formatowanie tekstu pod seo

Formatowanie tekstu pod SEO i user experience – sprawdź, jak formatować tekst, aby był on czytelny dla ludzi i atrakcyjnych dla wyszukiwarki Google!

Formatowanie tekstu pod SEO, które dodajemy na naszą stronę internetową to jeden z bardziej ignorowanych, pomijanych, ale też ważnych elementów, o które musimy dbać, prowadząc swoją witrynę internetową. Wbrew pozorom jest to ważne, aby stronę optymalizować zarówno pod kątem  optymalizacji SEO jak i pod kątem user experience, a roboty pozycjonujące i użytkownicy doceniali estetykę naszych treści. Jak zatem formatować treści na naszej stronie internetowej pod kątem użytkowników i wyszukiwarki Google? O czym należy pomyśleć? Na te pytania odpowiedzi prezentujemy poniżej.

Nagłówki H2, H3 itd.

Przede wszystkim formatowanie treści, które zamieszczamy na naszej stronie internetowej, powinniśmy rozpocząć od do stosowania odpowiednich nagłówków. Jest to bardzo ważny element ze względu na to, że informuje o priorytecie poszczególnych części tekstu wyszukiwarkę Google, a także pomaga użytkownikom odnaleźć się na naszej stronie internetowej. Dzięki temu, iż wyróżniamy położenie akcentu na poszczególne sekcje, będziemy mogli lepiej przekazać informacje naszym odbiorcom.

Powinniśmy zatem używać nagłówków h2, h3, h4 itd. jeśli zajdzie taka potrzeba. Tak podzielony tekst z pewnością będzie się prezentował lepiej, niż taki, w którym użytkownik będzie musiał przeczytać całą treść, aby zrozumieć sens i wyłapać najważniejsze informacje. Jeśli oznaczymy priorytetowo odpowiednio sekcje w naszym tekście, użytkownicy będą mogli szybciej przychodzić do interesujących ich akapitów, a roboty indeksujące Google będą wiedziały, o czym głównie jest tekst i jakie informacje zawiera.

Sekcje, śródtytuły, bloki

Drugą bardzo ważną podpowiedzią, którą zdecydowanie powinniśmy zastosować, jeśli formatujemy treści dodawane na naszą stronę internetową jest to, aby podzielić tekst na różne części. Możemy podzielić go na sekcje, śródtytuły, nagłówki czy moduły. Nasz tekst nigdy nie powinien być jednolitym długim blokiem tekstu, bardzo trudnym w czytaniu i interpretowaniu przez Google. Poprzez to znacząco spadnie jego estetyka, a użytkownicy nie będą chcieli poświęcać dużej ilości czasu na wyłapywanie informacji z dużej połaci skomplikowanego tekstu.

Jeśli zatem chcemy zadbać odpowiednio o nasz tekst, powinniśmy podzielić go na sekcje odpowiadające różnym myślom, czy zagadnieniom. Następnie możemy dodatkowo każdy akapit również podzielić na moduły, które będą rozwijały owe myśli i bardziej szczegółowo je prezentowały. Moduły takie, mogą znacząco przyspieszyć zapoznawanie się z treściami i umożliwić przejście do nich od razu, gdy wejdziemy na konkretną podstronę serwisu.

Odpowiednie długości tekstu, zdań, akapitów

Ważną częścią formatowania treści zarówno pod kątem SEO jak i UX jest odpowiednia długość tekstów, akapitów, jak i nawet zdań. Aby tekst był atrakcyjny, musi być odpowiednio długi. Dotyczy to wszystkich elementów. Długość treści warto sprawdzić w programach optymalizujących content, takich jak np. CONTADU czy Surfer. Optymalizując tekst pod konkretny temat i słowa kluczowe, otrzymam informacje o długości innych podobnych tekstów Internecie. Dzięki temu będziemy mogli stworzyć treść odpowiedniej długości, które najlepiej zadziałają pod kątem pozycjonowania. Tekst taki powinien być zatem dłuższy od większości dostępnych w internecie, aby był odbierany przez wyszukiwarkę Google bardziej jakościowo.

Na podobnej zasadzie działa również długość poszczególnych akapitów, czy nawet zdań. Te nie powinny przekraczać pewnej długości, aby były łatwe w czytaniu, a także atrakcyjnie wyglądały. Ciekawym narzędziem, które pomoże zoptymalizować długość akapitów oraz zdań jest np. Yoast. Przed publikacją treści możemy wkleić tekst do tego programu i sprawdzić, czy zdania oraz akapity nie są za długie. Przyjmuje się zdanie nie powinno być dłuższe, niż 20–25 słów. Krótkie i jasne zdania będą również łatwiejsze w czytaniu.

Formatowanie tekstu pod SEO czyli pogrubienia, wypunktowania, tabele

Ważnym elementem formatowania treści jest również wyróżnienie danych. Do tego celu możemy używać pogrubień, wypunktowań czy tabel. Są to elementy, które zarówno ułatwiają czytanie tekstu i zwiększają jego estetykę, ale również pozytywnie wpływają na roboty indeksujące Google. Strony, które wyróżniają dane i pomagają szybko uzyskiwać odpowiedzi na pytania, są premiowane. Pogrubiać możemy np. słowa kluczowe lub całe sentencje i najważniejsze zdania w tekście. Poprzez listy numeryczne czy punktowe możemy wyliczać dane i informacje, a w tabelach możemy zamieszczać bardziej skomplikowane dane, które będą łatwiej przyswajalne przez użytkowników.

Grafiki pod SEO

Kolejnym elementem formatowania tekstu są grafiki. Wbrew pozorom są to ważne elementy, które wpływają na jakość tekstu i urozmaicają go. Są przede wszystkim, mile odbierane przez użytkowników czytających teksty, a także wyszukiwarkę Google, która docenia strony posiadające wysokojakościowe i unikalne zdjęcia. Powinniśmy zatem w każdym tekście w zależności od jego długości umieścić kilka zdjęć. Mogą być to fotografie, infografiki czy statystyki. Grafiki możemy pobierać za darmo z banków zdjęć lub odpłatnych stocków. Dobrym pomysłem jest również wykonywanie swoich unikalnych fotografii. Przed dodaniem ich do tekstu powinniśmy zoptymalizować je w specjalnych narzędziach optymalizacyjnych SEO. Są to darmowe programy w Internecie, do których wygrywamy zdjęcia, a programy modyfikują grafikę, która ma najlepszy stosunek jakości do wagi i usunięte wszystkie zbędne informacje.

Linkowanie wewnętrzne

Elementem formatowania treści równie ważnym pod kątem SEO, jak i UX jest linkowanie wewnętrzne. Jest to umieszczanie linków w tekstach, które prowadzą do innych artykułów na naszej stronie internetowej lub elementów witryny. Możemy w ten sposób zachęcać naszych czytelników do zapoznania się z innymi artykułami lub innymi zakładkami np. sklepem internetowym, czy zakładką o firmie. Linki takie  umieszczać zarówno w formie aktywnych słów, jak i pełnych adresów URL z krótkim opisem, dokąd kierują.