pozycjonowanie

Pozycjonowanie – jakie są podstawowe elementy?

Pozycjonowanie jest ważnym elementem każdej strony, bo umożliwia dotarcie do ludzi dzięki przeglądarce, a takiego ruchu nie można lekceważyć. Jednak, aby skutecznie pozycjonować, należy wiedzieć, jak się do tego zabrać, na czym ono polega i jakie są jego elementy, dopiero z tą wiedzą można skutecznie pozycjonować.

Czy pozycjonowanie jest łatwe?

Podstawowym pytaniem jest poziom trudności pozycjonowania, czy jest to coś, z czym każdy sobie poradzi, czy bez informatyka z wiedzą SEO, nawet się nie zbliżać. Mimo poważnie brzmiącej nazwy nie jest to proces skomplikowany. Oczywiście jest wiele łatwiejszych czynności do zrobienia w internecie, ale każdy, kto naprawdę będzie chciał i w jakimś stopniu zna się na komputerach, nauczy się pozycjonować. Obecnie znajomość kodowania nie jest potrzebna i to jest najważniejsza informacja.

Jakie są podstawowe elementy pozycjonowania?

Czas przejść do tego co najważniejsze w pozycjonowaniu, czyli jego poszczególnych elementów. Jest ich trochę i o każdy należy „zadbać” w odpowiedni sposób. Na początku może wydawać się to trudne, ale przy odpowiedniej wprawie nie będzie to stanowiło żadnego problemu, a nawet będzie wykonywane automatycznie. Do wspomnianych elementów należą:

Podstawowe elementy pozycjonowania:

1.Tytuł

Jest to pierwsza rzecz, jaką zobaczą ludzie, a więc musi być on zachęcający, a z punktu widzenia pozycjonowania (dla Google) zawierać słowo kluczowe. Warto trochę posiedzieć, aby wymyślić dobry i wciągający tytuł ze słowem kluczowym. Dobrze opracowany będzie przyciągał, a źle zrobiony może zmarnować potencjał tego co w środku, czyli głównej treści.

Ludzie lubią tytuły z liczbami, rozwiązujące jakiś problem (np. jak zrobić….), czy kontrowersyjne. Nie ma ogólnej zasady dobrego tytułu, po prostu im bardziej przyciągający, tym lepiej. Najważniejsza zasada NIE KŁAM. Jeśli w treści czegoś nie ma, to nie nawiązuj o tym w tytule. Przykład: 10 SPOSOBÓW BARDZO DOCHODOWEGO ZARABIANIA W INTERNECIE. A potem w treści captcha, czy bux, które obok dochodowych sposobów zarabiania nawet nie leżały.

  1. Opis meta

Jest to opis znajdujący się pod tytułem i mimo że bezpośrednio nie wpływa na pozycjonowanie (tak twierdzi Google), to ma duży pośredni wpływ. Ludzie, czytając ten opis mogą stwierdzić, że treść będzie interesująca i wejdą na stronę. Podobnie jak tytuł trzeba go dobrze przemyśleć. Miejsce jest ograniczone, więc trzeba dobrze dobrać zdania, aby zaciekawiły, zaleca się też umieszczenie słów kluczowych.

Bardzo ważna zasada, tak jak w tytule NIE KŁAM. Nie zawieraj w opisie czegoś, czego nie ma w treści, działa to na krótką metę. Owszem ludzie zachęceni wejdą, ale szybko zobaczą, że zostali oszukani i wyjdą, nabijając współczynnik odrzuceń, który ma wpływ na pozycjonowanie. Dla Google jak ludzie wchodzą i szybko wychodzą ze strony, oznacza, że nie dostarcza ona wartościowej treści, a więc trzeba umieścić ją niżej i zrobić miejsce dla bardziej wartościowych stron.

Opis ten nie może być pusty, więc jak o nim zapomnicie lub go „olejecie”, to Google sam go stworzy, co nie zawsze będzie korzystne. Chyba że kompletnie nie ma pomysłu, wówczas niech zajmie się tym Google.  

  1. Słowa kluczowe

Mamy słowa kluczowe krótkiego i długiego ogona. Czym się różnią?

Poza oczywistym, że długością, to również łatwością w pozycjonowaniu. Krótki ogon jest ogólny i dużo trudniejszy do pozycjonowania.

Przykład krótkiego ogona: Telewizor. Ogólne hasło bardzo popularne i trudne do pozycjonowania, dla przeciętnego blogera niemożliwe do podboju, nie wygra z dużymi firmami, które pozycjonują się na to słowo. Bez szans przebić ich renomę, tysiące linków prowadzących do nich, trzeba znaleźć inny sposób.

Przykład długiego ogonaTelewizor, który nadaje się do wyrzucenia przez okno. Dużo łatwiej pozycjonować takie hasło, ponieważ trafia się do konkretnej grupy. Ludzi, którzy chcą kupić telewizor, a potem np. po meczu reprezentacji, czy w trakcie wyrzucić go przez okno.

Kilka zasad umieszczania słów kluczowych w treści

Czasy, gdzie upychanie na siłę słów kluczowych przynosiło efekty, na szczęście już dawno minęły i nie wrócą. Teraz należy umieszczać je naturalnie, uwzględniając fakt, że Google dobrze sobie radzi z odmianą i synonimami. Nie ma konkretnej liczby, ile musi być słów kluczowych w tekście. Najlepsza rada nie zwracaj na nie uwagi i umieszczaj je w sposób naturalny, tam gdzie pasują.

  1. Nagłówki H1-H6

H1 to najważniejszy nagłówek, który daje się zaraz na początku przed główną treścią, w tym przypadku jest to „Jakie są podstawowe elementy pozycjonowania?”. Pozostałe nagłówki H2-H6 to śródtytuły. Najczęściej używane są H2-H3 niżej rzadko się schodzi. Wskazane jest, aby nagłówki H miały w sobie słowa kluczowe długiego i krótkiego ogona. Powinny być dobrze przemyślane i naturalnie nawiązywać do treści.

Czasami są one w formie pytania, które mógłby zadać czytelnik. Na przykład przy pozycjonowaniu Ktoś może zadać pytanie „czy jest ono łatwe?”, bo chce wiedzieć, ile czasu poświęci na naukę i czy w ogóle ma to sens, dlatego jeden z nagłówków H2 brzmi „Czy pozycjonowanie jest łatwe?”. Czytelnik już wie, że nie jest to wcale takie skomplikowane, więc może przejść do dalszej treści.

Nagłówek H1 w tekście musi być zawsze, natomiast H2 są zalecane, taki tekst po prostu łatwiej się czyta.

  1. Atrybut ALT

Dotyczy osób, które dodają zdjęcia, czy obrazy do swoich treści. Nie każdy to robi ,więc nie każdego dotyczy ten punkt.

Przede wszystkim pozycjonowanie zaczyna się już na komputerze. Plik, który ma zapewne jakąś dziwną nazwę typu „jajdsja47655” należy zmienić na taki, który dobrze opisuje obraz bez spacji z „-„. Jeśli to możliwe, to dodać też słowo kluczowe, jeżeli nie, bo zdjęcie nie dotyczy tematu nie robić tego na siłę. Później wypełniając pola tytuł i opis, należy dać trafny tytuł dotyczący zdjęcia i opisać co przedstawia, jak jest to możliwe dodać słowa kluczowe. Wprawdzie ludzie tego nie widzą, ale roboty będą wiedziały co to za obraz, co wpływa dobrze na pozycjonowanie, a w dodatku jest możliwość znalezienia się w Google grafika, więc korzyść podwójna.

Zaskakująco dużo osób, albo zapomina, albo nie wie, że obrazy mają pozytywny wpływ na pozycjonowanie lub trzecia opcja – olewa. Jednak warto to robić.

  1. Adres URL

Kolejny element wpływający na pozycjonowanie. Absolutnie błędny jest adres jako ciąg znaków i liczb, który nie mówi nic ani ludziom jak na niego trafią, ani wyszukiwarką. Adres URL musi nawiązywać do zawartości treści, może być nawet identyczny jak tytuł lub podobny, ale musi mieć słowa kluczowe i oczywiście być przemyślany. Nie powinien zawierać polskich znaków, a zamiast spacji „-„. Też są blogerzy, którzy o tym zapominają. Może strona z nieprzyjaznym URL nie jest skazana na doły wyszukiwania, ale na pewno przyjazny URL ułatwia pozycjonowanie, bo po prostu Google może go odczytać i zrozumieć.

  1. Optymalizacja

Nie wpływa bezpośrednio na pozycjonowanie, ale wpływa na odczucia czytelnika, a to bardzo ważne, ponieważ odczucia czytelnika, to dla Google najważniejszy ranking pozycjonujący. Nawet jak ktoś zaniedbuje pewne elementy pozycjonowania, ale jest chętnie czytany, Google umieści go wysoko.

Tytuł, nagłówki H, są elementami pozycjonowania, ale też wpływają na dobre i przyjazne rozmieszczenie treści. Nikt nie lubi czytać ściany tekstu, a zresztą bolą od tego oczy, dlatego zaleca się stosowanie krótkich akapitów. Umieszczanie w nich kilku zdań i przejście do kolejnego. Pogrubienia, numerowania, czy inne wyróżnienie tekstu również pozytywnie wpływa na czytanie treści.

Im treść bardziej urozmaicona, tym lepiej. Nie jest to konieczne, ale fajnie wygląda tekst urozmaicony obrazami, infografiką, filmami i dobrym rozmieszczeniem. To właśnie jest optymalizacja treści, ma sprawić, żeby dobrze się ją czytało. Nie jest konieczna, ale raczej ciężko sądzić, aby ktoś chętnie czytał ścianę tekstu. Traci na tym sama treść. Warto też dodać, ze większość ludzi nie czyta, ale tylko skanuje tekst, więc dobrze jest jakoś wyróżnić najważniejsze elementy, na które czytelnik ma trafić.

  1. Treść

Wszystkie wyżej wymienione punkty można wyrzucić do kosza, jeżeli treść będzie niskiej jakości i nie będzie interesująca dla czytelnika. Jak wspomniałem najważniejszy czynnik pozycjonujący, to doświadczenia użytkowników. Pozycjonowanie, to elementy, które mają pomóc w dotarciu do naszej treści, żeby ludzie ją zobaczyli i ocenili. Nawet jak ktoś zaniedbuje pewne elementy pozycjonowania, ale jego treść jest ciekawa, będzie wysoko w wyszukiwarce. Mało tego nawet jak ktoś w ogóle nie pozycjonuje, tylko promuje w inny sposób i ludzie będą go czytać może być w pierwszych wynikach wyszukiwania.

Google, dzięki pozycjonowaniu umożliwia dotarcie do naszych treści, ale nie ma dla niego nic ważniejszego niż odczucia użytkowników. Jak masz rozbudowane media społecznościowe, czy duży kanał, gdzie promujesz swój blog, to tak naprawdę nie musisz dbać o pozycjonowanie, ale o wartościową i ciekawą treść. Elementy SEO mają być pomocą, a nie przeszkodą. Jak ktoś twierdzi, że bez nich poradzi sobie lepiej, to nie musi ich stosować.

Obecnie treść jest wszystkim i bez niej nawet najlepsze pozycjonowanie i promowanie nie pomoże, dlatego to na niej trzeba skupić najwięcej energii, pozostałe elementy są tylko dodatkiem.

Podstawowe elementy pozycjonowania – podsumowanie.

Tak naprawdę, tylko samo Google wie jakie elementy wpływają na pozycjonowanie. O niektórych jak wyżej wymienione wiadomo, ale większość jest tajemnicą Google w dodatku ciągle aktualizowaną. Obecnie najważniejsze i to się nie zmieni, jest doznanie użytkownika, czyli najlepiej skupić się na pisaniu dobrej i wartościowej treści, a wówczas czytelnicy i pozycja w Google się pojawią.