optymalizacja roas

Optymalizacja ROAS – 5 skutecznych sposobów

Prowadząc działania reklamowe dążyć powinieneś do zwiększania przychodów przy jak najefektywniejszym wydawaniu pieniędzy na reklamę. Niezależnie od tego czy działania reklamowe prowadzone są w Social Media, kampaniach Google Ads, reklamy displayowych to uruchomienie jednego z tych kanałów reklamowych to połowa sukcesu. Druga to ustalenie jaki wpływ powinna mieć kampania na wzrost przychodów. 

Pojawia się tutaj zwrot z nakładów na reklamę czyli ROAS. Mierzy on efektywność wydatków w określonym kanale. Daje możliwość śledzenia i porównywania skuteczności kampania reklamowych przez obliczenie przychodu generowanego przez kampanię podzielonego przez koszt. 

Optymalizacja ROAS – jak obliczać ROAS

ROAS pokazuje więc jak skuteczne są reklamy w danej grupie docelowej. Kluczowa więc będzie tutaj trafność przekazu. Im bardziej odpowiedni przekaz tym wyższy ROAS uda Ci się osiągnąć. Dane z ROAS są przydatne w pomiarze skuteczności reklam. Liczą konwersje zamiast kliknięć. Chociaż ważne jest również liczenie CTR czyli współczynnika klikalności, to śledzenie ROAS umożliwia nam dopasowanie strategii reklamowej do naszego budżetu. 

Jak zmaksymalizować ROAS? Poniżej pięć metod, które pomogą Ci optymalizować ROAS. 

1. Obniż koszty reklamy

To jeden z prostszych sposobów na optymalizacja ROAS, wydawanie mniej na reklamę. Istnieją różne metody pozwalające na zaoszczędzenie budżetu. 

Eksperymentuj ze strategiami ustalania stawek. Wybranie tej najlepszej to często proces wielu prób i błędów. Nie ograniczaj się tylko do jednego sposobu konfiguracji reklam. Nawet jeśli uznasz, że osiągnąłeś to co zakładałeś, w pewnym momencie możesz być zmuszony do modyfikacji, żeby dostosować się do zmieniającego się rynku. Przemyśl proponowane przez mnie dwa podejście, żeby przetestować strategie ustalania stawek w trakcie wyświetlania reklam: 

  • Ręczne określania stawek – ręczne dostosowywanie za pomocą ręcznych lub ulepszonych stawek za kliknięcie CPC, żeby kontrolować koszty reklamy bez wpływu na konwersje reklamowe. 
  • Automatyczne określanie stawek – w Google Ads istnieje wiele sposobów na konfigurowanie automatycznych stawek, które pomagają w osiągnięciu założonych celów reklamowych. Wykorzystują one systemy uczące się do optymalizacji konwersji. 

To może wydawać się nieco sprzeczne z formą licytacji ale dobrą metodą jest dążenie do niższej pozycji w wynikach wyszukiwania. Pozwoli to zaoszczędzić pieniądze. Jeśli będziesz wyświetlał reklamy na powiedzmy trzeciej pozycji, kliknięcie w reklamę będą kosztować mniej, a reklama mimo to będzie nadal widoczna dla użytkowników na pierwszej stronie w jej górnej części. 

Docieraj do właściwych odbiorców dobierając i identyfikując grupę docelową, wydasz mniej na reklamę, docierając do większej grupy potencjalnych użytkowników. Możesz dobrać użytkowników na podstawie ich lokalizacji, urządzenia lub stanowiska. Utwórz grupy odbiorców i do nich dopasuj reklamy i miejsca docelowe. Poprawi to Wynik Jakości, współczynnik klikalności CTR oraz odbiór strony docelowej przez użytkowników. 

Wybierz odpowiednie słowa kluczowe. Słowa kluczowe i ich wybór mają kluczowe znaczenie dla poprawy Wyniku Jakości. Nie zapominaj o rozbudowie listy wykluczających słów kluczowych. Pozwoli to kampanii skupiać się na bardziej konkretnych hasłach, które są odpowiednie dla Twoich odbiorców. 

2. Optymalizacja ROAS dzięki odpowiednim stronom docelowym

Na zwiększenie współczynnika konwersji wpływ ma również strona, na którą kierujesz ruch z reklam. Kluczem jest więc połączenie reklam z odpowiednim odbiorem strony po kliknięciu. Intencja i zamiar użytkownika na podstawie wyszukiwanego hasła musi zostać odzwierciedlona na stronie docelowej, na którą trafi. 

Poniżej przedstawiam trzy sposoby na zwiększenie trafności stron docelowych i poprawę współczynnika konwersji: 

  • Twórz spersonalizowane strony docelowe optymalizuj strony docelowe, korzystając ze sprawdzonych metod projektowania stron docelowych, aby zapewnić pozytywne odbiór strony przez użytkowników. Stwórz strony docelowe, które będą odpowiadać nie tylko wyszukiwanym hasłem przez użytkowników, ale także zaspokoją potrzeb i cele odbiorców. 
  • Optymalizuj szybkość strony. Szybkość ładowania strony jest kluczowym czynnikiem wpływającym na odbiór witryny przez użytkowników. Zbyt długi czas ładowania strony może zwiększyć współczynnik odrzuceń i skrócić czas przebywania na stronie. Upewnij się, że Twoja strona ładuje się szybko, zoptymalizuj problemy z szybkością takie jak obrazy, duże pliki multimedialne czy problemy z JavaScript. 

3. Zatrzymaj swoich obecnych klientów 

Utrzymanie obecnych klientów kosztuje znacznie mniej niż pozyskanie nowych, a ponowna sprzedaż klientom, których już masz jest znacznie większa niż próba wykonania konwersji przez użytkowników, którzy nie znają Twojej marki. Tak więc nieodłącznym elementem zwiększenia ROAS jest zwiększenie długookresowej wartości klienta czyli LTV –  lifetime value, szacowanego średniego przychodu, który klient wygeneruje w trakcie całego okresu. 

Wypróbuje te metody, żeby zwiększyć LTV:

  • Remarketing kampanii wykorzystuj grupy odbiorców, którzy byli na stronię ale opuścili ją bez konwersji. Stwórz kampanię remarketing, żeby odzyskać tych użytkowników. 
  • Kampanie e-mailowe wykorzystuj kampanie mailowe, żeby poinformować swoich klientów o nowej ofercie czy kończącej się promocji. Spróbuj ich przekonać do konwersji. 
  • Nagrody i programy lojalnościowe skorzystaj z programów lojalnościowych, aby zachęcić i nagradzać klientów w zamian za bycie razem z Twoją firmą.  
  • Dodatkowa sprzedaż oferowanie klientom tymczasowych aktualizacji czy okresów testowych lub bezpłatnej wysyłki to tylko niektóre sposoby na zwiększenie sprzedaży, co przełoży się na wyższy ROAS. 

4. Zoptymalizuj reklamy produktowe Google Ads

Reklamy produktowe PLA są nieodłącznym elementem skutecznej kampanii reklamowej dla każdego ecommerce. Przeanalizuj swoje kampanie produktowe, sprawdź trafność, kierowanie na segmenty odbiorców oraz zbieranie i analizowanie danych o skuteczności.

Przykład reklama produktowa Google Ads – olej MCT

Więcej o optymalizacji kampanii produktowej Google Ads przeczytasz na blogu w artykule Kampania produktowa – 10 wskazówek optymalizacyjnych

5. Analizuj nie tylko dane 

Brak zadowalającego ROAS nie zawsze musi mieć związek ze strategią marketingową. Sprawdź czy nie pojawiają się problemy na ścieżce konwersji lub z samymi produktami na stronie. Czy możesz łączyć produkty ze sobą, tak żeby były bardziej atrakcyjne? Czy powinieneś zmienić swoją strategię cenową? Sprawdź również jaką drogę musi pokonać użytkownik od momentu pojawienia się na stronie z reklamy. Jeśli reklama nie kieruje do dobrej strony docelowej lub użytkownik musi wykonać zbyt dużą liczbę kliknięć, może opuścić stronę bez dokonania konwersji. 

Twórz w pełni zoptymalizowane strony docelowe 

Optymalizacja ROAS zaczyna się od lepszej strony docelowej. Jestem gotowy do pomocy, pomogę Ci stworzyć skuteczną kampanię marketingową, dobiorę odpowiednie kanały żebyś osiągnął jak najwyższy ROAS oraz sprawdzę Twoją stronę pod kątem ścieżki zakupowej. Wyeliminuje przeszkody do zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie. 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *