content marketing

Content Marketing – Wszystko o marketingu treści, co powinieneś wiedzieć chcąc się promować w sieci poprzez content!

Content marketing to według wielu specjalistów jeden z najszybciej rozwijających się i najlepiej zapowiadających trendów w digital marketingu. Rzeczywiście, coraz więcej marek decyduje się na promowanie poprzez publikację jakościowych treści i w taki sposób przyciąga nowych odbiorców. Ale czy rzeczywiście wiemy czym tak właściwie jest content marketing, na jakiej zasadzie działa, dlaczego jest taki skuteczny oraz jak możemy go wdrażać w praktyce? Nie wszystkie odpowiedzi na te pytania oraz inne ważne kwestie poruszamy w dalszej części tekstu.

Czym jest marketing treści?

Content marketing to strategia marketingu internetowego polegająca na tworzeniu, a następnie publikowaniu w internecie przydatnych oraz jakościowych treści. Ich zadaniem jest zwrócenie uwagi na naszą markę i przyciąganie klientów do niej. Same treści są merytoryczne i nie zawierają przekazu reklamowego, ale są oznaczone logiem lub nazwą naszej marki w taki sposób, aby użytkownicy mogli łatwo sprawdzić jej ofertę. Marketing treści jest obecnie jednym z najszybciej rozwijających się trendów w digital marketingu, a także posiada wiele korzyści.

Celem content marketingu jest przyciąganie uwagi odbiorców, którzy są zainteresowani konkretnymi treściami tematycznymi. Publikowanie contentu ma zatem sprawić, iż będzie on odnajdywany, a także chętnie przeglądany i udostępniony. Content marketing może służyć zarówno jako podstawowa strategia marketingu internetowego, jak i dodatkowy sposób promocji. Mogą korzystać z niego wszystkie marki bez względu na wielkość, a także kategorie w jakiej działają. Możemy również wdrażać go samodzielnie jak i korzystać z usług agencji marketingowych.

Typy treści

Mówiąc o content marketingu przede wszystkim powinniśmy przedstawić wszystkie typy treści, jakie mamy do wyboru. Przede wszystkim są to treści pisane, materiały graficzne, materiały wideo, a także materiały interaktywne i multimedialne. Zdecydowanie najpopularniejszym typem treści są oczywiście treści pisane, choć inne typy contentu również potrafią przyciągać uwagę odbiorców.

Do treści pisanych przede wszystkim możemy zaliczyć teksty tematyczne, wpisy blogowe czy artykuły eksperckie. Są to podstawowe i najczęściej wykorzystywane formy pisane. Do kolejnych równie popularnych możemy zaliczyć posty w mediach społecznościowych czy poradniki i tutoriale. Bardziej zaawansowanymi treściami pisanymi i mogą być e-booki, case study czy raporty i statystyki.

Treści graficzne również posiadają kilka rodzai, które wykorzystywane odpowiednio, mogą dać bardzo dobre rezultaty. Są to z pewnością zdjęcia i fotografie, a także grafiki, infografiki czy plakaty i memy. Do treści wideo zaliczymy wszelkiego rodzaju krótkie filmiki, profesjonalne filmy czy animacje. Chcąc publikować content możemy wykorzystywać również oryginalne typy treści takie jak webinaria, podcasty czy wirtualne spacery prezentujące zwirtualizowane miejsca.

Gdzie publikować content

W sieci istnieje wiele różnych miejsc gdzie możemy publikować stworzony content. Każde z tych miejsc będzie posiadało swoją własną charakterystykę i będzie odpowiednie w nieco innym wypadku. Przede wszystkim treści możemy publikować na naszej własnej stronie internetowej czy blogu firmowym. Rozwiązanie takie pozwala komfortowo zaprezentować treści w dokładnie taki sposób w jaki chcemy to zrobić bez ograniczeń długości czy formy.

Pozostając przy stronach internetowych, możemy również publikować treści na innych witrynach w zamian za opłatą w formie artykułów sponsorowanych. Jest to bardzo dobry sposób na dotarcie do dużej grupy użytkowników. Będą oni również naturalnie targetowani ze względu na tematykę portalu, na którym przebywają.

Treści możemy również publikować w mediach społecznościowych. Istnieje wiele popularnych portali społecznościowych takich jak Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter czy YouTube, na których przebywa bardzo duża ilość odbiorców. Odpowiednio otagowane i upublicznione treści z pewnością będą cieszyły się dużym zainteresowaniem. Wbrew pozorom krótkie formy również, mogą skutecznie reklamować naszą markę i są wygodnym rozwiązaniem dla osób niemających czasu na zapoznawanie się z długimi treściami tematycznymi.

Dobrym miejscem na publikację contentu wbrew pozorom są również fora internetowe. Są one nadal chętnie i często odwiedzane przez osoby zainteresowane konkretną tematyką i gromadzą zaangażowanych odbiorców. Fora internetowa dają również elastyczne możliwości publikacji contentu podobne do publikacji treści na naszej stronie internetowej.

Plusy content marketingu

Content marketing posiada bardzo wiele plusów i jest korzystną strategią marketingową pod wieloma względami. Przede wszystkim jest to jakościowa forma reklamy, gdzie prezentujemy odbiorcom przydatne treści za darmo bez oczekiwania czegokolwiek w zamian. Obecnie użytkownicy bardzo chętnie zapoznają się z wartościowymi treściami, a sam przekaz reklamowy jest odbierany niezwykle pozytywnie. Jest to duża rzadkość w porównaniu z nachalnymi i wszechobecnymi wyskakującymi reklamami displayowymi czy innymi tradycyjnymi formami reklamy.

Promocja w takim stylu zostanie zatem odebrana pozytywnie lub neutralnie. Sama forma reklamy poprzez promowanie się treścią jest również niezwykle elastyczna. Możemy wdrażać ją niezależnie od posiadanego budżetu czy możliwości. Jest to spory plus szczególnie dla małych marek czy marek nieposiadających żadnego budżetu reklamowego, które chcą reklamować się w jakościowy sposób. W porównaniu z innymi systemami reklamowymi tworzenie i publikowanie contentu może być bardzo skuteczne niezależnie od wielkości marki.

Content marketing pomaga budować również pozytywny wizerunek naszej firmy. Publikując treści eksperckie, tematyczne czy opiniotwórcze stajemy się liderami branżowymi oraz punktem odniesienia w branży. Oznacza to nagły wzrost wiarygodności, a także popularności i zaufania do marki. Efekt taki bardzo trudno osiągnąć jest poprzez wiele innych systemów reklamy, które bazują głównie na pozyskaniu klienta — często w nisko jakościowy sposób.

Zaletą marketingu treści jest również jej efektywność i opłacalność. Tworząc pewną treść, możemy publikować ją w wielu miejscach, a przez to docierać do bardzo dużej grupy odbiorców. Dodany content pozostanie również na bardzo długi czas w internecie oraz będzie generował dla nas pasywne profity w postaci regularnego napływu klientów bez wykonywania żadnych czynności. Jest to bardzo wygodne rozwiązanie, które wraz z biegiem czasu obniża również koszt pozyskania klienta.

Content marketing, co ważne wpisuje się również idealnie w rozwój internetu oraz wyszukiwarki Google, która z roku na rok coraz bardziej premiuje stronę z wartościową treścią. Sytuacja ta z pewnością nie zmieni się, a w połączeniu z rosnącą świadomością odbiorców treści będą w cenie. Planując zatem długofalowy rozwój marki, zdecydowanie warto stawiać na content i opublikować go na naszej stronie internetowej. Pomoże to równocześnie w pozycjonowaniu naszej strony internetowej i zwiększamy jej pozycji w wyszukiwarce Google. Dostosowanie treści pod kątem SEO nie jest szczególnie trudne i możemy zrobić to zarówno samodzielnie jak i korzystając z pomocy profesjonalistów.

Dlaczego marketing treści jest aż tak skuteczny?

Zastanawiając się nad fenomenem content marketingu oraz o bezsprzecznej jego skuteczności przede wszystkim należy podkreślić zwiększającą się świadomość odbiorców. Potencjalni klienci szukający produktów w różnych branżach chcą je poznawać samodzielnie i to właśnie na podstawie wiarygodnych informacji podejmować decyzje zakupowe. Klienci nie chcą opierać się już na przekazach reklamowych czy ofertach, a samodzielnie decydować czy konkretny produkt jest korzystny. Wartościowe treści np. poradnikowe czy tematyczne pomagają im uzyskać taką wiedzę, a w konsekwencji podejmować lepsze decyzje zakupowe. Obecnie klienci nie oczekują od marek jedynie przedstawienia atrakcyjnej oferty, ale również duże ilości wiedzy.

Marketing treści to również oferowanie użytkownikom czegoś za darmo. Jest to bardzo dobre posunięcie, gdyż każda osoba lubi otrzymywać darmowe benefity. W tym przypadku są one wartościowe i przydatne, co jeszcze bardziej zwiększa skuteczność content marketingu. Dla nas jako wydawców treści stworzenie wartościowego tekstu czy innego rodzaju contentu nie jest kłopotliwe czy problematyczne, a jest bardzo chętnie i ciepło odbierane przez użytkowników. Dzięki temu małym nakładem finansowym czy pracy możemy uzyskiwać bardzo duże korzyści z publikacji contentu.

Jak pozyskiwać treści?

Jeśli chcemy wdrażać content marketing i właśnie przez niego promować naszą markę, warto poznać również kilka sposobów na pozyskiwanie treści. Przede wszystkim możemy tworzyć je samodzielnie i jest to najlepsze rozwiązanie jeśli posiadamy odpowiednią wiedzę merytoryczną, gdyż będziemy mogli zadbać o odpowiednią jakość i stworzyć treści dopasowane do celu, jaki chcemy osiągnąć.

Treści możemy również kupować i jest to znacznie lepsze rozwiązanie gdy nie posiadamy czasu lub umiejętności na samodzielne tworzenie contentu. Przede wszystkim możemy znajdować freelancerów na portalach o takiej tematyce i zlecać im niezobowiązujące tworzenie treści różnego rodzaju. Możemy również korzystać z portali dla copywriterów, aby zamówić treści w sposób prosty i szybki.

Portale dostosowane są do zamawiania treści pisanych i gromadzą najwięcej specjalistów z tej dziedziny. W poszukiwaniu treści możemy dodawać ogłoszenia w mediach społecznościowych na specjalnych grupach dla autorów. Możemy również kupować gotowe treści wystawione na sprzedaż na giełdzie tekstów lub innych portalach freelancerskich.

Ciekawym rozwiązaniem jeśli zależy nam na jakości i długofalowej współpracy jest wykorzystanie agencji marketingowej do zamawiania treści. Agencje świadczą usługi najwyższej jakości, a także zatrudniają specjalistów z poszczególnych dziedzin. Są one przeważnie najdroższym rozwiązaniem, ale wyszukując odpowiednie oferty agencji marketingowych, ceny mogą być porównywalne do tych oferowanych przez freelancerów na wolnym rynku. Zaletą pozyskiwania treści z agencji marketingowej jest dużo większa pewności i wiarygodność co do unikalności treści, a także wysoka jakość, gdyż agencje marketingowe zatrudniają swoich pracowników i dbają o renomę.