Czas pozycjonowania to z pewnością jedna z najgorętszych kwestii tego procesu. Bardzo często chcemy, aby pozycjonowanie trwało jak najkrócej, a efekty były widoczne praktycznie od ręki. Nie jest to jednak do końca możliwe, gdyż pozycjonowanie jest specyficznym, długotrwałym i dość nieprzewidywalnym procesem. W tym tekście odpowiadamy jednak na pytanie, ile trwa pozycjonowanie, a także, co wpływa na taki stan rzeczy. Odpowiadamy też, dlaczego nie można jednoznacznie określić czasu pozycjonowania strony internetowej.
SPIS TREŚCI:
Przede wszystkim, odpowiadając na to pytanie należy zaznaczyć że nie można jednoznacznie podać konkretnego czasu pozycjonowania strony internetowej. Wszystkie terminy i czasy, o których piszemy poniżej, są jedynie przybliżonymi wartościami na podstawie statystyk, doświadczenia specjalistów, czy najpowszechniejszych warunków. O tym, dlaczego konkretnie nie można wyznaczyć czasu pozycjonowania piszemy na samym końcu artykułu.
Średni czas pozycjonowania strony internetowej w średnio popularnej branży pod średnio popularnymi słowami kluczowymi wynosi przeważnie od kilku miesięcy do roku. Jest to czas, w którym większość witryn znajduje się już na widocznych miejscach w wynikach wyszukiwania i zajmuje czołowe lokaty.
Jeśli mówimy o pozycjonowaniu strony internetowej w bardzo konkurencyjnej branży, a także pod bardzo popularnymi słowami kluczowymi, gdzie konkurencja jest ogromna, czas pozycjonowania często przekracza nawet rok. Z kolei pozycjonowanie stron Lublin w mniej popularnych lub niszowych branżach pod mało popularnymi słowami kluczowymi można zamykać przeważnie w czasie do pół roku.
Głównym czynnikiem, który ma decydujący wpływ na czas pozycjonowania, jest konkurencja w danej branży tematycznej, a także popularność słów kluczowych, pod którym chcemy pozycjonować naszą witrynę. Często czynniki te, mogą nawet dwukrotnie zwiększyć lub zmniejszyć czas pozycjonowania. Najtrudniej i najdłużej pozycjonuje się witryny pod najpopularniejszymi słowami kluczowymi, pod którymi widocznymi chce być wiele witryn, gdyż gwarantuje to spory przypływ ruchu organicznego.
Pierwsze efekty pozycjonowania i prac przy witrynie możemy zobaczyć już w ciągu kilku – kilkunastu dni. Czas ten potrzebny jest na to, aby roboty indeksujące Google odnalazły naszą witrynę i weszły na nią oraz zaktualizowały ocenę strony. Czas ten może zająć nawet kilkadziesiąt dni, jeśli witryna nie ma zbudowanej silnej siatki linkowania zewnętrznego lub będzie oczekiwała na odnalezienie witrynie przez roboty indeksujące. Przydatną odpowiedzią jest indeksowanie witryny na żądanie w Google Search Console, gdzie niejako na życzenie zgłaszamy chęć przejrzenia i zaktualizowania naszej strony w indeksie Google.
Czynników wpływających na czas pozycjonowania jest bardzo wiele. Przeważnie mówi się o kilkudziesięciu, lub nawet kilkuset czynnikach rankingowych, które w mniejszy lub większy sposób wpływają na długość promowania witryny w wyszukiwarce Google. Możemy jednak przytoczyć najważniejsze czynniki, które w największy sposób wpływają na czas pozycjonowania.
Konkurencja to pierwszy element, który wpływa na czas pozycjonowanie naszej strony internetowej. Im dana branża jest popularniejsza i więcej witryn konkuruje o najwyższe lokaty w wyszukiwarce Google pod tymi samymi hasłami tym trudniej będzie pozycjonowało się nam naszą stronę WWW. W takim wypadku będziemy musieli podjąć jeszcze intensywniejsze działania, co oznacza dłuższy czas prac przy witrynie.
Budżet to kolejny czynnik, który wpływa na czas pozycjonowania strony internetowej. Jeśli posiadamy spore środki znacznie, przyspieszy to wszystkie prace, gdyż będziemy mogli zatrudnić więcej specjalistów i wykupić bardziej kompleksowy pakiet pozycjonowania u specjalisty SEO.
Stan naszej witryny, który jest poziomem wyjściowym to kolejny element, który w istotny sposób wpływa na czas pozycjonowania. Im witryna będzie bardziej zaniedbana tym dłużej potrwa jej ogólne pozycjonowanie. Wcześniej jednak zauważymy pierwsze efekty, gdyż już nawet małe zmiany wprowadzą wiele korzyści na naszą witrynę.
Kompetencje specjalistów ds. SEO, która będzie pozycjonowała naszą witrynę to kolejny element, który ma wpływ na czas pozycjonowania. Na rynku, tak jak w każdej innej branży znajdziemy wielu specjalistów o różnym poziomie umiejętności. Najlepsi w swoim fachu będą znali wiele metod pozycjonowania, a także będą na bieżąco z najnowszymi trendami. Będą zatem naturalne pozycjonowali witryny szybciej od osób z mniejszą wiedzą.
Elementem, który również może znacząco wpływać na czas pozycjonowania strony internetowej, jest typ pozycjonowania, jaki wybierzemy. Ogólnie istnieje kilka rodzajów pozycjonowania od standardowego poprzez lokalne, alternatywne czy pod urządzenie mobilne. Jeśli wybierzemy bardziej specjalistyczny typ pozycjonowania, które pozwala docierać do węższej grupy osób, czas pozycjonowania będzie dłuższy. Jeśli jednak wybierzemy np. łatwiejsze pozycjonowanie lokalne pod mało popularne hasła tematyczne w danej kategorii czas pozycjonowania, skróci się.
Jeśli już wiemy, ile trwa pozycjonowania strony internetowej, a także, co wpływa na ten okres, warto odpowiedzieć również na pytanie, dlaczego nie można dokładnie określić tego czasu.
Przede wszystkim czasu pozycjonowania nie możemy określić z powodu bardzo dużej ilości czynników wpływających na długość pracy przy witrynie. Są one również różnego priorytetu, a także bardzo trudno mierzalne. Biorąc, zatem pod uwagę te wszystkie okoliczności nie możemy wyliczyć według żadnego wzoru czasu pozycjonowania.
Drugim powodem, dla którego jest to niemożliwe jest fakt, że wyszukiwarka Google skrzętnie skrywa swoje tajemnice i raczej niechętnie dzieli się z użytkownikami informacjami na temat jej działania. Oznacza to, że wiele algorytmów, procesów czy czynników indeksujących jest nadal nieznana, a co do dużej grupy możemy jedynie podejrzewać, że działają tak jak przypuszczamy. Mając, zatem tak wiele niewiadomych nie możemy po prostu wyliczyć ani określić długości czasu pozycjonowania.
Czasu nie możemy również określić dlatego, że na nasz czas pozycjonowania wpływ mają inne konkurencyjne witryny. Zależy on, zatem również od działań, jakie wykonują nasi konkurenci, których również nie możemy w żaden sposób przewidzieć.
Najnowsze komentarze