pozycjonowania

5 Typów pozycjonowania. Sprawdź, czym się od siebie różnią, a także, kiedy się je wdraża!

Do pozycjonowania stron internetowych nie zaliczamy tylko pozycjonowania ogólnego – globalne, o którym najczęściej mówimy. Są to również inne metody i strategie pozycjonowania, których najczęściej nie znamy. W tym tekście prezentujemy 5 najpopularniejszych typów pozycjonowania, a także przedstawiamy ich charakterystyki. Dzięki temu będziesz mógł bardziej świadomie wykorzystywać konkretne rodzaje SEO, a także skutecznie i efektywnie osiągać swoje cele reklamowe.

Pozycjonowanie globalne czyli standardowe

Zdecydowanie najpopularniejszym i podstawowym sposobem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie globalne. Jest to ogólny sposób promowania witryn, który wykorzystuje się najczęściej. Zakłada on promowanie danej strony internetowej w wyszukiwarce Google pod kilkoma hasłami, na które będziemy kładli największy nacisk – i które są też często najpopularniejszymi zwrotami w danej kategorii tematycznej.

Pozycjonowanie globalne wykonuje się, jeśli chcemy bezkompromisowo piąć się w hierarchii wyników wyszukiwania w danej kategorii. Działając w ten sposób, możemy liczyć na pozyskanie największego ruchu organicznego, ale musimy liczyć się również na z największą konkurencją.

Samo pozycjonowanie wdraża się poprzez optymalizację witryny, a także działania pozycjonujące wykonywane poza nią w internecie. Do działań tych możemy zaliczyć uproszczenie kodu i szkieletu strony, zadbanie o hosting i kwestie techniczne, przyspieszenie działania strony, analizę i dobór słów kluczowych, dodawanie jakościowego contentu i aktualizacje na stronie, linkowanie wewnętrzne, czy optymalizację strony pod kątem user experience i urządzeń mobilnych. Kolejnymi ważnymi działaniami pozycjonującymi jest linkowanie zewnętrzne polegające na pozyskiwaniu linków zwrotnych do witryny, a także powiązywaniu witryny z wizytówką Google Maps i innymi wizytówkami sieci, czy sprowadzanie ruchu na pozycjonowaną stronę.

Pozycjonowanie szerokie czyli alternatywne

Drugim typem pozycjonowania – i dosłownie alternatywnym do pozycjonowania globalnego jest pozycjonowanie szerokie. Jest to z kolei promowanie witryny pod kilkaset, kilka tysięcy, a wręcz nieskończoną liczbę fraz. Ten typ pozycjonowania zakłada jednokrotne lub kilkukrotne umieszczanie słów kluczowych na naszej witrynie w takim samym natężeniu bez faworyzowania jakiejkolwiek frazy. Do tego celu najczęściej wykorzystuje się średnio i mało popularne słowa kluczowe, choć pozycjonowanie szerokie wykorzystuje wszystkie hasła typowe dla danej kategorii tematycznej.

Celem pozycjonowania szerokiego jest pozyskanie takiej samej lub większej ilości ruchu organicznego jak przy pozycjonowaniu globalnym, ale spod wielu mało popularnych słów kluczowych. Jest to odwrotność do pozycjonowania standardowego, gdzie pozyskujemy duży ruch spod kilku fraz, które są popularne.

Działanie takie ma przede wszystkim umożliwić pozyskiwanie ruchu organicznego z danej kategorii tematycznej, jeśli nie możemy rywalizować z intensywnie pozycjonowanymi i doinwestowanymi stronami konkurencji. Dzięki temu będziemy mogli pozyskiwać ruch organiczny w inny sposób. Pozycjonowanie te stosuje się również, gdy chcemy zmaksymalizować pozyskiwanie ruchu organicznego, gdyż pozyskuje się go trudno w danej branży. W ten sposób możemy dotrzeć do osób mniej licznych, ale dalej zainteresowanych daną branżą tematyczną, którzy poszukują bardziej szczegółowych haseł. Pozycjonowanie szerokie będzie również wykorzystywane w sytuacji, gdy chcemy dotrzeć do osób nastawionych zakupowo, szukających konkretnych przedmiotów poprzez bardziej złożone słowa kluczowe.

Lokalne SEO

Pozycjonowanie lokalne strony internetowej to promowanie witryny w wyszukiwarce Google w konkretnej kategorii tematycznej, ale jedynie w danym regionie lub w danej lokalizacji. Oznacza to, że nasza witryna będzie pozycjonowana pod kilka — kilkanaście głównych haseł tematycznych, które będą padały jedynie w kontekście danego miasta. Oznacza to wykorzystywanie na stronie fraz lokalnych z dodatkiem nazwy danego miasta lub samych nazw miejscowości. Tworzy się również wizytówkę na Google Maps z lokalnym numerem telefonu oraz powiązuje ją z witryną, a także podaje na stronie w zakładce kontakt lokalne dane adresowe naszej firmy. W sieci wykonuje się również linkowanie zewnętrzne do lokalnych serwisów, które powiązane są z danym regionem.

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe

Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe jest jednym z mniej popularniejszych typów pozycjonowania. Polega ono na promowaniu witryny w wyszukiwarce Google głównie pod wyszukiwania pochodzące z usługi Google Voice Search, czyli gdy są zadawane głosowo.

Ma to pomóc dotrzeć głównie do osób w taki sposób wyszukujących informacji. Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe ma pewien potencjał, gdyż jest często pomijane i ignorowane, a wiele osób coraz częściej zadaje pytania do wyszukiwarki właśnie korzystając np. z telefonów.

Chcąc działać w taki sposób, przede wszystkim będziemy pozycjonować stronę standardowo, ale też kładli szczególny i intensywny nacisk na dostosowanie witryny to wyszukiwania głosowego. Przede wszystkim będzie to przyspieszenie jej działania, a także dostosowanie pod kątem mobilnym, gdyż to z urządzeń małoekranowych pochodzi większość wyszukiwania głosowego. Na stronie będziemy dodawali również głównie frazy long tail czyli długie ogony składające się z kilku lub często nawet kilkunastu słów odzwierciedlających mowę potoczną pytania zadanego pytania przez mikrofon.

SEO pod urządzenia mobilne

Pozycjonowanie strony pod urządzenia mobilne to również jeden z niszowych sposobów pozycjonowania strony. Zakłada ono promowanie witryny głównie pod tablety i smartfony. Pozycjonowanie takie ma na celu docierać do osób, które z jakichś względów np. z racji charakterystyki grupy docelowej lub wieku korzystają głównie ze smartfonów. Optymalizowana witryna pod tym kątem będzie wyświetlana wyżej w wynikach wyszukiwania Google, jeśli wyszukiwanie będzie pochodziło właśnie z takiego urządzenia. Często nasz wynik będzie pojawiał się nawet nad stronami branżowych liderów, z którymi nie mamy szans w bezpośredniej rywalizacji, gdyż Google stara się coraz mocniej personalizować wyniki wyszukiwania i dopasowywać je do użytkowników.

Pozycjonowanie pod urządzenie mobilne przede wszystkim będzie polegało na stworzeniu responsywnej wersji witryny. Będzie to również dobranie odpowiedniego i prostego szablonu strony, uproszczenie kodu HTML, a także przyspieszenie jej działania poprzez dobór odpowiedniego hostingu, kompresję grafik czy nieużywanie dużej ilości elementów multimedialnych.