użytkowników o ograniczonej czasowo sprzedaży,
  • wykorzystaj różne kupony rabatowe do każdej sprzedaży. Dzięki temu sprawdzisz, które z nich są najpopularniejsze,
  • promuj sprzedaż na swojej stronie internetowej, ale również w social media i emailach.

2. Stwórz przewodnik po prezentach

Większość osób szuka inspiracji prezentowych w Google. Szukają prezentów dla żon, mężów, dzieci, rodziców, dziadków. Tworząc poradnik z inspiracjami na prezenty świąteczne, pomożesz nie tylko swoim klientom, ale również zwiększysz SEO swojej witryny.

lista propozycji na wpisy na blogi
Poradnik prezentowy

Jaki przewodnik po prezentach możesz stworzyć: 

  • 10 najlepszych prezentów bożonarodzeniowych dla dziewczyny w 2020 roku,
  • 10 prezentów, które pokochają siedmioletnie dziewczynki,
  • 5 niezawodnych laptopów na Czarny piątek, których nie możesz przegapić,
  • 15 przydatnych prezentów na Boże Narodzenie,

Co powinno znaleźć się w Twoim przewodniku, żeby zwiększyć świąteczną sprzedaż:

  • Im więcej szczegółów tym lepiej. Podziel przewodnik pod kątem płci, wieku, hobby, stanie cywilnym,
  • Wykorzystaj narzędzie do wyszukiwania słów kluczowych. Uwzględnij popularne słowa kluczowe dotyczące przewodników po prezentach,
  • Umieść w przewodniku oferowane przez siebie produkty lub usługi. Poinformuj użytkowników, dlaczego Twoje produkty będą najlepsze jako prezent. 

Wykorzystaj karuzele w social media, żeby pokazać produkty lub usługi, które oferujesz jako niezawodne i najlepsze prezenty. 

3. Pamiętaj o gratisach

Każdy lubi dostawać coś za darmo. Jest to świetna strategia zwiększania sprzedaży. W trakcie świątecznych zakupów klienci dostają setki rabatów i promocji, więc dodatkowy gratis otrzymany do zakupów będzie dla nich dodatkowym magnesem. Mogą to być bezpłatne karty podarunkowe, produkty gratisowe czy nawet bezpłatna wysyłka. 

Bezpłatna wysyłka jest niemal koniecznością w trakcie świątecznych zakupów. Oferuje ją wiele firm, nie daj im więc szansy na kradzież Twoich klientów. 

4. Rabaty za polecenia 

Polecanie produktów lub usług jest skuteczną strategią, sprawdzającą się naprawdę dobrze w trakcie sezonowych ofert. Zachęcaj obecnych klientów do polecania Twojej firmy, produkty czy usług komuś innemu oferując za polecenie zniżki. Może to być dodatkowe 10% lub rabat kwotowy, dla polecającej osoby.

przykład rabatu za polecenie produktu lub usługi
Rabat za polecenie

Zwiększysz tym samym sprzedaż bez dużych kosztów. Co ważniejsze zyskasz większy zasięg i rozpoznawalność bez dużych nakładów finansowych. 

5. Twórz organiczne posty na Facebooku

Facebook to najpopularniejszy kanał social media na świecie posiadający niezliczoną liczbę aktywnych użytkowników. Doskonale sprawdza się do znajdowania nowych, jak i angażowania stałych klientów.

przykładowy post z promocją na Black Friday
Przykład posta na Facebook

Facebook oferuje wiele możliwości, żeby dotrzeć do potencjalnych klientów w trakcie świątecznej promocji. Posty na Facebooku, możesz planować z wyprzedzeniem, żeby mieć możliwość interwencji w momencie, gdy ruch w twojej firmie się zwiększy.

Zacznij budować grupę odbiorców wcześniej, żeby wykorzystać w pełni jej potencjał w trakcie świątecznych promocji. Skutecznym sposobem jest tutaj bycie proaktywny, czyli udostępnianie, komentowanie postów czy komentarzy innych oraz konsekwencja, czyli regularne angażowanie się, budowanie zaufania oraz jasnego komunikatu własnej marki. 

6. Reklamuj się na Facebooku Ads

Wykorzystaj potencjał reklam na Facebooku do zwiększenia zasięgu, a tym samym przychodów w świątecznym okresie. Reklama na Facebooku jest skuteczna nawet dla małej lokalnej firmy. Co zrobić, żeby odnieść sukces w płatnej kampanii na Facebooku:

  • zainstaluj pixel na stronie internetowej, aby móc przekierować odwiedzających w okresie świątecznym,
  • stwórz atrakcyjne materiały promocyjne. Banery, znaki, filmy promocyjne oraz teksty reklamowe. Zrób to odpowiednio wcześniej, żeby mieć czas na przetestowanie i wybranie najskuteczniejszych komunikatów reklamowych. 
  • nie zostawiaj publikacji reklam na ostatnią chwilę. Facebook może potrzebować czasu na sprawdzenie i zaakceptowanie reklam. Każdy dzień zwłoki może przynieść Twojej firmie straty. 

7. Stwórz i uruchom kampanię Google Ads

Uruchomienie kampanii w sieci wyszukiwania Google Ads w okresie świątecznym pomoże Ci zdobyć nowych klientów. Przeanalizuj, w jaki sposób klienci szukają oferowanych przez Ciebie produktów lub usług w trakcie świątecznych zakupów. Stwórz listę słów kluczowych, które Twoi klienci mogą wpisywać w wyszukiwarce Google w poszukiwaniu Twoich produktów. Lista ta może obejmować nazwy produktów, usług czy marek. Upewnij się, że wybrałeś wszystkie możliwe konfiguracje.

Upewnij się, że strony docelowe zawierają wszystko, co pomoże użytkownikom łatwo znaleźć wszystkie niezbędne informacje o Twoich produktach lub usługach. Nie zapomnij o prawidłowym skonfigurowaniu śledzenia konwersji na koncie Google Ads.

8. Popracuj nad SEO

Pozycjonowanie to jeden z najlepszych sposobów na uzyskanie bezpłatnego ruchu na Twojej witrynie. Podobnie jak w przypadku Google Ads, SEO pomoże Ci kierować użytkowników na zapytania atrakcyjne dla Twoich odbiorców. Żeby to zrobić, kieruj odbiorców na słowa kluczowe zorientowane na świąteczne zakupy takie jak:

  • świąteczne swetry dla dzieci,
  • najlepsze laptopy na gwiazdkę,
  • wystrój na Boże Narodzenie,
przykładowy wyszukiwane słowo kluczowe do pozycjonowania
Przykładowe hasło do pozycjonowania

Jeśli Twoja firma ma zasięg lokalny lub skoncentrowana jest na usługach, kieruj użytkowników na słowa kluczowe takie jak:

  • wskazówki dotyczące sprzątania domu na święta,
  • DIY ozdoby na święta 
  • zdrowe dania świąteczne przepisy

Dodaj do swojej witryny wysokiej jakości treści, kierowane na wybrane słowa kluczowe. Uzyskanie wysokich wyników SEO wymaga jednak czasu, więc im wcześniej zaczniesz działania związane ze świątecznymi promocjami, tym lepiej. Upewnij się, że prowadzone działania w obecnym roku będą stale skuteczne. Za rok również będą święta. 

Zwiększenie sprzedaży w okresie świątecznym – Podsumowanie

Wyprzedaże świąteczne to ostatnia szansa na zwiększenie sprzedaży w tym trudnym dla wszystkich roku. Jest mnóstwo sposobów i strategii na świąteczne promocje. Niezależnie od tego, który kanał wybierzesz przygotuj, zaplanuj, śledź i nieustannie testuj nowe pomysły. Pomoże Ci to skuteczne decyzje w trakcie świątecznych wyprzedaży zarówno podczas tego roku, jak i w nadchodzących latach.