marketing szeptany

Marketing szeptany – czym są szeptane rekomendacje?

Marketing szeptany przez wiele osób uważany jest za nisko jakościowy, a wręcz amatorski czy niemożliwy do kontrolowania sposób reklamy w internecie. Są to jednak tylko mity, a marketing szeptany może znacząco odmienić promocję naszej marki. Czym zatem jest ten niedoceniany, a przez wiele osób ignorowany sposób reklamy internetowej? W tym tekście odpowiadamy na te pytania, a także podpowiadamy jak go wdrożyć i na jakie elementy powinniśmy zwrócić uwagę, chcąc promować się w sieci w taki sposób.

Spis treści:

Czym jest marketing szeptany?

Reklama szeptana to jeden z typów bezpośredniego marketingu internetowego. Ogólnie jest to jeden z mniej popularnych sposobów reklamy, ale bardzo szybko zyskujący na popularności. Polega on na umieszczeniu w internecie dyskretnych i subtelnych poleceń naszej marki. Polecenia te, mogą mieć jednakowo formę otwartego zaproszenia do skorzystania z naszej firmy, rekomendacji naszej marki jako godnej zaufania czy zadowolonej oceny kupującego. Ogólnie istnieje wiele form, poprzez które możemy dodawać rekomendacje na temat naszej marki i powinny być one dobrane do celów, które chcemy osiągnąć lub środowiska, w którym mamy zamiar się promować.

Najczęściej są to jednak krótkie wpisy – kilkuzdaniowe posty, w których zachęcamy do zapoznania się z naszą marką. Posty te nie są nachalne i nawiązują do tematu rozmowy lub logicznie przedstawiają korzyści potencjalnym odwiedzającym. Buzz marketing nie jest zatem nachalną reklamą, a strategią reklamową, która zakłada umieszczenie w sieci dużej liczby pozytywnych rekomendacji naszej marki i docieranie w ten sposób do dużej grupy odbiorców.

Na czym się opiera i dlaczego jest skuteczny?

Wiele osób może zastanawiać się, dlaczego marketing szeptany jest skuteczny i na czym polega jego fenomen. Marketing tego typu przede wszystkim jest skuteczny, gdyż użytkownicy w internecie, a nawet ludzie niekorzystający z internetu na co dzień szukają w nim podpowiedzi na tematy zakupowe. Potencjalni klienci, chcąc zakupić dany produkt lub skorzystać z danej usługi nawet niemający swoich preferencji zakupowych, chcą w ten sposób zwiększyć swoje szanse na kupienie dobrego i jakościowego towaru. Jeśli więc mogą kupić nowy towar “w ciemno” lub skorzystać z polecenia zadowolonej osoby, wybiorą pozytywną rekomendację i markę która jest polecana.

Buzz marketing jest również skuteczny ze względu na jego prostotę i bezpośredniość. Użytkownicy w sieci którzy trafią na kilka wzmianek o naszej marce, prawdopodobnie przejdą na naszą stronę internetową, aby się z nią zapoznać. Jest to jeden z najtrudniejszych elementów w marketingu internetowym, a po zainteresowaniu odbiorcy naszą marką będziemy mogli już zaprezentować mu nasz jakościowy produkt i liczyć, że doceni jego walory.

Korzyści, zalety, plusy buzz marketingu

Marketing szeptany to bardzo duża ilość zalet i plusów. Przede wszystkim jest to skuteczny sposób reklamy, gdyż wiele osób z chęcią zasugeruje się rekomendacjami poszczególnych rozwiązań. Są one na tyle mocnym poleceniem zakupowym, iż możemy liczyć na bardzo dobry stosunek konwersji do działań reklamowych.

Buzz marketing jest również jakościowym sposobem reklamy. Choć może się tak nie wydawać na pierwszy rzut oka, wszystkie wpisy zamieszczone w internecie są unikalne, a także tworzone dla konkretnej grupy odbiorców czy dla konkretnego środowiska. Często zawierają informacje o naszej marce, a także przykładana jest duża waga do jakościowego dodawania takich wpisów w sieci. Mówiąc o marketingu szeptanym, nie musimy zatem obawiać się masowo dodawanych krótkich i niskojakościowych postów, które będę odbierane jako spam. Wiele osób rzeczywiście może w ten sposób poznać naszą markę i zainteresować się firmą w internecie – spotykając w sieci wiele poleceń tego typu.

Kolejnym ważne plusem jest pasywność marketingu szeptanego. Gdy zdecydujemy się promować w internecie właśnie w taki sposób, będziemy mogli liczyć na pozyskiwanie dużej ilości profitów w długim czasie. Po wykonaniu pewnej akcji promocyjnej i umieszczeniu konkretnej ilości wpisów rekomendacyjnych w sieci, bez wykonywania jakiejkolwiek pracy jeszcze przez wiele miesięcy, a nawet lat będziemy pozyskiwali klientów z takich rekomendacji.

Budując odpowiednio duże portfolio wpisów polecających w sieci, budujemy gigantyczną maszynę do pozyskiwania klientów. Poświęcając zatem konkretną ilość czasu czy finansów na dodanie wpisów polecających do internetu będziemy regularnie z nich korzystali. Wpływa to również na obniżenie kosztów reklamy, które z czasem będą spadały, gdyż my nie będziemy musieli wydawać nowych środków, a klienci będą regularnie napływali do naszej marki.

Marketing szeptany nie jest również trudnym czy ryzykownym sposobem reklamy internetowej. Jeśli chcemy, możemy wdrażać go samodzielnie lub skorzystać z pomocy profesjonalistów. Możemy wdrażać go również w dowolnej formie – takiej dostosowanej do naszej sytuacji czy marki. Możemy w każdym momencie usunąć wpisy lub wstrzymać promocję. Dodatkowo, jeśli przeprowadzamy marketing szeptany w odpowiednio jakościowy sposób, nie istnieje żadne ryzyko negatywnego odbioru naszej marki czy innych negatywnych wydarzeń.

Jak wdrożyć marketing szeptany?

Jeśli wiemy już, czym jest marketing szeptany, jak funkcjonuje, a także jakie ma zalety, możemy przejść do kwestii jego wdrożenia. Ogólnie mamy dwie możliwości na skorzystanie z buzz marketingu. Pierwszą z nich są samodzielne działanie, które będziemy wykonywali osobiście, a drugą opcją jest zlecenie tej metody reklamy agencji marketingowej.

Jeśli chcemy samodzielnie dodawać wpisy do marketingu szeptanego, przede wszystkim powinniśmy określić miejsca w internecie, w których przebywają nasi odbiorcy. Mogą być to social media, kanały na YouTube czy fora tematyczne i blogi z możliwością komentowania. Powinniśmy dokładnie przeszukać internet, gdyż jest to kluczowe zadania od którego będzie zależała cała dalsza nasza promocja.

Jeśli dokładnie ustaliliśmy już wszystkie miejsca, gdzie mogą przebywać nasi potencjalni odbiorcy, powinniśmy utworzyć na nich profile lub konta z których będziemy dodawali rekomendacje. Powinny być one jakościowe, aby nie zwracały na siebie uwagi, a także budziły zaufanie. Dobrym pomysłem jest wykorzystywanie profili, które istnieją już pewien czas lub nawet naszych prywatnych. Następnie należy w tych miejscach odpowiadać w wątkach w których osoby poszukują rozwiązań, które oferujemy.

Możemy również samodzielnie zaczynać dyskusję proponować naszą markę jako ciekawą oraz wartą sprawdzenia. Zawsze jednak powinniśmy robić to w jakościowy sposób, a także zgodnie z regulaminem danej grupy czy danego miejsca. Wszystkie pozytywne rekomendacje i zachęcenia powinniśmy dodawać systematycznie, ale nie regularnie, aby nie być posądzonym o masowe działania reklamowe. Nasze wpisy polecające powinny pojawiać się zatem z biegiem czasu, w różnych przedziałach czasowych, a także muszą być unikalne i różnić się od siebie. Cierpliwie i systematycznie umieszczając rekomendacje naszej marki w sieci, dobrze dopasowane do konkretnego miejsca, jesteśmy w stanie zbudować wiele poleceń naszej firmy w internecie, które będą przynosiły nam korzyści przez długi czas.

Buzz marketing ze specjalistą SEO

Jeśli przyjrzymy się drugiej opcji, czyli zleceniu reklamy specjaliście SEO możemy dostrzec nieco inne plusy. Przede wszystkim będziemy musieli zapłacić pewną sumę za wykonanie tej usługi, ale nie będziemy musieli poświęcać czasu, ani posiadać wiedzy jak go prawidłowo wdrożyć. Przeważnie najlepszym wyborem jest stawianie na freelancerem SEO, który zajmuje się typowo reklamą internetową i posiadaja w tym względzie najlepsze kompetencje. Jeśli zlecimy specjaliście takie działania, to wyszuka odpowiednie miejsca do umieszczenia rekomendacji, a następnie zrobi to w jakościowy sposób.

Cena zlecenia tego typu usługi waha się w granicach kilku złotych za dodanie jednego wpisu. Zależy ona od charakteru kampanii reklamowej, jej wielkości, a także branży czy oferty danego specjalisty. Jest to dobre rozwiązanie, kiedy posiadamy budżet na reklamę i chcemy wykorzystać go i jak najbardziej efektywnie tylko się da. Warto również wybierać specjalistę, który posiada doświadczenie lub specjalizuje się w marketingu szeptanym.

Będzie miał on założonych wiele jakościowych profili w danych środowiskach, a także będzie doskonale znały miejsca w internecie, gdzie warto dodawać tego typu rekomendacje. Przede wszystkim należy unikać anonimowych osób, które oferują na portalach aukcyjnych czy w sieci dodanie takich opinii, gdyż mogą zrobić to niezgodnie z regulaminem danego miejsca, a także nisko jakościowo, co ostatecznie przełoży się na negatywny odbiór naszej marki, a nawet utratę rekomendacji za które zapłaciliśmy.

buzz marketing

Marketing szeptany a linkowanie zewnętrzne

Ważną kwestią którą warto poruszyć na koniec przy temacie marketingu szeptanego, jest linkowanie stron internetowych. Jako że wpisy rekomendacyjne często oprócz nazwy marki posiadają link do strony internetowej, narzuca się naturalne pytanie, czy jest to linkowanie strony w procesie pozycjonowania.

Jak najbardziej, odpowiedź na to pytanie jest pozytywna. Wiedząc to, możemy zatem marketing szeptany wykorzystywać równocześnie do linkowania zewnętrznego naszej strony internetowej, którą pozycjonujemy. Dzięki temu będziemy mogli przeprowadzać równocześnie dwa rodzaje marketingu, które będą działały zarówno bezpośrednio dla klientów, jak i pomagały podnosić pozycję naszej witryny w wyszukiwarce Google. Musimy jednak wtedy wybierać takie lokalizacje na dodawanie wpisów z linkami, które będą zarówno pomagały docierać do użytkowników, a także będą jakościowymi miejscami pod kątem linkowania. Przykładając jednak nieco uwagi do wyboru lokalizacji, będziemy mogli zaoszczędzić sporo środków, a także czasu na wykonywanie drugiej metody marketingowej.

Często nie wykorzystujemy takiej możliwości, skupiając się tylko i wyłącznie na kwestiach wizerunkowych. Jeśli jednak i tak reklamujemy się już w internecie i polecamy markę użytkownikom, warto dodawać do wpisów polecających różne linki kierujące do naszego serwisu. Dzięki temu będziemy generowali ruch na naszej stronie internetowej, podnosząc statystyki, a także wspomożemy linkowanie zewnętrzne, które często jest niemałym kosztem w procesie pozycjonowania i za które musimy płacić agencji spore sumy pieniędzy.