feed produktowy

Co to jest feed produktowy i jak go dobrze przygotować?

Feed produktowy to plik, w którym zawarte są wszystkie informacje na temat produktów sprzedawanych w konkretnym sklepie internetowym. To on pozwala na uruchomienie oraz sprawne działania reklam dynamicznych w wyszukiwarce Google oraz remarketingu w sieciach reklamowych. Wymaga perfekcyjnego przygotowania i nieustannej aktualizacji.
Jeśli chcesz utworzyć płatną kampanię reklamową i skutecznie promować swoje produkty lub usługi w Google, musisz dowiedzieć się, jak taki plik produktowy przygotować.

Ale na początku zobaczmy, czym on jest i z czego się składa?


Feed produktowy – co to jest?

Jest to zbiorcze zestawienie opisów oraz atrybutów produktów w sklepie internetowym. Najczęściej i jednocześnie najłatwiej tworzy się go w arkuszu kalkulacyjnym Google, w formacie .csv lub .xml. Przyjmuje się, że dużo bezpieczniej jest utworzyć plik produktowy w formacie .xml ze względu na mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia w nim błędu.

Dlaczego to takie ważne? Feed produktowy i jego zawartość wpływają na to, na jakie słowa kluczowe wyświetlają się dane produkty w Google przy uruchomieniu reklamy. Jeśli atrybuty zostaną błędnie uzupełnione lub w ogóle ich nie będzie wówczas reklama nie będzie się wyświetlać. Istotne jest również to, aby informacje zawarte w feedzie produktowym były jednakowe z tymi, które umieszczone zostały na podstronach docelowych konkretnych produktów.

Co powinien zawierać plik produktowy?

Budowa feedu produktowego składa się z 3 głównych elementów:
• obligatoryjnych dla wszystkich produktów;
• obligatoryjnych dla niektórych grup produktów;
• dodatkowych.

W ramach podstawowego pliku produktowego znajdują się takie informacje jak:


• nazwa produktu: krótki tytuł produktu, który wyświetla się pod jego zdjęciem, często jest on jednocześnie odnośnikiem kierującym na podstronę z produktem;
• zdjęcie produktu: dobrej jakości, w określonym formacie zgodnym z zasadami tworzenia płatnych reklam w wyszukiwarce; możliwe jest dodanie dodatkowych 10 zdjęć do każdego produktu;


• unikalny opis produktu: wpływa on, na jakie słowa kluczowe będzie wyświetlać się reklama. Należy więc uwzględnić w nim frazy wpisywane przez użytkowników. Google analizuje zawartość opisu i wybiera z niego istotne słowa kluczowe. Ważne, aby opis produktu w feedzie produktowym był dobrze sformatowany. Warto podzielić go na akapity i dodać listy wypunktowane;
• dostępność produktu: należy oznaczyć każdy produkt odrębnym atrybutem, np. w magazynie, niedostępny czy w przedsprzedaży. Gdy mamy do czynienia z niedostępnym czasowo produktem, należy podać czas jego dostępności.
• cena produktu: widoczna, zawierająca podatek Vat i jednocześnie zgodna z informacjami dostępnymi na sklepie. Można dodać dodatkowe informacje, takie jak rabaty oraz płatność za dostawę.
• Identyfikator produktu: numer, który jest różny dla każdego produktu, np. numer magazynowy.

Feed produktowy – gdzie go wykorzystać?

Najczęściej z pliku produktowego korzystają sklepy internetowe, które tworzą kampanię dynamiczną sprzedawanych przez nich produktów. Wówczas reklamy wyświetlają się w płatnej sieci wyszukiwania ponad wynikami organicznymi w formie zdjęć na samej górze na stronie wyszukiwarki.

Warto wiedzieć, że to nie jedyna forma. Dobrze zoptymalizowany feed produktowy pomaga również podnieść pozycję strony produktu w wynikach organicznych. Wystarczy wejść w zakładkę „Zakupy” w Google, a ukaże nam się lista produktów, które wyszukiwarka ustala zgodnie z zawartością uzupełnionego pliku produktowego.

Ale nie tylko branża e-commerce może wykorzystać feed produktowy do reklamy swoich produktów. Kampanie na podstawie tego pliku mogą publikować:
• hotele;
• linie lotnicze;
• biura podróży;
• kursy edukacyjne.

Dodatkowo działa on nie tylko na platformie Google, ale także na Facebooku, Instagramie oraz w porównywarkach cenowych.

Przygotowanie i aktualizacja feedu produktowego

Utworzenie pliku produktowego wymaga założenia darmowego konta w ramach usługi Google Merchant Center. Po utworzeniu konta należy połączyć merchant center z Google Ads i wgrać do niego przygotowany wcześniej feed produktowy.

Każdy raz przygotowany plik produktowy należy codziennie aktualizować, chociażby pod kątem dostępności produktów czy zmian ich ceny. Najlepiej robić to automatycznie, odpowiednio konfigurując system Google i tworząc powiązania między feedem produktowym, a informacjami zawartymi na stronie produktowej.

Dodatkowo co jakiś czas – raz, dwa razy w miesiącu – w narzędziu Diagnostyki reklam należy sprawdzać skuteczność działania feedu, analizować powstałe błędy i optymalizować treści opisów produktów.