Przewodnik po reklamie YouTube

Przewodnik po reklamie YouTube

YouTube to jedna z największych platform dla reklamodawców na świecie. To również druga co do wielkości wyszukiwarka zaraz po Google licząca około 1,9 miliarda aktywnych użytkowników. Blisko 50 milionów osób tworzy treści, które udostępnia na YouTube. Takie liczby pozwalają na utworzenie konta firmowego na YouTube, dzięki czemu wyróżnisz się na tle swojej konkurencji oraz rozpocząć skuteczne działania marketingowe. 

Postaram się pomóc Ci sprostać temu wyzwaniu. (jeśli uznasz, że to za trudne dla Ciebie, zawsze możesz się zgłosić do Internica skuteczny marketing internetowy. Z chęcią pomogę Ci w osiągnięciu marketingowego sukcesu na Youtube)

Jednak gwarantuje Ci, że zanim skończysz czytać ten tekst, będziesz wiedział jak poruszać się po menedżerze reklam YouTube i zrozumieć sześć formatów reklamowych dostępnych na YouTube. Będziesz miał również pełną wiedzę na temat kierowania reklam na YouTube i lepiej zrozumiesz jak zarabiać na swoim kanale. 

Formaty reklam wideo na YouTube

Ludzie odwiedzają YouTube w poszukiwaniu wideo, więc oczywiste jest, że ten format reklamowy jest najskuteczniejszym sposobem dotarcia i zbudowania marki na tej platformie. 

Wyróżniamy trzy kategorie reklam wideo:

  1. Reklama TrueView
  2. Reklama In-Stream, których nie można pominąć,
  3. Reklamy Bumper Ads

Reklama TrueView

To możliwe do pominięcia reklamy pojawiające się na początku filmu w YouTube. Są doskonałym miejscem na rozpoczęcie promocji swojej marki z kilku powodów:

  • Reklamy TrueView umożliwiają pokazanie produktów i usług za pomocą filmów instruktażowych, pokazów, opinii i wielu innych. Są więc bardzo wszechstronne,
  • Skuteczna reklama TrueView obejmuje wyraźne wezwanie do działania od początku filmu, czy to w samym wideo czy w postaci nakładek reklamowych i kart sponsorowanych (więcej o tych formatach będzie później),
  • Są jednym z najlepszych sposobów na natychmiastowe zaangażowanie klientów w innym miejscu na Twoim kanale,
  • Ponosisz niskie ryzyko, reklama TrueViewe to opłacalny sposób na dotarcie do odpowiednich odbiorców. Opłata za wyświetlanie reklamy naliczana jest tylko w momencie gdy ktoś obejrzy 30 sekund filmu lub dłużej lub gdy film jest krótszy niż 30 sekund. Płacisz również w momencie gdy ktoś kliknie reklamę. 
  • Reklamy TruView można pominąć po pięciu sekundach, rzadko więc stracimy pieniądze za brak jakiegokolwiek zainteresowania ze strony odbiorców,
  • Pozwala docierać do szerokiej publiczności. YouTube uwzględnia historię wyszukiwania w Google podczas wyświetlania reklam. Dzięki temu łączy to odbiorców dwóch największych wyszukiwarek.
  • Reklamy TrueView mogą pojawiać się w innych witrynach wydawców w Sieci reklamowej w zależności od wybranego typu reklamy: In-Stream lub Discovery.

Reklama TrueView In-Stream

Reklamy te pojawiają się podczas filmów na YouTube, a także mogą być odtwarzane w innych miejscach w sieci reklamowej Google takich jak aplikacje czy gry. 

Reklama ta może trwać do trzech minut, ale zazwyczaj zaleca się tworzenie 30 sekundowych filmów. Każde kliknięcie reklamy przekieruje użytkownika do Twojej witryny lub sklepu internetowego. W trakcie odtwarzania reklamy In-Stream baner towarzyszący, czyli reklama graficzna pojawia się w prawym górnym roku. Jest to bezpośrednia droga do Twojej witryny. 

Reklama TrueView In-Stream

Reklama TrueView Discovery

Reklamy Discovery są podobne do reklam displayowych. Są to przeważnie filmy wideo, które pojawiają się na stronie głównej YouTube lub jako polecane/powiązane filmy na stronie wyszukiwania.

W przypadku tego typu reklam wideo nie mamy ograniczeń co do długości filmu, ponieważ ludzie wybierają nawigację do nich. Towarzyszący nagłówek reklam graficznych ma limit 25 znaków z kolei tekst reklamowy musi zmieścić się w dwóch liniach, każda z nich maksymalnie może mieć 35 słów. 

Ogólnie rzecz biorąc ten format reklamowy to niskie ryzyko utracenia budżetu, a nawet w przypadku pominięcia reklama może zwiększyć zaangażowanie użytkowników. 

Przykład TrueViwe Discovery

Prawie każdy z nas pomija odruchowo reklamy z tą opcją. Jednak osoby, które pomijają reklamy TrueView, są jeszcze 10 razy bardziej narażone na subskrybowanie kanału marki niż osoby, które nigdy nie były narażone na wyświetlanie reklam. Ludzie którzy obejrzą reklamę są narażeni na ponowne pojawienie się marki w innych filmach aż 23 razy bardziej. 

TrueView for Reach

To format wprowadzony przez Google w kwietniu 2018 roku. Jest to sposób optymalizacji reklam na podstawie celów kampanii. Zamiast płacić za każde obejrzenie filmu przez klienta, format ten umożliwia wycenę CPM (kosztu za 1000 wyświetleń) krótszych reklam. Oznacza to, że płacisz tylko za 1000 wyświetleń. Jednak, żeby Twoja reklama mogła zostać zakwalifikowana do tego typu optymalizacji Twoja reklama musi mieć od sześciu do 30 sekund. Jest to dobra opcja jeśli chcesz szybko dotrzeć do dużego grona odbiorców. Więc jeśli planujesz reklamować niszowy produkt lub usługę, reklama TrueView for Reach może nie być skuteczna. Lepiej zainwestować swoje pieniądze w inne formaty lub źródła dotarcia do klientów. 

Reklamy In-Stream, których nie można pominąć

Reklamy, których nie można pominąć to prawdziwe utrapienie wielu ludzi. Jednak YouTube nie planuje z nich zrezygnować. Coraz więcej osób zaczyna je tolerować a przynajmniej robią coś innego w trakcie ich odtwarzania. Ukłonem ze strony YouTube w kierunku niecierpliwych jest skrócenie długości tych reklam z 30 do 20 sekund. 

Wyróżniamy dwa typy reklam, których nie można pominąć:

  • Pre-roll, są to reklamy, które pojawiają się przed odtworzeniem filmu,
  • Mid-roll, to reklamy, które pojawiają się w środku 10-minutowych lub dłuższych filmów.

Jeśli chcesz opowiedzieć głębszą historię, która wymaga poświęcenia większej ilości czasu, możesz skonfigurować reklamy YouTube, których nie można pominąć. Upewnij się jednak, że Twój film wyraźnie pokazuje wartości Twojego produktu dla grupy docelowej. Sprawdź czy film przekazuje Twoją wiadomość w sposób jasny i zrozumiały, zarówno pod względem wizualnym jak i dźwiękowym. W ten sposób, nawet jeśli ktoś nie będzie zainteresowany Twoim filmem, zawsze usłyszy co masz do powiedzenia. 

Umiejętne kierowanie reklam jest kluczem do osiągnięcia sukcesu dzięki reklamom, których nie można pominąć. Poświęć więc trochę czasu na dobranie swojej grupy docelowej jak najlepiej. 

Reklamy In-Stream, których nie można pominąć skutecznie zwiększają ekspozycję marki na określonych rynkach docelowych. Płacisz za nie w oparciu o koszt (CPM) dzięki czemu masz większą kontrolę nad wydatkami na reklamę. 

Reklamy Bumper Ads

Bumper Ads to bardziej przyjazny dla odbiorców format reklam, których nie można pominąć. Trwa najwyżej sześć sekund. Pojawiają się najczęściej na końcu filmu na YouTube i są opłacane na podstawie CPM. Z uwagi na ich długość, idealnie nadają się do kierowania na użytkowników mobilnych. 

Format ten jest idealny do ograniczenia wyświetlania irytujących reklam, których nie można pominąć. Stworzenie sześciosekundowej wersji Bumper Ads pozytywnie wpłynie na ekspozycję marki i nie wywoła frustracji wśród widzów. Pokaż najpierw długi film, którego nie można pominąć a następnie pokaż krótszą sześciosekundową wersję.

Na YouTube dostępna jest lista 20 najlepszych reklam (https://www.thinkwithgoogle.com/advertising-channels/video/youtube-ads-leaderboard-bumper-ads-edition/ ) Bumper Ads w danej chwili na podstawie wyświetleń, współczynnika klikalności i oceny użytkowników. 

Konfiguracja reklamy wideo w YouTube

Po umieszczeniu filmu na swoim kanale na YouTube musisz skonfigurować kampanię z grupą docelową. Skorzystaj z interaktywności między dwoma gigantami w sieci wyszukiwania. Dzięki temu w prosty sposób dotrzesz do swoich odbiorców a zebrane za pomocą reklamy na YouTube wykorzystasz w remarketingu dla nowych odbiorców w sieci reklamowej. Żeby to zrobić musisz wykonać kilka czynności:

  • Kliknąć Kampanie na głównym pasku narzędzi,
  • Kliknąć przycisk +Kampania, a następnie Nowa kampania,
  • Wybrać cel swojej kampanii,
  • Wybrać typ kampanii – Wideo następnie podtyp kampanii,
  • Nazwij swoją kampanię,
  • Wybierz budżet oraz okres, w którym kampania ma działać,
  • Wybierz lokalizację i sieci, w których chcesz wyświetlać reklamy, a także lokalizacje i sieci, które chcesz wykluczyć,
  • Wybierz język dla swojej grupy docelowej,
  • Nazwij swoją grupę reklam,
  • Ustal kwotę, jaką jesteś skłonny płacić za kliknięcie,
  • Wybierz grupę docelową, 
  • Wybierz kierowanie na odbiorców,
  • Utwórz reklamę, dodaj link do swojego filmu. Wprowadź URL swojej witryny lub sklepu internetowego. Wprowadź nagłówki i opisy (w zależności od wybranego formatu reklamowego YouTube).

Opcje kierowania reklam wideo na YouTube

Grupa demograficzna na YouTube

Jest to standardowy zestaw filtrów demograficznych takich jak wiek, płeć, status rodzicielski i dochód gospodarstwa domowego. 

W szczegółowych danych demograficznych wybrać możemy kierowanie na bardziej określonych odbiorców w ramach grupy demograficznej. Wybrać możemy stan cywilny (singiel, w związku małżeńskim), wybrać możemy własność nieruchomości (właściciel/najemca), wykształcenie oraz status rodzicielski.

Zainteresowania podzielone na grupy docelowe kierując na podstawie historii wyszukiwań i zainteresowań osobistych. 

Wydarzenia życiowe określają zwyczaje zakupowe ludzi i preferencje. Kategorie te zmieniają się po ukończeniu studiów, zawarciu związku małżeńskiego czy narodzinach dziecka. Ukierunkowanie na odbiorców na podstawie wydarzeń w ich życiu pozwala odpowiednio dopasować te ważne momenty do danej reklamy. 

Odbiorcy na rynku kieruje Twoje reklamy YouTube na osoby szukające produktów takich jak Twój. Google określa historię kliknięć w reklamy, konwersję, historię wyszukiwań oraz częstotliwość konkretnych wyszukiwań przez użytkowników. 

Niestandardowe grupy odbiorców kieruj reklamy na osoby, których wyszukiwania wskazują, na to że są bliskie dokonania zakupu. 

Remarketing skieruj reklamy na odbiorców na podstawie oglądania filmów na Twoim kanale. Jest to szczególnie użyteczne, ponieważ można dotrzeć do naprawdę zainteresowanych osób. Więcej o remarketingu (link dopisac)

Kierowanie na miejsca docelowe umieszczanie reklam w unikalnych kanałach, filmach, aplikacjach, witrynach lub miejscach docelowych. Pamiętaj, że możesz śledzić skuteczność każdego miejsca docelowego w Google Ads (Adwords) – warto to robić regularnie i usuwać słabsze miejsca, aby zoptymalizować kampanie. 

Tematy kieruj reklamy wideo na filmy, kanały i witryny związane z wybranymi tematami.

Słowa kluczowe kieruj reklamy na osoby na podstawie wyszukiwanych haseł. Na przykład jeśli zajmujesz się produkcją i sprzedażą sztachet drewnianych, możesz kierować reklamy na użytkowników szukających w Google stolarni, tartaków itd.  

Urządzenia kierowanie reklam na konkretne urządzenia komputery stacjonarne, urządzenia mobilne, tablety. 

To już prawie koniec ustawień Twojej pierwszej kampanii na YouTube. Po wybraniu konkretnych odbiorców nadszedł czas na dodanie linku do swojego wideo, które zamierzasz reklamować. Wybierz format reklamy (In-Stream lub Discovery), kliknij zapisz i to wszystko. Twoja pierwsza kampania została stworzona!

Skonfigurowanie reklamy Bumper Ads odbywa się bardzo podobnie według tych samych kroków, musisz jedynie wybrać opcję Bumper Ads zamiast In-Stream lub Discovery. 

Inne formaty reklamowe w YouTube

Jeśli nie jesteś gotowy do tworzenia własnych reklam wideo lub chcesz, żeby Twoje reklamy były interaktywne możes reklamować się na YouTube za pomocą nakładek reklamowych, reklam graficzne czy kart sponsorowanych. 

Nakładki reklamowe YouTube

Jeśli prowadzisz kampanię reklamową rezerwacji, możesz skonfigurować nakładki reklamowe w filmach. Są to reklamy banerowe, które często pojawiają się w dolnej części filmu. Mogą to być proste reklamy tekstowe lub banery. Więcej o tworzeniu nakładek reklamowych w przewodniku Google.

Nakładka reklamowa YouTube

Reklamy graficzne YouTube

Pojawiają się nad listą sugestii wideo. Można nimi zarządzać w Google Ads (Adwords), co pozwala na podwojenie sieci reklamowej w celu uzyskania maksymalnego zasięgu. 

Karty sponsorowane YouTube

Karty sponsorowane to małe wyskakujące okienka CTA, która można ustawić w odtwarzaczu YouTube. Użycie ich zwiększy interaktywność Twoich filmów. Karty te są bardzo skuteczne, ponieważ są dyskretnym sposobem reklamowania sugerując podjęcie działania przez widzów. Karty powiększają się do pełnego rozmiaru po kliknięciu np. gdy użytkownik jest zainteresowany. 

Dodawanie kart sponsorowanych do filmów na YouTube

Przejdź do Creator Studio na kanale YouTube.

Kliknij Menedżer wideo i wybierz film, do którego chcesz dodać kartę,

Edytuj, kliknij karty oraz dodaj kartę,

Wybierz typ karty: Video lub Playlista, aby promować inne treści na swoim kanale lub link, aby wysłać widza na stronę sprzedaży z karty sponsorowaną. 

Po utworzeniu karty możesz wybrać, gdzie i kiedy pojawi się w filmie.

Najlepsze praktyki dotyczące reklam YouTube

Po poznaniu wszystkich typów reklam YouTube i zasadami przyszedł czas, aby poznać najlepsze praktyki dotyczące tworzenia i optymalizacji, o których warto pamiętać. 

Przyciągaj widza za pomocą wciągającej treści

Prezentowanie produktów w użyciu za pośrednictwem reklam YouTube i innych treści na Twoim kanale, to jeden z najlepszych sposobów na ich kupienie. Wiele osób ogląda filmy na YouTube w celu obejrzenia produktu w akcji przed zakupem. Zrób pierwsze dobre wrażenie. Dzięki wykorzystaniu formatu wideo spróbuj opowiedzieć historię, która współgra z Twoimi odbiorcami historię, która zawiera Twój produkt. 

Optymalizuj filmy do wyszukiwania

Twórz proste tytuły dla swoich filmów. Jeśli ktoś kliknie reklamę i będzie chciał ja znaleźć później, może to bardzo łatwo zrobić. Jeśli tytuł reklamy wideo nie będzie pasował do wyszukiwanych haseł użytkownika, nie pojawi się na stronach wyszukiwania YouTube. 

Upewnij się również, że miniatury reklam wideo są atrakcyjne wizualnie i wyraźnie podkreślają ważne momenty w filmie. Poprawi to Twój CTR.

Dodaj przycisk „Dołącz” do swojego kanały YouTube

W sierpniu 2018 na YouTube pojawiła się nowa funkcją, która daje użytkownikom możliwość dostępu do specjalnych przywilejów. Przycisk Dołącz dodaje poziom wyłączności do Twojego kanału i daje Ci sposób na wyróżnienie wiernych odbiorców. 

To także świetny sposób na generowanie dodatkowych przychodów. Od 2019 twórcy treści zachowują dla siebie 70% zysków, reszta trafia na konto YouTube. W tym roku zwiększyła się liczba obserwujących wymaganych do dodania przycisku Dołącz do swojego kanału – wynosi obecnie 30 000 obserwujących. Osoby takie po dołączeniu do Twojego kanały płacą, aby stać się ambasadorami marki. Do publicznego profilu dodawana jest plakietka z informacją o wsparciu Twojego kanału. Jest to bardzo przydatne jeśli publikują filmy konkurencji, ponieważ wzbudzają one ciekawość wśród ich widzów, zwiększając tym samym ruch na Twoim kanale. 

Kreuj listy odtwarzania dla swoich treści

Odpowiednie zorganizowanie filmów na Twoim kanale to dobry sposób na opowiadanie historii, które przyciągną widzów. Stwórz satysfakcjonującą ścieżkę do oglądania dla swoich subskrybentów, prowadząc ich przez najlepsze filmy jakie masz do zaoferowania – zwiększysz tym samym szansę na zakup.

Jak zbudować playlistę na YouTube:

  • wybierz film, który chcesz dodać,
  • pod filmem kliknij Dodaj do i znak +
  • kliknij opcję Utwórz nową listę odtwarzania
  • nazwij swoją listę odtwarzania (prostą z łatwą możliwością wyszukania)
  • zmień ustawienia prywatności za pomocą menu rozwijanego. Upewnij się, że jest ustawiony na publiczny
  • kliknij Utwórz.

To wszystko, Twoja lista odtwarzania jest gotowa. Poruszaj się między listami odtwarzania YouTube w sekcji Przewodnik po lewej stronie interfejsu YouTube. 

Publikuj treści regularnie

Tworząc kanał YouTube, żeby promować swoją markę musisz publikować regularnie nowe filmy. Ostatnią rzeczą jaką chcesz osiągnąć to kliknięcie reklamy przez użytkownika i odwiedzenie pustego, zapomnianego kanału. 

Tworzenie nowych filmów nie musi być kosztowną inwestycją. Wielu najpopularniejszych i odnoszących sukcesy YouTuberów swoje filmy nagrywa w domu. Nie dopuść jednak do tego, żeby Twoje filmy były niedopracowane. Upewnij się, że zwracaszu wagę na specyfikacje reklamowe, zasady i przepisy YouTube. Jeśli wyjeżdżasz na urlop pamiętaj, że możesz zaplanować filmy na YouTube z wyprzedzeniem. 

Wyróżnij się na tle konkurencji

Od paru lat widać rosnący trend w liczbie firm reklamujących się na YouTube. Marketerzy znajdują nowe sposoby na dotarcie do odbiorców poprzez partnerskie kontrakty i nowe trendy wideo, które nie wymagają drogiego sprzętu i profesjonalnego zespołu produkcyjnego. 

Wielką popularność zdobywają przewodnik „Jak zrobić”. Krótkie filmy instruktażowe zdobywają coraz większą popularność niż inne typy wideo prezentowane na YouTube. 

Nie twórz za krótkich filmów

Udane kampanie wideo TrueView opowiadają historie, która wymaga przyciągnięcie uwagi odbiorców. Krótki przekaz reklamowy był kiedyś popularny, jednak to się zmienia. YouTube zaczyna ustalać priorytety dla dłuższych filmów w wynikach wyszukiwania, co sugeruje preferencje widzów w zakresie tworzenia dłuższych treści. 

Dołącz przekonujące CTA

Optymalizacja TrueView for Action umożliwia dodanie nagłówka i przycisku wezwania do działania do reklam In-Stream. Dzięki temu Twoje reklamy będą bardziej przydatne dla użytkowników, niezależnie od tego, czy chcesz generować potencjalnych klientów czy zwiększyć ilość konwersji. Optymalizacja ta opłacana jest na podstawie kosztu działania CPA, płacisz tylko gdy ktoś kliknie Twój CTA. 

Reklamy na YouTube mają kluczowe znaczenie dla wszelkich działań związanych z marketingiem online i zyskują coraz większe znaczenie, ponieważ zapotrzebowanie na filmy społecznościowe wciąż rośnie. Wykorzystaj informacje, o których się tutaj dowiedziałeś aby wypromować jeszcze lepiej swój biznes i dotrzeć do nowej grupy swoich potencjalnych klientów. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *