google analytics

Google Analytics – 8 podstawowych wskazówek i porad

Google Analytics to darmowe źródło analityki internetowej, które pomaga śledzić i raportować ruch na stronach internetowych. Pomaga zrozumieć osobom prowadzącym biznes w sieci swoich klientów. Przeczytaj ten poradnik i dowiedz się jak najlepiej wykorzystać Google Analytics. 

Każdy kto zajmuje się marketingiem online wie jak ważne jest stałe śledzenie informacji o osobach odwiedzających prowadzoną stronę internetową. Dzięki temu wiesz co aktualnie dzieje się na stronie. Pomaga to w podjęciu decyzji o skalowaniu elementów, które działają lub wprowadzeniu zmian w obszarach, które nie przynoszą zysku. 

Chociaż w sieci znaleźć można wiele narzędzi do śledzenia ruchu na stronach, najpopularniejszym z nich jest Google Analytics. Jest to niezwykle solidne narzędzie oferujące wiele funkcji zaprojektowanych specjalnie do śledzenia i analizowania danych ze stron internetowych. 

Wiele osób korzysta tylko z podstawowych elementów jakie znajdują się w Google Analytics, nie wiedząc o zaawansowanych funkcjach, które pomagają w jeszcze lepszym analizowaniu danych. Wiedza o tych funkcjach pomaga zagłębić się w dane dotyczące tego co tak naprawdę dzieje się z Twoim marketingiem online. 

W jaki sposób Google Analytics pomaga specjalistom ds. marketingu?

Google Analytics jest przydatne dla specjalistów czy też osób prowadzących działania na własną rękę, ponieważ daje możliwość wglądu w: 

  • ile osób odwiedziło stronę, 
  • co na niej robili i kiedy ją odwiedzili,
  • jak długo byli na stronie.

Oprócz tego oferuje również dostęp do takich danych jak najczęściej używane urządzenia, na jakich odbywają się odwiedziny, informacje o lokalizacji użytkowników oraz wiele innych dodatkowych informacji. 

Jako specjalista Google Ads wykorzystuje te informacje, dostosowując kampanie reklamowe w sieci wyszukiwania Google lub kampanii produktowych Google. Pomaga mi to również ocenić czy zaplanowana strategia marketingowa i kampanie przynoszą oczekiwany zysk. Uzyskane w Google Analytics dane nie kłamią, a oferowane możliwości raportów i pulpitów nawigacyjnych z określonymi kampaniami pomagają zaprezentować uzyskiwane wyniki klientom. 

8 podstawowych wskazówek Google Analytics dla firm 

Każdy, kto zajmuje się na co dzień SEO czy kampaniami Google Ads musi znać i korzysta z Google Analytics. Istnieje jednak szansa, że nie jest znany pełny zakres możliwości i dostępnych funkcji tego narzędzia. Jest to tak potężne narzędzie, że dostępne są całe programy i kursy poprawiające wiedzę na ten temat, które pozwalają stać się specjalistą Google Analytics.

Poniżej wskazówki, które pozwolą efektywniej korzystać z Google Analytics.

1. Korzystaj z segmentów

Jeśli planujesz przeanalizować dane i zobaczyć, skąd pochodzą użytkownicy odwiedzający Twoją stronę, dobrym pomysłem będzie skorzystanie z segmentów. Czyli stworzone grupy użytkowników, którzy spełniają określone kryteria. 

Na przykład ustawić możemy segment dla użytkowników, zamieszkujących w Polsce, ale tylko dla tych, którzy odwiedzili stronę korzystając ze smartfona z Androidem. 

Możesz również stworzyć segment, który śledzić będzie konwersje powyżej ustalonej kwoty lub użytkowników, którzy trafili na stronę z wybranej kampanii. 

Dzięki segmentom łatwo będziesz mógł śledzić użytkowników powracających na Twoją stronę na podstawie historii przeglądania i adresu IP.

Korzystając z segmentów masz nieograniczoną liczbę kombinacji danych i użytkowników, więc jest to zdecydowanie ważny aspekt, który będzie przydatny w raportowaniu wyników prowadzonych działań. Daje to nie tylko jasny wgląd w dane, ale może być wykorzystany jako sposób tworzenia niestandardowych odbiorców do kampanii reklamowych. 

0MGOamFwBelZyU5CfUdwXHRK0PWyNhxwxKASGpyCTlGW

2. Usuń swój adres IP 

Jeśli odwiedzasz swoją stronę, żeby zobaczyć czy wszystko jest w porządku, strona wyświetla się prawidłowo, zauważysz w danych z Google Analytics swój adres IP. Może to powodować błędne wyniki ze wszystkich źródeł jeśli chodzi o czas przebywania na stronie czy liczbę odwiedzonych podstron. Jeśli cały Twój zespół, z którym współpracujesz nad różnymi elementami witryny, każda wizyta Twoich współpracowników będzie uwzględniona w danych. A to już może być całkiem spora liczba danych. 

Żeby ograniczyć własny ruch możesz wykluczyć swój adres IP w Google Analytics. Wykluczając ruch wewnętrzny, zapobiegniesz przypadkowemu tworzeniu sztucznego ruchu w raportach. Proces wykluczenia IP jest dosyć prosty. 

Wszystko czego potrzebujesz, to utworzenie filtra dla swojego konta Google Analytics, który blokować będzie wyświetlanie Twojego adresu IP w raportach. Gdy to zrobisz, będziesz miał pewność, że Twoje wizyty nie będą odkształcać ruchu użytkowników i nie będzie wpływać na działania marketingowe Twojej firmy. 

Żeby to zrobić przejdź w Google Analytics do zakładki Administracja, następnie w Widoku danych dodaj Filtry dalej jak na poniższym obrazie.

9PxDYPhM6Vep7bmjA0aH2eufHAdSCv6ZkeiO6XABJW4uniYHb 2RaNOSagJET NiynBXn5QOjc03qW0D4OPAesvNahNWl2zoU1OJnosyBKtHKiKnyEr4l6ntw uI

3. Monitoruj szybkość witryny 

Od paru lat Google kładzie duży nacisk na szybkość witryny. W sieci znaleźć można badania mówiące o tym, że użytkownicy odwiedzający witrynę mają większe zaufanie do witryn, które ładują się szybciej. 

Ważne jest więc sprawdzanie szybkości ładowania strony w Google Analytics. Dostępne w narzędziu dane powinny dać ogólne pojęcie czy strona ma dobry czas wczytywania, czy wymaga dodatkowej optymalizacji. 

Jeśli zobaczysz, że strona wczytuje się wolno potrzebne będzie jej optymalizacja. Warto więc skorzystać tutaj z drugiego narzędzia od Google czyli PageSpeed Insight, które pomoże ustalić, które elementy wymagające poprawy. 

4. Dostawaj najlepsze raporty na e-maila

Jeśli nie chcesz logować się za każdym razem do panelu Google Analytics, żeby sprawdzić co dzieje się na stronie, możesz dodać do swoich najważniejszych raportów możliwość regularnej wysyłki na maila. Będzie to niezwykle przydatne jeśli chcesz na bieżąco analizować ogólny ruch na stronie i np. dane demograficzne użytkowników. 

Otrzymywanie raportów na maila pozwoli zaoszczędzić czas przy jednoczesnym otrzymywaniu najnowszych danych. 

Metoda ta pozwala nie tylko śledzić bieżący ruch ale jeśli chcesz zwiększyć liczbę konwersji, narzędzie może ostrzec Cię o każdej istotnej zmianie. Jest to przydatne jeśli prowadzisz kampanie dla kilku klientów. Jest to również świetny sposób na udostępnienie danych współpracownikom. Dane te możesz skonfigurować w cyklach co tygodniowych lub miesięcznych, żeby mieć pewność, że wszyscy posiadają i mają wgląd w te same dane. 

5. Korzystaj z adnotacji 

Warto w Google Analytics odnotowywać wprowadzane zmiany na stronie, które mogą mieć wpływ na ruch lub spadki ruchu i innych zmian, w obrębie kampanii. 

Załóżmy, że odnotowałeś spadek wizyt użytkowników na stronie w dniu, kiedy Twoja strona nie działała z powodu problemów ze stroną. Dodaj w Google Analytics adnotację informującą o tym fakcie. Zostawisz jasną informację dla innych użytkowników, że spadek ten spowodowany był problemami na stronie, a nie innymi czynnikami. 

Dotyczy to również kampanii reklamowych, kiedy chcesz odnotować ważne zmiany w kampanii, które mogą mieć wpływ na ruch w witrynie. 

Adnotacje mogą być prywatne, jak i udostępniane przez innych użytkowników. Jest to ważne jeśli działania w obrębie jednej kampanii prowadzi kilka osób lub współpracujesz z inną agencją w obszarze optymalizacji witryny lub kampanii. 

6. Stwórz cele konwersji 

Kierowanie ruchu do witryny, musisz wiedzieć czego oczekujesz od użytkowników, którzy na nią trafią. Ważne jest więc, śledzenie tego co robią użytkownicy na stronie. 

Pomogą nam w tym ustalone cele. Śledzą one ile osób wykonało określone zadanie w trakcie wizyty w witrynie. 

Jako cel możesz ustawić kliknięcie adresu email lub przesłanie formularza kontaktowego. Możesz również ustawić cele, który będzie rejestrował odwiedzenie w trakcie sesji np. 5 podstron lub spędzenie na stronie więcej niż 5 minut lub przewinie stronę do określonego punktu na stronie. 

Ustawienie i śledzenie różnych celi pozwoli określić czy prowadzone działania przynoszą efekty czy musisz zmienić ustawienia swoich kampanii. 

7. Optymalizuj informacje o odwiedzających według urządzeń

Sprawdzając ruch w Google Analytics z pewnością zauważyłeś, że ruch mobile to obecnie dominujące źródło ruchu Twojej witryny. 

Czy korzystając z Google Analytics śledzisz z jakich urządzeń najczęściej korzystają użytkownicy? Na różnych urządzeniach strona wyglądać może inaczej. Wprowadzając zmiany na stronie musisz wiedzieć czy na każdym modelu urządzenia strona wyświetla się prawidłowo. 

Sprawdzając raport Urządzenia w Google Analytics dowiesz się jak użytkownicy odwiedzający stronę z konkretnych urządzeń się zachowują – jak długo są na stronie i ile podstron odwiedzają. Krótki czas przebywania na stronie świadczyć może o problemach ze stroną na wybranym urządzeniu. 

uyGfjMH dLPkZ3p5b62UOXKaedHKS98LpC V3K99TeuagoeR97gqNpSZUVooCg3hlGIBeAVKr6538JGzs0NfbAAJOKcNaIfj4IBlqJbByAY30d40UFP9RB1QitqaLPAB PiCjBh7

8. Porównaj wyniki z poprzednich lat

Google Analytics w łatwy sposób pozwoli Ci porównać wyniki Twoich kampanii w poprzednich latach. Sprawdzisz czy odnotowujesz wzrost ruchu związany z rozwojem kampanii reklamowych. Ten raport pomoże Ci udowodnić, że Twoje kampanie działają prawidłowo i zwiększają zyski z roku na rok. 

Na przykład odnotowałeś określoną wielkość ruchu, ale po uruchomieniu nowej kampanii zauważasz gwałtowny wzrost. Na podstawie tych danych łatwo będziesz mógł oszacować jak nowa kampania wpłynęła na Twoją firmę.

Podsumowanie 

Prawdopodobnie wykorzystujesz Google Analytics do raportowania ruchu w swojej witrynie, ale omówione powyżej dodatkowe funkcje pomogą Ci uzyskać więcej informacji na temat skuteczności strategii marketingowej. 

Nie tylko ułatwi śledzenie ruchu w witrynie, ale również pomoże zrozumieć dokładniej co użytkownicy robią na Twoich stronach. Daje to większą wiarygodność dla prowadzonych działań marketingowych i może pomóc Twojemu zespołowi opracowanie strategii zwiększającej zyski. Jest to jeden z głównych celi każdego zespołu czy specjalisty Google Ads, który prowadzi kampanie marketingowe.