Ile kosztuje Google Ads

Ile kosztuje Google Ads?

To częste pytanie od osób, które chcą zainwestować w reklamę w sieci wyszukiwania. 

Zadając pytanie ile kosztuje Google Ads? Najczęściej można usłyszeć “To zależy”. będzie się znacznie różnił w zależności od branży i strategii, jaką obierzemy. Część firm będzie konkurencyjna przy niewielkim budżecie, inne zaś będą musiały wydać kilka tysięcy złotych, żeby zobaczyć wyniki swoich działań. 

Jak widzisz nie odpowiem Ci tutaj na pytanie ile musisz wydać, żeby uzyskać zadowalające wyniki. Uzyskasz jednak informację:

  • jak Google oblicza koszt reklamy,
  • jakie czynniki wpływają na koszt reklamy,
  • jak zmniejszyć wydatki na reklamę, nie tracąc pozycji w sieci wyszukiwania

Jak Google oblicza koszt reklamy?

Google nie ustala sztywnych kosztów reklamy. Wykorzystuje model aukcji, w którym firmy konkurują między sobą, licytując wybrane słowa kluczowe. Oznacza to, że co minutę w Google odbywają się miliony aukcji. Oznacza to również, że stawka, jaką zapłacisz, zależy od tego jak liczna jest konkurencja i ile jest w stanie zapłacić. Wahania cen za kliknięcie różnią się w zależności od wzrostu popytu i jego spadku. 

Nie potrzebujesz jednak dużego budżetu, żeby móc skutecznie konkurować z większymi firmami. Na skuteczność reklam wpływ ma również wynik jakości reklamy i maksymalna stawka, jaką oferujesz. 

Jaki jest wynik jakości i maksymalna stawka?

Maksymalna stawka to jest najwyższa kwota, jaką jesteś skłonny zapłacić za kliknięcie. Ustawiana ona jest w trakcie tworzenia kampanii. Może być jednak edytowana i zmieniana w zależności od efektów, w dowolnym momencie trwania kampanii. Maksymalna kwota daje przewagę dużym firmom w Twojej branży, które często mają nieograniczony budżet. Wynik jakości pozwala jednak skutecznie konkurować z innymi, nawet największymi firmami. 

Google ustalając wynik jakości, bierze pod uwagę trafność słowa kluczowego, współczynnik klikalności (CTR) oraz ocenę, jak dobra jest strona docelowa. 

Jak działa ranking reklamy?

Google do ustalenia rankingu reklamy wykorzystuje poniższy wzór:

Ranking reklamy = Maksymalna stawka x Jakość reklamy

Oznacza to, że jeśli maksymalna stawka wynosi 2 zł, a Wynik jakości wynosi 6, to pozycja Twojej reklamy wynosi 12 (2×6). Wygra więc reklama z najwyższym rankingiem, drugie miejsce zajmie reklama z niższym rankingiem itd. 

Google wykorzystuje ranking reklamy do obliczenia, ile zapłacisz za każde kliknięcie: 

Reklama Google koszt = ranking reklamy/maksymalna stawka +0,01 zł

Opłaca się więc zadbać o wysoki wynik jakości reklam Google Ads. 

Czynniki wpływające na to ile kosztuje Google Ads

Na sposób obliczania wyników jakości, rankingu reklam oraz wysokości kosztów wpływają między innymi: 

1. Typ reklam Google Ads

Google oferuje reklamodawcom kilka typów reklam, gdzie każda z nich ma inny średni CPC.

Reklama w sieci wyszukiwania jest najpopularniejsza, ma za to najwyższe średnie CPC.

Reklama produktowa może być droga w zależności od oferowanych produktów.

Reklama w sieci reklamowej jest najtańsza, za to najmniej efektywna ze wszystkich formatów reklam Google. 

2. Harmonogram reklam Google Ads 

Ustalenie okresów, w których będziesz emitował reklamy, może mieć duży wpływ na koszty. Jeśli wszyscy Twoi konkurenci będą reklamować się w tym samym czasie, koszty reklamy wzrosną. 

Wyświetlanie reklam poza najpopularniejszymi godzinami może rozciągnąć budżet. Musisz jednak sprawdzać dane z tych okresów. Nie ma sensu wyświetlać reklam w godzinach, kiedy użytkownicy nie dokonują pożądanych przez Ciebie konwersji. 

3. Kierowanie na urządzenia 

Słowa kluczowe mogą kosztować więcej w przypadku kierowania ich na jedno urządzenie. Jeśli swoją ofertę kierujesz do klienta indywidualnego, słowa mogą być droższe w przypadku kierowania na urządzenia mobilne. Słowa kluczowe skierowane do sektora B2B, będą droższe w przypadku komputerów stacjonarnych. 

4. Twoja branża

Jest to jeden z czynników, który ma niewątpliwie duży wpływ na koszt reklamy Google Ads. Im większa konkurencja, tym wyższe stawki za kliknięcie CPC.

W Polsce branże takie jak ubezpieczenia, finanse czy zakłady pogrzebowe słyną z wysokich stawek CPC. Niektóre słowa osiągać mogą ponad 20-30 zł za kliknięcie. Jednak jeśli dokonują konwersji, przynoszą firmie duże dochody. 

W tym przypadku niewiele zrobisz, jeśli działasz w konkurencyjnej branży. Możesz kierować swoje reklamy na mniej konkurencyjne frazy. Jednak wybór korzystania z Google Ads zależy w głównej mierze od Twojego budżetu.

Jak zmniejszyć wydatki na reklamę Google Ads?

Jeśli poznałeś już co, wpływa na wysokość stawek CPC za wybrane słowa kluczowe, nadszedł czas, na zastanowienie się, co możesz zrobić, żeby obniżyć koszty na reklamę. 

Ustalenie budżetu dziennego

Wiele osób uważa reklamy Google za drogie, patrząc na to jak łatwo wydawany, jest cały budżet miesięczny w ciągu kilku dni. Problem ten można rozwiązać, ustalając dzienny limit budżetu. Pozwoli to na równomierne rozłożenie budżetu na cały miesiąc. 

Geotargetuj swoje reklamy

Ustawiając kampanię upewnij się, że będziesz wyświetlał reklamy swojej grupie docelowej. W przypadku sklepów e-commerce wyświetlanie reklam na terenie całego kraju ma sens. Jednak w przypadku mniejszych lokalnych firm, warto zawęzić kierowanie reklam. Wyświetlanie reklam osobom, które mieszkają na drugim końcu kraju i nigdy nie zostaną Twoimi klientami, mija się z celem. 

Stwórz listę wykluczających słów kluczowych

Google oferuje możliwość dodawania fraz do listy wykluczających słów kluczowych. Dzięki czemu nie będziesz wyświetlać reklam osobom, które nie będą zainteresowane Twoją ofertą. 

Rozbudowa listy pomoże w zmniejszeniu wydatków na reklamę oraz zwiększy jakość ruchu na stronach docelowych. 

Pracuj nad zwiększeniem Wyniku jakości

Jak już pisałem wyżej Wynik jakości ma znaczenie. Im wyższy wynik, tym cena za kliknięcie będzie niższa niż u konkurencji. 

Żeby to lepiej zrozumieć wyobraź sobie, że Twój Wynik jakości wynosi 6, a konkurująca firma ma 24 pozycję w rankingu reklamy.

Koszt reklamy = (24/6) + 0,01 zł = 4,01 zł

Jeśli Wynik jakości będzie wynosił 8 to

Koszt reklamy = (24/8) +0,01 zł = 3,01 zł 

Dzięki Wynikowi jakości 8 zaoszczędzisz 1 zł na każdym kliknięciu. W przypadku uzyskiwania 100 kliknięć dziennie zaoszczędzisz 100 zł każdego dnia. 

Pracuj ze specjalistą Google Ads

Wydawanie pieniędzy na certyfikowanego specjalistę Google Ads w przypadku prób oszczędności może mijać się z celem. Spójrz na to jednak z innej strony. 

Specjalista Google AdWords wykorzystuje każdego dnia wszystkie taktyki, które opisywałem powyżej, żeby obniżyć koszty reklamy i poprawić wyniki osiągane przez Twoją firmę. Oddając prowadzenie kampanii Google Ads specjaliście, zaoszczędzisz czas, zyskasz większy zwrot z inwestycji oraz będziesz mógł skupić się na innych obszarach prowadzenia i rozwoju działalności. 

Ile obecnie wydajesz na reklamy Google Ads? Uważasz, że wydajesz więcej niż, osiągasz zysku. Przeprowadzę dla Ciebie bezpłatny audyt Adwords i wskażę miejsca, gdzie powinieneś zmienić strategię, żeby osiągnąć lepsze wyniki. Napisz do mnie!